icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Foute e-mails herkennen blijkt knap lastig

Nieuws
|
Van de -tot nu toe- 14.000 deelnemers aan de phishing-quiz van de Consumentenbond, beoordeelde slechts 21% alle 12 afgebeelde e-mails correct; als een normale mail of een foute mail.
Ronald Kamp

Ronald Kamp , Expert Elektronica Gepubliceerd op: 29 maart 2016

Veilig internetten foute email herkennen

38% van de deelnemers zag minstens één malafide e-mail als een bonafide e-mail. Daarmee lopen ze het risico slachtoffer van phishing te worden. 

Resultaten

Quizdeelnemers krijgen 12 schermen te zien en moeten aanwijzen welke 8 e-mails 'foute boel' zijn en welke 4 'goed'. Ruim de helft (62%) pikte tot nu toe alle 8 foute e-mails eruit. Bij 38% van de deelnemers glipt er dus een foute e-mail tussendoor.

Juist de 4 betrouwbare e-mails worden - nog iets vaker dan de 8 foute mails - verkeerd ingeschat, als verdacht dus. Twee reguliere nieuwsbrieven, van Rabobank en ABN Amro, worden zelfs het vaakst als verdacht aangewezen. Slechts 58% vertrouwt de (echte) nieuwsbrief van de Rabobank.

Update 5 juli 2016: De quiz werd van januari tot en met juni 2016 gehouden en is inmiddels afgesloten.

Lees meer over nepmails en phishing.

 

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Meer nieuws

Meer nieuws