icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

mediapool-zeker-online-1200x800px

Zeker Online

Meer weten over privacy en digitale veiligheid? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Foute e-mails herkennen blijkt knap lastig

Nieuws|Van de -tot nu toe- 14.000 deelnemers aan de phishing-quiz van de Consumentenbond, beoordeelde slechts 21% alle 12 afgebeelde e-mails correct; als een normale mail of een foute mail.

Ronald Kamp

Ronald Kamp , Expert Elektronica Gepubliceerd op:29 maart 2016

Veilig internetten foute email herkennen

38% van de deelnemers zag minstens één malafide e-mail als een bonafide e-mail. Daarmee lopen ze het risico slachtoffer van phishing te worden. 

Resultaten

Quizdeelnemers krijgen 12 schermen te zien en moeten aanwijzen welke 8 e-mails 'foute boel' zijn en welke 4 'goed'. Ruim de helft (62%) pikte tot nu toe alle 8 foute e-mails eruit. Bij 38% van de deelnemers glipt er dus een foute e-mail tussendoor.

Juist de 4 betrouwbare e-mails worden - nog iets vaker dan de 8 foute mails - verkeerd ingeschat, als verdacht dus. Twee reguliere nieuwsbrieven, van Rabobank en ABN Amro, worden zelfs het vaakst als verdacht aangewezen. Slechts 58% vertrouwt de (echte) nieuwsbrief van de Rabobank.

Update 5 juli 2016: De quiz werd van januari tot en met juni 2016 gehouden en is inmiddels afgesloten.

Lees meer over nepmails en phishing.

 

Nieuw & interessant