! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Zorg - Beoordeel Verzekeraar

Beoordeel je zorgverzekeraar

Wij zijn benieuwd naar je ervaringen met jouw zorgverzekeraar. Schrijf een review en help daarmee anderen. | Laat je review achter

Brancheorganisaties moeten tandartsen aan offerteplicht houden

Nieuws|De Consumentenbond roept brancheorganisaties ANT en KNMT op om maatregelen te nemen, zodat tandartsen zich voortaan houden aan de offerteplicht voor behandelingen boven de €250.

Babs van der Staak

Babs van der Staak , Woordvoerder Gepubliceerd op:6 juni 2019

tandarts voorlichting kronen nieuws

Recent onderzoek van de Consumentenbond wijst uit dat ruim een derde van de tandartsen geen offerte verstrekt voor behandelingen boven de €250. Dit is wel verplicht, onder andere om misverstanden over de eindafrekening te voorkomen.

Schorsing of royement

Naar aanleiding van het onderzoek lieten de Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT) en de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (KNMT) aan de Consumentenbond weten het verstrekken van een begroting belangrijk te vinden en samen te willen kijken naar verbetering.

De Consumentenbond verwacht van de ANT en de KNMT nu doeltreffende maatregelen om tandartsen te dwingen zich aan de offerteplicht te houden. Stevige sancties zoals schorsing van het lidmaatschap of zelfs royement mogen zij hierbij niet uit de weg gaan.

Mogelijke acties

De Consumentenbond wil met de brancheorganisaties ook andere mogelijke acties bespreken, zoals het ontwikkelen van een standaard informatiemodule voor websites van tandartspraktijken en het ontwikkelen van informatiemateriaal over de offerteplicht voor in de wachtkamer. Zowel de websitemodule als de wachtkamerinformatie zouden vervolgens verplicht moeten zijn voor leden van de brancheorganisaties.

Update 9 december 2020

Aanbieders van mondzorg starten een campagne om patiënten beter te informeren over hun rechten. Naar aanleiding van een onderzoek van de Consumentenbond ontwikkelden de Nederlandse Zorgautoriteit, bracheorganisaties, de Patiëntenfederatie Nederland, Zorgverzekeraars Nederland en de Consumentenbond gezamenlijk informatiemateriaal voor in de wachtkamer. Ook de regels voor informatieverstrekking aan patiënten zijn duidelijker omschreven.

Lees ook: