icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Corona: vakantiemeldpunt

Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn er duizenden vakanties geannuleerd of omgeboekt. Luchtvaartmaatschappijen, reisorganisaties, vakantieparken en boekingswebsites hielden zich lang niet altijd aan de regels. De Consumentenbond kreeg ruim 2000 klachten. Een groot deel daarvan is inmiddels gelukkig opgelost. Daarom sloten we dit meldpunt.

  • Probleem

    Veel consumenten worden gedwongen reisvouchers te accepteren. Er zijn reisorganisaties die geannuleerde vluchten niet op tijd terugbetalen. En soms krijg je niet de volledige reissom terug, terwijl dat wel zou moeten. Klantenservices zijn vaak slecht of zelfs niet bereikbaar.

  • Doel

    Sommige organisaties bieden omboeken of reisvouchers aan als de vakantie wèl doorgaat. Daar zijn we blij mee. Wij willen dat alle bedrijven zich aan de regels houden. We zijn in gesprek met bedrijven, brancheverenigingen, toezichthouders en de minister.

  • Jij

    Een groot deel van de ruim 2000 klachten is inmiddels opgelost. Betaalt je reisaanbieder je coronavoucher met SGR-dekking nog steeds niet uit? En is de voucher wél verlopen? Meld je dan bij de SGR.

Persoonlijk juridisch advies nodig?

  • Heb je een probleem met een reisorganisatie, luchtvaartmaatschappij of ander bedrijf? Dan kun je wel wat juridisch advies gebruiken. Zo lees je in onze coronavoucher-keuzehulp bijvoorbeeld wat je kunt doen als je een voucher kreeg, maar liever je geld terug wil. Heb je een lidmaatschap Geld & Recht of Volledig & Vertrouwd? Dan krijg je onbeperkt toegang tot onze voorbeeldbrieven en persoonlijk advies van onze juridisch experts. 

    Ben je nog geen lid van de Consumentenbond, maar wil je wel juridisch advies? Geen probleem. Word lid van Geld & Recht of Volledig & Vertrouwd. Dan helpen we je direct. Het lidmaatschap is maandelijks opzegbaar en er is geen wachttijd voor nieuwe leden.

    Vertel me meer

Wat is je situatie?

Tot nu toe

  • Nieuws |

    Worldwide Travel Group failliet

    Worldwide Travel Group is failliet verklaard. De in september aangekondigde poging tot een doorstart, is helaas mislukt. Houders van een voucher ontvangen vanzelf bericht van SGR. Reizigers hoeven zich dus niet zelf te melden via ‘Claim je voucher’.

  • Actie gesloten |

    Sluiting meldpunt verlopen coronavouchers

    Omdat we nog maar weinig meldingen ontvangen, sluiten wij het meldpunt voor niet tijdig uitbetaalde coronavouchers met SGR-dekking. Sinds de opening kregen we meer dan 2000 meldingen binnen. Naar aanleiding van de klachten zijn wij met een aantal bedrijven en de SGR in gesprek gegaan. Sindsdien zijn de meeste vouchers uitbetaald of gaat dat binnenkort gebeuren.

    Betaalt je reisaanbieder je coronavoucher met SGR-dekking niet uit? En is de voucher wél verlopen? Meld je dan bij de SGR.

  • Nieuws |

    Vacansoleil belooft beterschap

    De afgelopen maanden ontvingen we opvallend veel meldingen over niet uitbetaalde SGR-vouchers van Vancansoleil. Wij hebben contact gezocht en afgesproken dat Vacansoleil een voucher uitbetaalt binnen 14 dagen na je verzoek. Het lukt Vacansoleil niet om de vouchers automatisch uit te betalen omdat het bedrijf de betaalgegevens van klanten na 1 jaar verwijdert.

    Je kunt via dit formulier direct om uitbetaling van je verlopen Vacansoleil-voucher vragen.

  • Nieuws |

    Doorstart Impala Tours & Pacific Island Travel

    Reisaanbieder Worldwide Travel Group probeert een doorstart te maken. Zij verkochten onder andere reizen via Impala Tours & Pacific Island Travel. Het bedrijf betaalt daarom op dit moment geen coronavouchers uit. Mocht de doorstart mislukken, dan gaat het bedrijf alsnog failliet. De SGR betaalt de vouchers dan uit.

    Heb je een verlopen coronavoucher met SGR-dekking die is uitgegeven door Impala Tours of Pacific Island Travel? Dan raden we aan om je te melden bij SGR. Controleer voordat je een nieuwe reis boekt of de reisaanbieder is aangesloten bij een garantiefonds. Zowel Impala Tours als Pacific Island Travel zijn niet langer aangesloten bij de SGR.

  • Nieuws |

    1151 klachten niet uitgekeerde reisvouchers

    Sinds 16 maart hebben wij 1151 meldingen ontvangen over niet tijdig uitgekeerde reisvouchers met SGR-dekking. Wij zijn in gesprek gegaan met Corendon, die aangaf na de Pasen te kunnen starten met uitbetalen.

    We hebben onze bevindingen ook gedeeld met toezichthouder ACM. Zij houden de situatie nauwgezet in de gaten. Nu het voucherfonds is goedgekeurd hopen we dat de achterstanden snel weggewerkt worden. En dat nog niet verlopen reisvouchers op tijd worden uitgekeerd.

    Reisorganisaties mogen uitbetalingen van reisvouchers niet uitstellen tot na de einddatum in afwachting van geld uit het voucherfonds. Zij moeten de reisvoucher voorschieten en kunnen aantonen dat ze deze hebben uitbetaald. Anders ontvangen ze geen geld van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR).

  • Nieuws |

    D-Reizen en VakantieXperts failliet

    D-RT Retail BV is failliet verklaard op 6 april 2021. Het bedrijf is bekend van onder andere D-Reizen en VakantieXperts. Franchise ondernemingen onder de naam VakantieXperts vallen buiten dit faillissement.

    Heb je een reisvoucher met SGR-dekking? Dan krijg je het geld van de SGR terug. De SGR zal klanten een uitnodiging sturen om een claim in te dienen. Je kunt pas een claim indienen na bericht van de SGR. Meer hierover lees je in het nieuwsbericht van SGR.

    Is je boeking nog niet geannuleerd? Neem dan contact op met de reisuitvoerder om na te gaan of de reis doorgaat. Heb je een pakketreis geboekt met SGR garantie? Dan beoordeelt SGR of een andere reisorganisatie je reis overneemt of dat je geld terug krijgt. Openstaande facturen kun je het beste opschorten. Dit geldt niet voor de franchisevestigingen van VakantieXperts.

    Lees meer over wat er gebeurt als een reisorganisatie failliet is.

  • |

    Klachten over Corendon: update

    In de dagen na Pasen start Corendon de uitbetalingen, te beginnen bij de vouchers die het eerst zijn uitgegeven. In april verwacht de organisatie de huidige achterstand volledig weggewerkt te hebben. Dat bericht kregen wij toen we in gesprek gingen met de directie van Corendon. In de komende dagen krijgen alle voucherhouders van Corendon informatie over de uitbetaling, is toegezegd.

    We kregen 825 meldingen van consumenten die geen geld hebben ontvangen op de einddatum van hun voucher. Ruim 87% daarvan ging over Corendon.

  • Nieuws |

    Reissom niet altijd gedekt door garantiefonds

    Als je een reis boekt, kun je soms je reissom kwijtraken als de reisorganisatie failliet gaat. De Consumentenbond waarschuwt ervoor dat de reissom niet altijd gedekt is door een garantiefonds. Vouchers met SGR-dekking zijn wel goed beschermd.

    Lees het nieuwsbericht