! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Corona: vakantiemeldpunt

Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn veel vakanties geannuleerd of omgeboekt. Luchtvaartmaatschappijen, reisorganisaties, vakantieparken en boekingswebsites houden zich daarbij niet altijd aan de regels. De Consumentenbond kreeg honderden klachten. Daarom gingen we in gesprek met brancheorganisaties, reisaanbieders, politiek en toezichthouders. Zijn de beloftes ingelost? Deel jouw ervaring! 

Deel je ervaringen

  • Probleem

    Veel consumenten worden gedwongen vouchers te accepteren. Er zijn reisorganisaties die geannuleerde vluchten niet op tijd terugbetalen. En soms krijg je niet de volledige reissom terug, terwijl dat wel zou moeten. Klantenservices zijn vaak slecht of zelfs niet bereikbaar.

  • Doel

    Sommige organisaties bieden omboeken of vouchers aan als de vakantie wèl doorgaat. Daar zijn we blij mee. Wij willen dat alle bedrijven zich aan de regels houden en dat je krijgt waar je recht op hebt. We zijn in gesprek met bedrijven, brancheverenigingen, toezichthouders en de minister.

  • Jij

    Om dit kunnen doen hebben wij jouw hulp nodig. Deel je ervaring. Je kunt niet alleen je klacht doorgeven, maar ook een positieve ervaring delen. Vul de vragenlijst in.

    Deel je ervaringen

Persoonlijk juridisch advies nodig?

  • Heb je een probleem met een reisorganisatie, luchtvaartmaatschappij of ander bedrijf? Dan kun je wel wat juridisch advies gebruiken. Zo lees je in onze coronavoucher-keuzehulp bijvoorbeeld wat je kunt doen als je een voucher kreeg, maar liever je geld terug wil. Heb je een lidmaatschap Geld & Recht of Volledig & Vertrouwd? Dan krijg je onbeperkt toegang tot onze voorbeeldbrieven en persoonlijk advies van onze juridisch experts. 

    Ben je nog geen lid van de Consumentenbond, maar wil je wel juridisch advies? Geen probleem. Word lid van Geld & Recht of Volledig & Vertrouwd. Dan helpen we je direct. Het lidmaatschap is maandelijks opzegbaar en er is geen wachttijd voor nieuwe leden.

    Vertel me meer

Wat is je situatie?

Tot nu toe

  • Nieuws | 8 januari 2021

    Ruim 2600 meldingen in 3 weken

    In 3 weken tijd zijn ruim 2600 meldingen binnengekomen bij het corona vakantiemeldpunt. 4 op de 5 meldingen zijn een klacht, de andere zijn complimenten. De meeste klachten gaan over vluchten (1116), gevolgd door pakketreizen (616). Consumenten klagen het minst over accommodaties (394). Lees het nieuwsbericht

  • Actie gestart | 18 december 2020

    Start Corona vakantiemeldpunt

    Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn veel vakanties geannuleerd of omgeboekt. Reisaanbieders hielden zich hierbij niet altijd aan de regels. Om duidelijk te krijgen welke problemen er nu nog spelen, start de Consumentenbond een meldpunt. Lees het nieuwsbericht.

  • | 19 november 2020

    Minister wil mogelijkheid vliegticketgarantiefonds onderzoeken

    D66 gaat een Initiatiefwet indienen om te komen tot een vliegticketgarantiefonds. ANWB, Consumentenbond, SGR en ANVR hebben hierover de afgelopen tijd met politieke partijen gesproken en zijn blij dit nu wordt opgepakt. Het doel van het vliegticketgarantiefonds is om consumenten beter te beschermen tegen faillissementen in de luchtvaartsector. 

  • | 27 augustus 2020

    Nederlandse luchvaartmaatschappijen negeren regels

    vliegtuig

    Nederlandse luchtvaartmaatschappijen blijven het consumenten bijna onmogelijk maken om hun geld terug krijgen voor een geannuleerde vlucht. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Luchtvaartmaatschappijen die na een waarschuwing afspraken niet naleven, krijgen een boete.

  • | 27 augustus 2020

    Klachten over Transavia

    Consumenten kunnen bij Transavia nu wél direct restitutie aanvragen bij een door de vliegmaatschappij geannuleerde vlucht. Transavia belooft het geld binnen 14 dagen terug te betalen. Ook brengt het bedrijf geen kosten meer in rekening bij het omboeken van de vluchten.

  • | 4 augustus 2020

    Oproep Consumentenbond succesvol

    Verzekering via reisorganisatie ongunstig

    De Consumentenbond constateerde dat niet alle reisvouchers gedekt waren door de SGR en trok daarover aan de bel. Daarop paste de SGR de voorwaarden aan. Consumenten hebben nu de zekerheid dat hun reissommen dit jaar ook bij geannuleerde reizen beschermd zijn tegen faillissementen.

  • | 14 mei 2020

    Ingrijpen bij reisvouchers door minister

    De Consumentenbond is blij met het besluit van minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). Zij gaat tóch ingrijpen als luchtvaartmaatschappijen weigeren hun klanten geld terug te betalen bij een geannuleerde vlucht. Het kabinet nam het besluit na kritiek van de Europese Commissie op EU-landen die consumenten verplichten vouchers te accepteren.

  • | 5 mei 2020

    Consumentenbond: ‘Kabinet, staak Europese voucher-lobby’

    klm vliegtuig boarding boarden instappen

    Het kabinet probeert consumenten via Europese wetgeving te dwingen vouchers te accepteren voor hun geannuleerde vluchten. Dat moet stoppen. Dat schrijft de Consumentenbond in een brief aan de Tweede Kamer. Volgens de Consumentenbond ondermijnt de Nederlandse overheid de consumentenrechten.

  • | 15 april 2020

    ANWB en Consumentenbond willen aanpassing voorwaarden luchtvaartvoucher

    Consumenten die een voucher krijgen omdat hun vlucht geannuleerd is vanwege de coronacrisis, moeten betere voorwaarden krijgen. Dat schrijven de Consumentenbond en de ANWB in een brief aan minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). Volgens de organisaties is de huidige regeling funest voor het belang én het vertrouwen van consumenten, en daarmee voor het herstel van de sector.

  • | 1 april 2020

    Garantie voor luchtvaartvouchers

    Consumenten die een voucher van hun luchtvaartmaatschappij krijgen, mogen niet met lege handen komen te staan als die maatschappij failliet gaat. Dat schrijft de Consumentenbond in een brief aan de Tweede Kamer. De Consumentenbond wil dat de overheid garant staat.

  • | 12 maart 2020

    Garantiefonds vliegtickets

    Jaarlijks zijn duizenden Nederlandse reizigers de dupe van faillissementen van luchtvaartmaatschappijen. Reisbrancheorganisatie ANVR, de Consumentenbond, de ANWB en garantiefonds SGR pleiten er daarom voor dat consumenten wettelijk worden beschermd tegen faillissementen van luchtvaartmaatschappijen. Hiervoor dienen zij een voorstel in bij de politiek.