! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Corona: vakantiemeldpunt

Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn er duizenden vakanties geannuleerd of omgeboekt. Luchtvaartmaatschappijen, reisorganisaties, vakantieparken en boekingswebsites hielden zich lang niet altijd aan de regels. De Consumentenbond kreeg ruim 2000 klachten. Een groot deel daarvan is inmiddels gelukkig opgelost. Daarom sloten we dit meldpunt.

  • Probleem

    Veel consumenten worden gedwongen reisvouchers te accepteren. Er zijn reisorganisaties die geannuleerde vluchten niet op tijd terugbetalen. En soms krijg je niet de volledige reissom terug, terwijl dat wel zou moeten. Klantenservices zijn vaak slecht of zelfs niet bereikbaar.

  • Doel

    Sommige organisaties bieden omboeken of reisvouchers aan als de vakantie wèl doorgaat. Daar zijn we blij mee. Wij willen dat alle bedrijven zich aan de regels houden. We zijn in gesprek met bedrijven, brancheverenigingen, toezichthouders en de minister.

  • Jij

    Een groot deel van de ruim 2000 klachten is inmiddels opgelost. Betaalt je reisaanbieder je coronavoucher met SGR-dekking nog steeds niet uit? En is de voucher wél verlopen? Meld je dan bij de SGR.

Persoonlijk juridisch advies nodig?

  • Heb je een probleem met een reisorganisatie, luchtvaartmaatschappij of ander bedrijf? Dan kun je wel wat juridisch advies gebruiken. Zo lees je in onze coronavoucher-keuzehulp bijvoorbeeld wat je kunt doen als je een voucher kreeg, maar liever je geld terug wil. Heb je een lidmaatschap Geld & Recht of Volledig & Vertrouwd? Dan krijg je onbeperkt toegang tot onze voorbeeldbrieven en persoonlijk advies van onze juridisch experts. 

    Ben je nog geen lid van de Consumentenbond, maar wil je wel juridisch advies? Geen probleem. Word lid van Geld & Recht of Volledig & Vertrouwd. Dan helpen we je direct. Het lidmaatschap is maandelijks opzegbaar en er is geen wachttijd voor nieuwe leden.

    Vertel me meer

Wat is je situatie?

Tot nu toe

  • Nieuws | 24 november 2021

    Worldwide Travel Group failliet

    Worldwide Travel Group is failliet verklaard. De in september aangekondigde poging tot een doorstart, is helaas mislukt. Houders van een voucher ontvangen vanzelf bericht van SGR. Reizigers hoeven zich dus niet zelf te melden via ‘Claim je voucher’.

  • Actie gesloten | 28 september 2021

    Sluiting meldpunt verlopen coronavouchers

    Omdat we nog maar weinig meldingen ontvangen, sluiten wij het meldpunt voor niet tijdig uitbetaalde coronavouchers met SGR-dekking. Sinds de opening kregen we meer dan 2000 meldingen binnen. Naar aanleiding van de klachten zijn wij met een aantal bedrijven en de SGR in gesprek gegaan. Sindsdien zijn de meeste vouchers uitbetaald of gaat dat binnenkort gebeuren.

    Betaalt je reisaanbieder je coronavoucher met SGR-dekking niet uit? En is de voucher wél verlopen? Meld je dan bij de SGR.

  • Nieuws | 24 september 2021

    Vacansoleil belooft beterschap

    De afgelopen maanden ontvingen we opvallend veel meldingen over niet uitbetaalde SGR-vouchers van Vancansoleil. Wij hebben contact gezocht en afgesproken dat Vacansoleil een voucher uitbetaalt binnen 14 dagen na je verzoek. Het lukt Vacansoleil niet om de vouchers automatisch uit te betalen omdat het bedrijf de betaalgegevens van klanten na 1 jaar verwijdert.

    Je kunt via dit formulier direct om uitbetaling van je verlopen Vacansoleil-voucher vragen.

  • Nieuws | 20 september 2021

    Doorstart Impala Tours & Pacific Island Travel

    Reisaanbieder Worldwide Travel Group probeert een doorstart te maken. Zij verkochten onder andere reizen via Impala Tours & Pacific Island Travel. Het bedrijf betaalt daarom op dit moment geen coronavouchers uit. Mocht de doorstart mislukken, dan gaat het bedrijf alsnog failliet. De SGR betaalt de vouchers dan uit.

    Heb je een verlopen coronavoucher met SGR-dekking die is uitgegeven door Impala Tours of Pacific Island Travel? Dan raden we aan om je te melden bij SGR. Controleer voordat je een nieuwe reis boekt of de reisaanbieder is aangesloten bij een garantiefonds. Zowel Impala Tours als Pacific Island Travel zijn niet langer aangesloten bij de SGR.

  • Nieuws | 16 april 2021

    1151 klachten niet uitgekeerde reisvouchers

    Sinds 16 maart hebben wij 1151 meldingen ontvangen over niet tijdig uitgekeerde reisvouchers met SGR-dekking. Wij zijn in gesprek gegaan met Corendon, die aangaf na de Pasen te kunnen starten met uitbetalen.

    We hebben onze bevindingen ook gedeeld met toezichthouder ACM. Zij houden de situatie nauwgezet in de gaten. Nu het voucherfonds is goedgekeurd hopen we dat de achterstanden snel weggewerkt worden. En dat nog niet verlopen reisvouchers op tijd worden uitgekeerd.

    Reisorganisaties mogen uitbetalingen van reisvouchers niet uitstellen tot na de einddatum in afwachting van geld uit het voucherfonds. Zij moeten de reisvoucher voorschieten en kunnen aantonen dat ze deze hebben uitbetaald. Anders ontvangen ze geen geld van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR).

  • Nieuws | 6 april 2021

    D-Reizen en VakantieXperts failliet

    D-RT Retail BV is failliet verklaard op 6 april 2021. Het bedrijf is bekend van onder andere D-Reizen en VakantieXperts. Franchise ondernemingen onder de naam VakantieXperts vallen buiten dit faillissement.

    Heb je een reisvoucher met SGR-dekking? Dan krijg je het geld van de SGR terug. De SGR zal klanten een uitnodiging sturen om een claim in te dienen. Je kunt pas een claim indienen na bericht van de SGR. Meer hierover lees je in het nieuwsbericht van SGR.

    Is je boeking nog niet geannuleerd? Neem dan contact op met de reisuitvoerder om na te gaan of de reis doorgaat. Heb je een pakketreis geboekt met SGR garantie? Dan beoordeelt SGR of een andere reisorganisatie je reis overneemt of dat je geld terug krijgt. Openstaande facturen kun je het beste opschorten. Dit geldt niet voor de franchisevestigingen van VakantieXperts.

    Lees meer over wat er gebeurt als een reisorganisatie failliet is.

  • | 31 maart 2021

    Klachten over Corendon: update

    In de dagen na Pasen start Corendon de uitbetalingen, te beginnen bij de vouchers die het eerst zijn uitgegeven. In april verwacht de organisatie de huidige achterstand volledig weggewerkt te hebben. Dat bericht kregen wij toen we in gesprek gingen met de directie van Corendon. In de komende dagen krijgen alle voucherhouders van Corendon informatie over de uitbetaling, is toegezegd.

    We kregen 825 meldingen van consumenten die geen geld hebben ontvangen op de einddatum van hun voucher. Ruim 87% daarvan ging over Corendon.

  • Nieuws | 19 maart 2021

    Reissom niet altijd gedekt door garantiefonds

    Als je een reis boekt, kun je soms je reissom kwijtraken als de reisorganisatie failliet gaat. De Consumentenbond waarschuwt ervoor dat de reissom niet altijd gedekt is door een garantiefonds. Vouchers met SGR-dekking zijn wel goed beschermd.

    Lees het nieuwsbericht

  • Nieuws | 15 maart 2021

    Reisorganisaties moeten reisvouchers met SGR-dekking uitbetalen

    reizen-schiphol

    Reisorganisaties die vouchers met SGR-dekking uitgaven, moeten ongebruikte vouchers binnen een jaar na uitgifte uitbetalen. Krijg je de uitbetaling niet op tijd, maak dan binnen 2 maanden na de afloopdatum een melding bij de SGR. Dan wordt de dekking op jouw voucher verlengd.

    Heb je een reisvoucher die binnenkort afloopt? Lees wat je kunt doen. Omdat veel reisorganisaties geen geld hebben om alle voucher uit te keren, moeten ze geld lenen. Dat kunnen ze doen bij een nog op te zetten Voucherfonds. We houden de ontwikkelingen daarvan nauwlettend in de gaten. En zijn daarom in gesprek met de SGR, ACM en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

    Laat ons weten welke reisorganisatie je voucher met SGR-dekking niet op de einddatum heeft uitgekeerd. Stuur je bericht met de naam van de reisorganisatie en de einddatum van je voucher naar verlopenSGRvoucher@consumentenbond.nl.

    Lees het nieuwsbericht

  • Nieuws | 15 maart 2021

    Corona: vakantiemeldpunt sluit

    De afgelopen maanden kregen we duizenden meldingen, vooral in december en januari. De meeste klachten gingen over de trage uitbetaling bij vliegtickets en de vouchers bij pakketreizen.

    We spraken de afgelopen tijd met Corendon, KLM, Transavia, CheapTickets, BudgetAir, Vliegwinkel, Schipholtickets en WTC. Over deze partijen kwamen opvallend veel meldingen binnen. Veel problemen lijken nu opgelost. Daarom sluiten we het meldpunt voor nu. Bedankt voor jouw bijdrage.

  • Nieuws | 10 maart 2021

    Geannuleerde vluchten KLM & Transavia

    We kregen veel klachten over geannuleerde vluchten van KLM en Transavia. De meeste gingen over een vertraagde terugbetaling. Daarom spraken we met beide luchtvaartmaatschappijen. KLM zegt de achterstand te hebben ingelopen. Het betaalt nu in bijna alle gevallen binnen 7 dagen uit. Ook Transavia heeft de achterstand weggewerkt. En heeft alle online reisbureaus en ticketwebsites terugbetaald.

    Wacht je nog op geld van een geannuleerde KLM- of Transavia-vlucht, neem dan contact op via hun website. Heb je geboekt via CheapTickets, Vliegwinkel of Budgetair en ben je lid? Neem dan contact met ons op.

  • Nieuws | 5 maart 2021

    Geannuleerde pakketreizen Corendon

    We kregen veel klachten van jullie over Corendon. De klachten gaan vooral over het niet in kunnen wisselen van vouchers voor geld. Daarom spraken we met de reisorganisatie. Corendon bevestigde dat een verzoek geen snellere uitbetaling oplevert, behalve in schrijnende gevallen. De reisorganisatie betaalt vouchers niet eerder uit dan 364 dagen na uitgifte.

    Uit de klachten maken we ook op dat Corendon reizigers een nieuwe voucher geeft, als een geannuleerde reis betaald is met een coronavoucher. Die nieuwe voucher heeft weer een geldigheidsduur van een jaar. Dat betekent dat reizigers nóg langer op hun geld wachten. De reisorganisatie vertelde ons dat ze daarin niet tegemoet kunnen komen.

  • Nieuws | 1 maart 2021

    Terugbetaling vliegtickets Cheaptickets, BudgetAir en Vliegwinkel

    Begin februari spraken we met het moederbedrijf van Cheaptickets, BudgetAir en Vliegwinkel. Het moederbedrijf zegt dat ze een flink deel van de betalingen hebben gedaan. Wacht je nog steeds op je geld? En ben je lid van de Consumentenbond? Neem dan contact met ons op. Wij sturen de klachten door naar Cheaptickets, BudgetAir en Vliegwinkel. Ze beloven deze klachten direct op te pakken. 

    Helaas krijg je niet (snel) je geld terug bij Ryanair en een aantal vliegmaatschappijen buiten Europa.

  • Nieuws | 25 februari 2021

    Update terugbetaling vliegtickets

    In februari spraken we met het moederbedrijf van Vliegtickets.nl, Schipholtickets en WTC. Het bedrijf zei bijna alle uitbetalingen inmiddels gedaan te hebben. Wacht je nog steeds op je geld? Je kunt het bedrijf bereiken op info@otravo.com. De bemiddelaar beloofde ons de resterende uitbetalingen zo snel mogelijk te doen. 

  • Nieuws | 8 januari 2021

    Ruim 2600 meldingen in 3 weken

    In 3 weken tijd zijn ruim 2600 meldingen binnengekomen bij het corona vakantiemeldpunt. 4 op de 5 meldingen zijn een klacht, de andere zijn complimenten. De meeste klachten gaan over vluchten (1116), gevolgd door pakketreizen (616). Consumenten klagen het minst over accommodaties (394). Lees het nieuwsbericht

  • Actie gestart | 18 december 2020

    Start Corona vakantiemeldpunt

    Uitkomst vakantiemeldpunt nieuws

    Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn veel vakanties geannuleerd of omgeboekt. Reisaanbieders hielden zich hierbij niet altijd aan de regels. Om duidelijk te krijgen welke problemen er nu nog spelen, start de Consumentenbond een meldpunt. Lees het nieuwsbericht.

  • Nieuws | 19 november 2020

    Minister wil mogelijkheid vliegticketgarantiefonds onderzoeken

    D66 gaat een Initiatiefwet indienen om te komen tot een vliegticketgarantiefonds. ANWB, Consumentenbond, SGR en ANVR hebben hierover de afgelopen tijd met politieke partijen gesproken en zijn blij dit nu wordt opgepakt. Het doel van het vliegticketgarantiefonds is om consumenten beter te beschermen tegen faillissementen in de luchtvaartsector. 

  • Nieuws | 27 augustus 2020

    Nederlandse luchvaartmaatschappijen negeren regels

    vliegtuig

    Nederlandse luchtvaartmaatschappijen blijven het consumenten bijna onmogelijk maken om hun geld terug krijgen voor een geannuleerde vlucht. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Luchtvaartmaatschappijen die na een waarschuwing afspraken niet naleven, krijgen een boete.

  • Nieuws | 27 augustus 2020

    Klachten over Transavia

    Consumenten kunnen bij Transavia nu wél direct restitutie aanvragen bij een door de vliegmaatschappij geannuleerde vlucht. Transavia belooft het geld binnen 14 dagen terug te betalen. Ook brengt het bedrijf geen kosten meer in rekening bij het omboeken van de vluchten.

  • Actie Succes | 4 augustus 2020

    Oproep Consumentenbond succesvol

    Verzekering via reisorganisatie ongunstig

    De Consumentenbond constateerde dat niet alle reisvouchers gedekt waren door de SGR en trok daarover aan de bel. Daarop paste de SGR de voorwaarden aan. Consumenten hebben nu de zekerheid dat hun reissommen dit jaar ook bij geannuleerde reizen beschermd zijn tegen faillissementen.

  • Nieuws | 14 mei 2020

    Ingrijpen bij reisvouchers door minister

    De Consumentenbond is blij met het besluit van minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). Zij gaat tóch ingrijpen als luchtvaartmaatschappijen weigeren hun klanten geld terug te betalen bij een geannuleerde vlucht. Het kabinet nam het besluit na kritiek van de Europese Commissie op EU-landen die consumenten verplichten vouchers te accepteren.

  • Nieuws | 5 mei 2020

    Consumentenbond: ‘Kabinet, staak Europese voucher-lobby’

    klm vliegtuig boarding boarden instappen

    Het kabinet probeert consumenten via Europese wetgeving te dwingen vouchers te accepteren voor hun geannuleerde vluchten. Dat moet stoppen. Dat schrijft de Consumentenbond in een brief aan de Tweede Kamer. Volgens de Consumentenbond ondermijnt de Nederlandse overheid de consumentenrechten.

  • Nieuws | 15 april 2020

    ANWB en Consumentenbond willen aanpassing voorwaarden luchtvaartvoucher

    Consumenten die een voucher krijgen omdat hun vlucht geannuleerd is vanwege de coronacrisis, moeten betere voorwaarden krijgen. Dat schrijven de Consumentenbond en de ANWB in een brief aan minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). Volgens de organisaties is de huidige regeling funest voor het belang én het vertrouwen van consumenten, en daarmee voor het herstel van de sector.

  • Nieuws | 1 april 2020

    Garantie voor luchtvaartvouchers

    Consumenten die een voucher van hun luchtvaartmaatschappij krijgen, mogen niet met lege handen komen te staan als die maatschappij failliet gaat. Dat schrijft de Consumentenbond in een brief aan de Tweede Kamer. De Consumentenbond wil dat de overheid garant staat.

  • Nieuws | 12 maart 2020

    Garantiefonds vliegtickets

    Jaarlijks zijn duizenden Nederlandse reizigers de dupe van faillissementen van luchtvaartmaatschappijen. Reisbrancheorganisatie ANVR, de Consumentenbond, de ANWB en garantiefonds SGR pleiten er daarom voor dat consumenten wettelijk worden beschermd tegen faillissementen van luchtvaartmaatschappijen. Hiervoor dienen zij een voorstel in bij de politiek.