Voorbeeldbrief verzoek reparatie binnen de wettelijke garantie
Ging je gekochte product kapot binnen de wettelijke garantie en hoefde je dit niet te verwachten? Met onze voorbeeldbrief vraag je de verkoper het product kosteloos te repareren of vervangen.
Stappenplan kosteloze reparatie of vervanging
Log in of word lid
- Log in met een lidmaatschap Geld & Recht of Volledig & Vertrouwd en download de voorbeeldbrief
- Heb je nog geen lidmaatschap Geld & Recht of Volledig & Vertrouwd? Word lid
Vul de gegevens in en verstuur de brief
- Vul de ontbrekende gegevens (geel gemarkeerd) in de brief
- Maak een kopie van de brief en bewaar deze goed
- Maak een kopie van belangrijke stukken. Denk aan:
- Bewijs van je aankoop (factuur, betaalbewijs of koopovereenkomst)
- Foto's van het kapotte product
- Stuur de brief met de kopieën naar het bedrijf. Per aangetekende en gewone post
Oneens met reactie?
Krijg je een reactie waar je het niet mee eens bent? Of kom je er met elkaar niet uit? Neem contact op met onze juridisch experts.
Recht op reparatie binnen de wettelijke garantie
In de wet staat dat je recht hebt op een goed product. Dat betekent dat het product moet voldoen aan redelijke verwachtingen.
Gaat het product kapot binnen de wettelijke garantie? Dan gaat de wet ervan uit dat het product vanaf aankoop niet goed was. Je hebt in veel gevallen recht op gratis reparatie of vervanging. Een verkoper mag alleen je recht op gratis reparatie weigeren als hij bewijst dat je het product verkeerd hebt gebruikt.
Hoe lang is de wettelijke garantie?
Dat hangt af van wanneer je het product kocht. Deed je dit voor 27 april 2022? Dan is de wettelijke garantie 6 maanden. Voor aankopen vanaf 27 april 2022 is de wettelijke garantie 12 maanden.
Lees meer over
Toch niet de juiste voorbeeldbrief? Gebruik onze keuzehulp.
