icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Verkeersinformatie

Veel navigatiesystemen en -apps kunnen actuele verkeersinformatie ontvangen. Zoals actuele files, wegwerkzaamheden, afgesloten wegen en gevaarlijke situaties. Voor een deel wordt de data landelijk verzameld. En vullen fabrikanten deze informatie aan voor hun eigen systemen.

Arjen Oving

Arjen Oving , Expert Elektronica Bijgewerkt op:12 april 2018


Hoe ontvang je verkeersinformatie?

Je navigatiesysteem krijgt verkeersinformatie via Traffic Message Channel (TMC), DAB+ of mobiel internet. TMC is onderdeel van de radiosignalen van radiozenders zoals Veronica of Q-music. Dat geldt eigenlijk ook voor verkeersinformatie via DAB (Digital Audio Broadcasting) wat de digitale variant is van het analoge FM-signaal.

Apps ontvangen verkeersinformatie via de mobiele internetverbinding van je smartphone. Dat kan ook met sommige losse navigatiesystemen, waarbij je deze apparaten dan via Bluetooth aan je smartphone koppelt. Ook zijn er losse systemen waarbij de ontvangst van mobiel internet ingebouwd zit, zoals de GO-topmodellen van TomTom.

Waar komt verkeersdata vandaan?

Een belangrijke bron van actuele verkeersinformatie is de Nationale Databank Wegverkeersgegevens. Deze overheidsorganisatie verzamelt continu gegevens, zoals verkeersintensiteit en rijsnelheid, via duizenden meetlocaties langs snelwegen, provinciale wegen en diverse stedelijke wegen. Deze informatie is voor iedereen beschikbaar. Ook bedrijven, zoals Garmin en Mio, maken gebruik van deze informatie.

Een andere vorm is het volgen van individuele navigatiesystemen of mobiele telefoons. Zo ontvangt TomTom geanonimiseerde locatiegegevens van mobiele telefonie klanten van Vodafone. En verzamelen onder meer TomTom, Garmin en Google Maps actuele gegevens via de 'rijdende' navigatiesystemen en apps van het eigen merk. Dit gebeurt overigens anoniem en met toestemming van de gebruiker.

Deze 'realtime' gegevens worden gebruikt om een schatting te maken van de verkeersdrukte op elk moment. De navigatiesystemen nemen dit mee in de berekening van de snelste route naar de bestemming.

Wat kost verkeersinformatie?

Bij losse navigatiesystemen zit verkeersinformatie meestal inbegrepen bij de aanschafprijs van het apparaat. Bij Garmin herken je dit aan de toevoeging LT of LMT aan de merknaam wat staat voor Lifetime Traffic. Je ontvangt de verkeersinformatie totdat de fabrikant jouw navigatiesysteem niet meer ondersteunt.

Navigatie-apps zoals Google Maps en Waze leveren gratis verkeersinformatie. Bij apps zoals Navigon en Sygic moet je een betaald abonnement afsluiten.

Kwaliteit van verkeersinformatie

Uit onderzoek in samenwerking met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (eind 2014) blijkt dat verkeersinformatie niet altijd even accuraat is. Vaak melden navigatiesystemen dat er een file staat, terwijl dat helemaal niet het geval is. Of er staat wel file, maar het navigatiesysteem meldt dit niet. Ook het goed inschatten van de vertraging als gevolg van een file gaat niet altijd goed. In 24% van de gevallen schatte het navigatiesysteem de vertraging te kort in en in 7% juist te lang.

Niet elke vertraging door files of wegwerkzaamheden zorgt voor een andere route. Voor korte vertragingen is meestal geen snellere route mogelijk. Met een file op het eind van een lange route hoef je niet direct rekening te houden. De verkeerssituatie wijzigt meestal nog voordat je in de buurt komt.

Verkeersinformatie verschilt per fabrikant

Op 3 punten verschilt de verkeersinformatie per fabrikant. Dit zijn verversingssnelheid, kwaliteit en detailniveau.

Verversingssnelheid

Via mobiel internet ontvang je continue nieuwe verkeersinformatie. Ook via DAB+ is de verversingssnelheid hoog. De verversingssnelheid van TMC-radiosignalen ligt rond de 5 tot 15 minuten.

Detailniveau

TMC stuurt hoofdzakelijk file-gegevens door die Rijkswaterstaat verzamelt via meetlussen op de snelwegen. Deze TMC-informatie wordt ook toegevoegd aan de rijkere verkeersinformatie die via mobiel internet wordt verzonden.

Kwaliteit

Fabrikanten stellen hun eigen file-informatie samen en ontwikkelen eigen algoritmes om verkeersdrukte te bepalen, zodat ze zich onderscheiden van concurrenten. Omdat kwaliteit van verkeersinformatie lastig te onderzoeken is, nemen we het niet mee in onze test van navigatiesystemen. Uit onderzoek in samenwerking met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (eind 2014) zagen we wel dat er verschil zat in de ervaren kwaliteit van verkeersinformatie.

Flitsers, weer en parkeren

Naast verkeersinformatie kun je soms ook extra informatie ontvangen over flitsers en het weer.

  • Met flitsinformatie krijg je informatie over vaste flitsers en trajectcontroles. Soms krijg je ook actuele informatie over mobiele flitsers en over plaatsen waar frequent flitsers staan. Flitsinformatie is meestal een betaalde dienst en niet in elk land toegestaan.
  • Actuele weersinformatie laat niet alleen het weer op je bestemming zien, maar ook hoe de weersomstandigheden onderweg zijn. Zo ben je op de hoogte van eventuele gladheid, mist of sterke wind.

Artikelen binnen Koopadvies

Alle artikelen