icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Bespaar gemiddeld €350 op je energierekening.|

Doe mee met ons Energiecollectief.

Energiecollectief icon

Dienstverlening banken onder druk

Nieuws |

Gepubliceerd op:  29 januari 2007


De bereikbaarheid en dienstverlening van banken staat onder druk. Er wordt meer gebankierd op internet, vaker gepind en consumenten gaan minder vaak naar het bankkantoor. Banken besparen de laatste jaren door deze veranderingen in het betaalgedrag van consumenten fors op de kosten van het betalingsverkeer. Aan de andere kant is er een aanzienlijke groep die zijn bankzaken niet regelt per telefoon of internet en afhankelijk is van de traditionele dienstverlening van banken. Uit een peiling in de Consumentengids blijkt dat de dienstverlening van banken op een aantal punten tekort schiet. Gezien de enorme besparingen van de banken op de kosten van het betalingsverkeer, ligt het nog meer voor de hand dat de traditionele bankdiensten voor iedereen toegankelijk en betaalbaar blijven.

Peiling
Uit de peiling blijkt dat bankkantoren vooral worden bezocht voor het storten en opnemen van geld en het afhalen of activeren van bankpassen. De fysieke afstand tot bankkantoren is zowel een issue op het platteland als in de grote steden. Waar in het platteland mobiele kantoren en servicewinkels de afstand beperken, ontbreken dergelijke alternatieven vaak in de grote steden. De openingstijden van de kantoren worden overigens als een groter probleem gezien, maar consumenten ergeren zich nog het meest aan de beperkte bereikbaarheid en het gebrek aan hulp en kennis bij de medewerkers die de dure 0900-nummers bemensen. Deze nummers moeten consumenten bellen als ze telefonisch willen bankieren of hulp nodig hebben bij het internetbankieren.

Digitaal betalingsverkeer
Uit recente CBS-cijfers blijkt dat 80% van de Nederlandse bevolking toegang heeft tot internet. Van deze groep blijkt 67% te internetbankieren. Dat betekent dat ruim de helft van de Nederlanders (54%) zijn bankzaken regelt via internet, maar een groot deel (46%) ook niet. Omdat de consument betaalt voor de kosten van het betalingsverkeer, is het belangrijk dat deze kosten laag blijven. Daarom ook is de komst van de digitale acceptgiro door de veel lagere kosten goed nieuws. Toch blijft ook in de toekomst een grote groep consumenten afhankelijk van de traditionele methoden om bankzaken te regelen. Een groep die zeker niet alleen bestaat uit ouderen en gehandicapten. Voor hen is het bijvoorbeeld belangrijk dat zij kunnen blijven betalen met een papieren acceptgiro.

Lees ook:
Betalen via internet
Internetbankieren
Geen bank in de buurt (pdf)