Beeldbuizenkartel moet consumentenschade vergoeden
Gepubliceerd op:7 december 2012
Al jarenlang pleit de Consumentenbond voor een wetswijziging, waardoor het voor representatieve consumentenorganisaties mogelijk wordt zonodig via de rechter een collectieve schadevergoeding af te dwingen. De Tweede Kamer heeft, met het aannemen van de motie Dijkstra, een stap in de goede richting gezet. Het demissionaire kabinet liet echter weten een besluit over te laten aan het volgende kabinet, maar het nieuwe kabinet heeft zich over dit onderwerp nog niet uitgelaten. De Consumentenbond vindt dat het kabinet nu snel met wetgevingsvoorstellen moet komen.
Deze kartelzaak, maar ook andere gevallen van massaschade waarbij grote groepen consumenten gedupeerd worden door collectieve overtredingen van het consumentenrecht, tonen de noodzaak van wetgeving wederom aan. Het kabinet kan daarmee ook laten zien dat herstel van consumentenvertrouwen hoog in het vaandel staat. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Het is goed dat toezichthouders bestraffend optreden en aan dit soort praktijken een einde maken, maar daarmee hebben gedupeerde consumenten hun schade nog niet terug. En de drempels om die schade te verhalen zijn voor individuele consumenten te hoog'.
Monsterboete
Philips, Samsung, Technicolor, Panasonic, Toshiba, MTPD en LG Electronics hebben zich volgens de Europese Commissie schuldig gemaakt aan verboden prijsafspraken over onderdelen van televisies en computers. De elektronicaconcerns krijgen van de Europese Commissie hiervoor een monsterboete opgelegd van van in totaal 1,47 miljard euro. Het Nederlandse Philips bestempelde de boete als 'disproportioneel en ongerechtvaardigd' en gaat in hoger beroep.
Lees ook:
Stappenplan collectieve schadevergoeding uitgesteld
Collectieve schadevergoeding consumenten in zicht
Herstel consumentenvertrouwen essentieel
Maak collectieve schadevergoeding mogelijk
Massaschade kartelafspraken vastgoed
Gratis waspoeder voor gedupeerden kartel wasmiddelenfabrikanten
Consumenten vissen achter het net door garnalenkartel
Slachtoffers oneerlijke handelspraktijk moeten schadevergoeding kunnen eisen
Collectieve schadevergoeding voor consumenten snel realiteit maken