Afterpay past beveiliging aan na kritiek Consumentenbond
Joyce Donat WoordvoerderGepubliceerd op:29 juni 2021
Afterpay onderzoekt verschillende gebruikersverificatietechnieken, waaronder iDIN. Daarmee kan een online dienstverlener een opgegeven naam checken. Dat kan bestelfraude helpen voorkomen waarbij uit naam van een ander producten worden besteld.
Systeem kraken
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘We zijn blij dat Afterpay nu serieus werk maakt van zijn beveiliging. Maar het bedrijf moet wel haast maken, want de problemen spelen al behoorlijk lang en tot voor kort lukte het onze onderzoekers nog steeds om, op een simpele manier, het systeem te kraken.’
Gegevens misbruikt
In april ontdekte de Consumentenbond dat criminelen vrij eenvoudig op willekeurig iemands naam en adres een nieuw Afterpay-account kunnen aanmaken. Vervolgens bestellen ze met dat account spullen online, maar laten het bestelde op een ander adres bezorgen. Als er vervolgens niet betaald wordt, stuurt Afterpay per post een betalingsherinnering naar het opgegeven factuuradres. Pas dan komt de gedupeerde erachter dat zijn gegevens zijn misbruikt.
Spookfacturen
Honderden consumenten kregen het afgelopen jaar spookfacturen van Afterpay en Klarna, betaaldiensten waarmee consumenten online aankopen pas na ontvangst hoeven te betalen. De onterechte rekeningen zijn het gevolg van zogenoemde bestelfraude, waarbij een crimineel andermans persoonsgegevens misbruikt.
Klarna
In februari ontdekte de Consumentenbond een lek in de beveiliging van Klarna. Bestaande Klarna-accounts waren gemakkelijk te misbruiken. Het bedrijf heeft inmiddels een extra verificatie in het bestelproces doorgevoerd.
Meer nieuws
Nieuws|24 november 2023
Problemen met achteraf betalen via Klarna en RivertyNieuws|26 september 2023
Action-, Lidl- en IKEA-producten veel te duur op Amazon.nl en Bol.comNieuws|20 juli 2023
Consumentenbond waarschuwt voor webshop Femmeboutique.nl
Nieuw & interessant
- 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 22 feb.
Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is. - 14 dec.
Webwinkels verplichten account onnodig
Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar. - Nieuws | 24 nov.
Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.