icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Afterpay past beveiliging aan na kritiek Consumentenbond

Nieuws
|
Afterpay gaat alsnog een betere gebruikersverificatie invoeren om bestelfraude tegen te gaan. Dat meldt het bedrijf aan de Consumentenbond. In april riep de Consumentenbond Afterpay op om de beveiliging te verbeteren, nadat onderzoek aantoonde dat fraude via die dienst kinderlijk eenvoudig is.
Joyce Donat

Joyce Donat , Woordvoerder Gepubliceerd op: 29 juni 2021

Bestelfraude

Afterpay onderzoekt verschillende gebruikersverificatietechnieken, waaronder iDin. Daarmee kan een online dienstverlener een opgegeven naam checken. Dat kan bestelfraude helpen voorkomen waarbij uit naam van een ander producten worden besteld.

Systeem kraken

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘We zijn blij dat Afterpay nu serieus werk maakt van zijn beveiliging. Maar het bedrijf moet wel haast maken, want de problemen spelen al behoorlijk lang en tot voor kort lukte het onze onderzoekers nog steeds om, op een simpele manier, het systeem te kraken.’

Gegevens misbruikt

In april ontdekte de Consumentenbond dat criminelen vrij eenvoudig op willekeurig iemands naam en adres een nieuw Afterpay-account kunnen aanmaken. Vervolgens bestellen ze met dat account spullen online, maar laten het bestelde op een ander adres bezorgen. Als er vervolgens niet betaald wordt, stuurt Afterpay per post een betalingsherinnering naar het opgegeven factuuradres. Pas dan komt de gedupeerde erachter dat zijn gegevens zijn misbruikt.

Spookfacturen

Honderden consumenten kregen het afgelopen jaar spookfacturen van Afterpay en Klarna, betaaldiensten waarmee consumenten online aankopen pas na ontvangst hoeven te betalen. De onterechte rekeningen zijn het gevolg van zogenoemde bestelfraude, waarbij een crimineel andermans persoonsgegevens misbruikt.

Klarna

In februari ontdekte de Consumentenbond een lek in de beveiliging van Klarna. Bestaande Klarna-accounts waren gemakkelijk te misbruiken. Het bedrijf heeft inmiddels een extra verificatie in het bestelproces doorgevoerd.

Nieuw & interessant

  • rookmelder
    19 mei.

    Buitenlandse webshops: onveilige koolmonoxide- en rookmelders

    Wie een koolmonoxide- of rookmelder koopt moet er op kunnen vertrouwen dat deze op het juiste moment afgaat. Melders van buitenlandse webwinkels kunnen het hierin laten afweten.
  • Tinder-schendt-privacy-gebruikers
    Nieuws | 8 feb.

    Tinder discrimineert op basis van leeftijd

    Datingapp Tinder discrimineert op basis van leeftijd. Dat blijkt uit onderzoek van wereldconsumentenorganisatie Consumers International in 6 landen. Sommige gebruikers van de app betalen bijna 6 keer zoveel voor dezelfde dienst als anderen.
  • Pakket achterlaten bij deur v2 video
    Test | 3 feb.

    Test problemen bij pakketbezorging

    We kopen meer dan ooit online. En dus neemt ook het aantal klachten over pakketbezorging toe. De drukte door corona verklaart veel, maar niet alles. Wat gaat er precies mis? We vroegen het aan ruim 12.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • Motorhelm kind
    28 jan.

    Buitenlandse webshops: onveilige helmen

    Onze Italiaanse collega’s deden onderzoek naar de veiligheid van helmen die je kunt kopen bij buitenlandse webwinkels.