Nationale-Nederlanden weigert spaarders te compenseren

Rien Meijer , Expert Geld & Verzekering Gepubliceerd op: 7 december 2017

Depositospaarders lopen rente mis
Consumentenbond wil compensatie
De Consumentenbond vindt dat spaarders die op deze manier worden gedupeerd door de ‘krachtenbundeling’ van NN en Delta Lloyd wél moeten worden gecompenseerd. De Consumentenbond wijst erop dat de Volksbank spaarders die rente misliepen door het samengaan van alle dochterbanken vorig jaar netjes compenseerde.
Reactie Nationale-Nederlanden
Naar aanleiding van de oproep van de Consumentenbond laat Nationale-Nederlanden het volgende weten:
- De Europese regelgever heeft beoogd dat klanten na een fusie tussen banken niet geconfronteerd mogen worden met een situatie die nadelig is voor de klant.
- Als gevolg van een fusie blijft er maar één vergunninghoudende bank over en dus ook maar één keer dekking onder het depositogarantiestelsel.
- Om vermogende klanten (meer dan €100.000) te helpen, is daarom het volgende bepaald: bedragen die na de fusie niet meer gedekt worden, mogen worden opgenomen om weer te kunnen spreiden.
- NN Bank is en blijft na de fusie een solide bank. Naast soliditeit biedt NN Bank ook al jaren goede voorwaarden en rentes.
- Het is een afweging voor de klant of hij/zij het nodig acht om spaargelden te spreiden na de fusie.
- Veel van onze klanten hebben vrij opneembare rekeningen en kunnen altijd andere keuzes maken.
- Voor klanten die hun geld (deels) niet vrij opneembaar hebben weggezet, geldt dat zij vanwege de fusie tussen Delta Lloyd Bank en NN Bank hun spaargeld zonder opnamekosten kunnen opnemen. Ook voor hen bestaat nu 3 maanden de mogelijkheid om hun geld te spreiden.
- Wij hanteren daarbij zonder enige reserve de spelregels die de regelgever en toezichthouder van ons verwachten.
- In voorkomende gevallen dat de klant daadwerkelijk zijn spaargelden heeft gespreid na de fusie, en de klant heeft daarvoor advieskosten gemaakt, zal NN passend en coulant omgaan met het verzoek tot vergoeding van deze kosten.
Niet mee eens
Kortom: Nationale-Nederlanden Bank vergoedt wel eventuele advieskosten voor gedupeerde spaarders, maar geen gemiste rente-inkomsten. De Consumentenbond is het hier vanzelfsprekend niet mee en beraadt zich op actie richting NN.
Meer nieuws
-
Nieuws | 10 januari 2022
Nieuwjaarsquiz: betaalvragen het moeilijkst -
Nieuws | 30 september 2021
Vermogensbelasting in 2022 omlaag
Nieuw & interessant
- 26 jan.
Belasting over je vermogen
De vermogensrendementsheffing ligt al geruime tijd onder vuur. In 2017 is een ontwikkeling ingezet richting het daadwerkelijk behaalde rendement op je vermogen. - 12 jan.
Vervroegde opname van een deposito
Gedurende de looptijd van het spaardeposito kun je in principe niet aan je geld komen. Een aantal banken rekent een boete bij tussentijdse opname. - Nieuws | 10 jan.
Nieuwjaarsquiz: betaalvragen het moeilijkst
Ruim 1800 deelnemers testten hun kennis over juridische en financiële kwesties via onze Geld Nieuwjaarsquiz. De vragen over betalen werden het minst goed beantwoord. - Eerste indruk | 4 nov.
Renault Bank: spaarrente 0,35%
Renault Bank biedt een spaarrente van 0,35%. De bank is onderdeel van het Franse autoconcern Renault Group.