icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Geen garantiefonds voor vliegpassagiers

Nieuws|Als het aan brancheorganisatie IATA ligt, komt er geen garantiefonds voor passagiers die stranden omdat hun luchtvaartmaatschappij failliet gaat.

Kees Verplanke

Kees Verplanke , Expert Auto, fiets en reizen Gepubliceerd op:26 november 2014

vliegtuig zonsondergang

De circa 240 aangesloten  maatschappijen zien niets in plannen van de Europese overheid voor een verplichte bijdrage aan zo'n fonds. Ze zijn bang dat daardoor 'nette' luchtvaartmaatschappijen de dupe worden van concurrenten die het in financieel opzicht niet zo nauw nemen. Verder vrezen ze dat er teveel geld gaat zitten in de organisatie ervan.

Speciale tarieven

Wel komen  er 'rescue fares' voor passagiers die niet wegkunnen of stranden op hun bestemming, maar deze tarieven  zijn op basis van beschikbaarheid en alleen te boeken tot twee weken na het faillissement. Hoe hoog die tarieven zullen zijn, is onduidelijk.

Failliet

Luchtvaartpassagiers moeten vaak lang van tevoren (aan)betalen. Wanneer een luchtvaartmaatschappij failliet gaat, zijn ze hun geld kwijt. De Consumentenbond pleit daarom al jaren voor een wettelijk verplichte garantieregeling, zoals de Stichting Garantiefonds Reisgelden. Dit fonds heeft de afgelopen decennia zijn nut meerdere malen bewezen, zoals onlangs nog toen reisorganisatie OAD failliet ging.
De tijd dat luchtvaartmaatschappijen niet failliet gingen omdat ze met staatssteun overeind werden gehouden is al lang voorbij. De afgelopen jaren vielen er heel wat om, waaronder bekende als Swiss Air, Sabena en Sky Europe

Nieuw & interessant

  • vliegen-ryanair-rechten-passagiers
    12 okt.

    Ryanair: dit zijn je rechten

    Ryanair annuleert tientallen vluchten door stakingen. Wat zijn je rechten?
  • vliegen-vago-compressor-verpakking-eersteindruk
    Eerste indruk  |  28 sep.

    Vago travel gadget

    Ook wel eens last van keuzestress bij het inpakken van je reistas? Met behulp van de Vago travel gadet zuig je de lucht uit je kleding en dat levert, volgens de fabrikant, 50% extra ruimte op in je koffer. We probeerden het uit.
  • vertraging-in-vliegtuig
    17 sep.

    Vluchtclaimbureau: nuttig of onnodig?

    Je vlucht is vertraagd, geannuleerd of overboekt. Het best kun je hier zelf achteraan gaan. Maar als dat niet lukt of je het te veel gedoe vindt, kun je een vluchtclaimbureau inschakelen. Welk prijskaartje hangt er aan deze service? En waarin verschillen de bureaus? 
  • vliegtuig-indelucht
    29 mei.

    Tevredenheid luchtvaartmaatschappijen

    Overal voor moeten bijbetalen. Het is de grootste ergernis bij vliegen, samen met gebrek aan comfort van de stoelen en (been)ruimte. Toch zijn reizigers over het algemeen best tevreden over de luchtvaartmaatschappij waar ze mee vlogen. Maar er zit zeker verschil in de mate waarin.