icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis

icoon nieuw huis

Geen garantiefonds voor vliegpassagiers

Nieuws | Als het aan brancheorganisatie IATA ligt, komt er geen garantiefonds voor passagiers die stranden omdat hun luchtvaartmaatschappij failliet gaat.
Kees Verplanke

Expert Auto, fiets en reizen

Gepubliceerd op:  26 november 2014

vliegtuig zonsondergang

De circa 240 aangesloten  maatschappijen zien niets in plannen van de Europese overheid voor een verplichte bijdrage aan zo'n fonds. Ze zijn bang dat daardoor 'nette' luchtvaartmaatschappijen de dupe worden van concurrenten die het in financieel opzicht niet zo nauw nemen. Verder vrezen ze dat er teveel geld gaat zitten in de organisatie ervan.

Speciale tarieven

Wel komen  er 'rescue fares' voor passagiers die niet wegkunnen of stranden op hun bestemming, maar deze tarieven  zijn op basis van beschikbaarheid en alleen te boeken tot twee weken na het faillissement. Hoe hoog die tarieven zullen zijn, is onduidelijk.

Failliet

Luchtvaartpassagiers moeten vaak lang van tevoren (aan)betalen. Wanneer een luchtvaartmaatschappij failliet gaat, zijn ze hun geld kwijt. De Consumentenbond pleit daarom al jaren voor een wettelijk verplichte garantieregeling, zoals de Stichting Garantiefonds Reisgelden. Dit fonds heeft de afgelopen decennia zijn nut meerdere malen bewezen, zoals onlangs nog toen reisorganisatie OAD failliet ging.
De tijd dat luchtvaartmaatschappijen niet failliet gingen omdat ze met staatssteun overeind werden gehouden is al lang voorbij. De afgelopen jaren vielen er heel wat om, waaronder bekende als Swiss Air, Sabena en Sky Europe

Nieuw & interessant

  • schiphol zomer drukte vertrek
    Nieuws  |  12 mei.

    Passagiers willen schade claimen bij Schiphol

    Door extreme drukte tijdens de meivakantie op Schiphol heeft een behoorlijk aantal passagiers hun vlucht gemist. Een aantal van hen probeert nu via claimorganisaties de schade te verhalen op luchthaven Schiphol.
  • ParkFlyRent
    Eerste indruk  |  22 apr.

    ParkFlyRent

    Het klinkt haast te mooi om waar te zijn: je levert je auto dichtbij Schiphol af, een privéchauffeur brengt je naar de luchthaven en haalt je bij terugkomst weer op. Je auto wordt schoongemaakt en verhuurd of gratis geparkeerd, dus je verdient er ook nog aan.
  • Schiphol-beter-bereikbaar-vanuit-noorden
    Nieuws  |  1 dec.

    Schiphol beter bereikbaar vanuit het noorden

    Met ingang van de nieuwe dienstregeling van NS krijgt het noorden van Nederland een nachttrein naar de Randstad. Schiphol wordt hierdoor ook per trein weer iets beter bereikbaar voor inwoners uit het noorden.
  • Ryanair-verliest-rechtzaak-over-compensatie
    Nieuws  |  1 sep.

    Ryanair verliest rechtszaak over compensatie

    Ryanair moet claims voor compensatie bij vertraging tot 6 jaar na datum honoreren. Dat heeft een rechtbank in Manchester op 21 augustus bepaald.