icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Geen garantiefonds voor vliegpassagiers

Nieuws | Als het aan brancheorganisatie IATA ligt, komt er geen garantiefonds voor passagiers die stranden omdat hun luchtvaartmaatschappij failliet gaat.
Kees Verplanke
Kees Verplanke

Expert Auto, fiets en reizen

Gepubliceerd op:  26 november 2014

vliegtuig zonsondergang

De circa 240 aangesloten  maatschappijen zien niets in plannen van de Europese overheid voor een verplichte bijdrage aan zo'n fonds. Ze zijn bang dat daardoor 'nette' luchtvaartmaatschappijen de dupe worden van concurrenten die het in financieel opzicht niet zo nauw nemen. Verder vrezen ze dat er teveel geld gaat zitten in de organisatie ervan.

Speciale tarieven

Wel komen  er 'rescue fares' voor passagiers die niet wegkunnen of stranden op hun bestemming, maar deze tarieven  zijn op basis van beschikbaarheid en alleen te boeken tot twee weken na het faillissement. Hoe hoog die tarieven zullen zijn, is onduidelijk.

Failliet

Luchtvaartpassagiers moeten vaak lang van tevoren (aan)betalen. Wanneer een luchtvaartmaatschappij failliet gaat, zijn ze hun geld kwijt. De Consumentenbond pleit daarom al jaren voor een wettelijk verplichte garantieregeling, zoals de Stichting Garantiefonds Reisgelden. Dit fonds heeft de afgelopen decennia zijn nut meerdere malen bewezen, zoals onlangs nog toen reisorganisatie OAD failliet ging.
De tijd dat luchtvaartmaatschappijen niet failliet gingen omdat ze met staatssteun overeind werden gehouden is al lang voorbij. De afgelopen jaren vielen er heel wat om, waaronder bekende als Swiss Air, Sabena en Sky Europe

Nieuw & interessant

  • vliegtuig-indelucht
    29 mei.

    Tevredenheid luchtvaartmaatschappijen

    Overal voor moeten bijbetalen. Het is de grootste ergernis bij vliegen, samen met gebrek aan comfort van de stoelen en (been)ruimte. Toch zijn reizigers over het algemeen best tevreden over de luchtvaartmaatschappij waar ze mee vlogen. Maar er zit zeker verschil in de mate waarin.
  • vliegtuig-passagiers
    Nieuws  |  17 apr.

    Luchtvaartmaatschappijen informeren klanten slecht

    Is je vlucht vertraagd of geannuleerd? Dan wil je weten waar je aan toe bent. De informatie die luchtvaartmaatschappijen verstrekken schiet nogal eens tekort, blijkt uit een enquête onder reizigers.
  • vliegticket-balie
    27 mrt.

    Naamswijzigingen in je vliegticket

    De naam op je vliegticket moet hetzelfde zijn als in je paspoort of ID. Als dat niet zo is kan het leiden tot een flinke boete om dat te corrigeren.
  • ParkFlyRent
    Eerste indruk  |  29 jan.

    ParkFlyRent

    Het klinkt haast te mooi om waar te zijn: je levert je auto dichtbij Schiphol af, een privéchauffeur brengt je naar de luchthaven en haalt je bij terugkomst weer op. Je auto wordt schoongemaakt en verhuurd of gratis geparkeerd, dus je verdient er ook nog aan.