icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Transavia schaft boekingskosten af

Nieuws|Met ingang van 14 april 2015 rekent transavia.com geen boekingskosten en creditcardkosten meer. De Consumentenbond voert actie voor duidelijke reisprijzen en vindt dat álle boekings- en administratiekosten de wereld uit moeten.

Kees Verplanke

Kees Verplanke , Expert Auto, fiets en reizen Gepubliceerd op:14 april 2015


Concurrenten Ryanair en easyJet rekenen al langer geen boekingskosten. Ook andere (grote) maatschappijen zoals Air France, Lufthansa en Etihad Airways brengen geen boekingskosten in rekening.

Luchtvaartmaatschappijen die wel kosten in rekeninging brengen zijn bijvoorbeeld  Arkefly  (€15 per boeking); Vueling (€5 per persoon per vlucht) en Transavia-moedermaatschappij KLM (€10 per boeking). Ook de meeste online reisbureaus en bemiddelingssites hanteren boekingskosten.

Prijzen vergelijken

Bijkomende kosten maken het moeilijk om prijzen te vergelijken. Onvermijdbare kosten moeten daarom volgens Europese regels in de prijs zijn opgenomen, behalve wanneer ze kunnen variëren, bijvoorbeeld naar gelang het aantal personen. In dat geval moeten ze wel direct vermeld worden.

bron: transavia.com

Nieuw & interessant

  • vliegen-ryanair-rechten-passagiers
    12 okt.

    Ryanair: dit zijn je rechten

    Ryanair annuleert tientallen vluchten door stakingen. Wat zijn je rechten?
  • vliegen-vago-compressor-verpakking-eersteindruk
    Eerste indruk  |  28 sep.

    Vago travel gadget

    Ook wel eens last van keuzestress bij het inpakken van je reistas? Met behulp van de Vago travel gadet zuig je de lucht uit je kleding en dat levert, volgens de fabrikant, 50% extra ruimte op in je koffer. We probeerden het uit.
  • vertraging-in-vliegtuig
    17 sep.

    Vluchtclaimbureau: nuttig of onnodig?

    Je vlucht is vertraagd, geannuleerd of overboekt. Het best kun je hier zelf achteraan gaan. Maar als dat niet lukt of je het te veel gedoe vindt, kun je een vluchtclaimbureau inschakelen. Welk prijskaartje hangt er aan deze service? En waarin verschillen de bureaus? 
  • vliegtuig-indelucht
    29 mei.

    Tevredenheid luchtvaartmaatschappijen

    Overal voor moeten bijbetalen. Het is de grootste ergernis bij vliegen, samen met gebrek aan comfort van de stoelen en (been)ruimte. Toch zijn reizigers over het algemeen best tevreden over de luchtvaartmaatschappij waar ze mee vlogen. Maar er zit zeker verschil in de mate waarin.