icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

5 voedingsmiddelen die je beter kunt mijden tijdens je zwangerschap

Als je zwanger bent, is het goed om te weten dat sommige voedingsmiddelen gevaarlijk kunnen zijn voor je ongeboren kind. Wat kun je beter laten staan?

Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op:11 november 2019

zwanger-voeding

Alcohol

Alcohol drinken tijdens de zwangerschap vergroot de kans op een miskraam, een vroeggeboorte en een kind met een laag geboortegewicht. Ook kan alcohol de latere ontwikkeling van het kind beïnvloeden. Liefst geen druppel dus.

Wil je toch graag een koud biertje of lekker wijntje drinken? Ga dan voor de alcoholvrije varianten. Let wel goed op dat het alchoholpercentage echt 0,0 is. Lees in onze test alcoholvrij bier welke merken het smakelijkst zijn.

Rauwmelkse kaas

Kazen gemaakt van rauwe melk kunnen listeriabacteriën bevatten. Dat kan heel gevaarlijk zijn voor je ongeboren baby. Gelukkig verkopen Nederlandse supermarkten vooral kazen die gepasteuriseerd zijn. Die kun je als zwangere veilig eten. Alleen als er ‘au lait cru’ of ‘gemaakt van rauwe melk’ op de verpakking staat, gaat het om ongepasteuriseerde en dus onveilige rauwmelkse kaas. Denk aan boerenkaas en sommige Franse kazen.

Rauw vlees

Rauw vlees, zoals filet américain en carpaccio, kan besmet zijn met de parasiet toxoplasma, die de ziekte toxoplasmose kan veroorzaken. Dezelfde parasiet kan in de ontlasting van katten zitten. Laat rauw vlees dus staan en laat het verschonen van de kattenbak aan iemand anders over. Gedroogde en gefermenteerde vleeswaren, zoals rauwe ham en salami, zijn ook niet veilig. Andere vleessoorten kun je het beste goed verhitten.

Visproducten

Gerookte vis, zoals gerookte zalm en gerookte/gestoomde makreel, raden we af. Ze kunnen de bacterie listeria bevatten. Bij rauwe vis, zoals verse haring of vis in sushi, is de kans op de listeriabacterie kleiner. Maar om elk risico uit te sluiten is het verstandig ook dat te laten staan. Kijk ook uit met Hollandse garnalen: de versheid kan niet gegarandeerd worden, zoals blijkt uit onze test Hollandse garnalen.

Verder kunnen roofvissen, zoals tonijn, makreel en paling, dioxinen en zware metalen bevatten. Laat ook die staan, want ongeboren baby’s zijn er erg gevoelig voor. Voor deze vissoorten uit blik geldt hetzelfde.

Gelukkig zijn er genoeg lekkere alternatieven, zoals witvis, een zalmmoot of sardines uit blik. Met de app ZwangerHap van het Voedingscentrum kun je van heel veel voedingsproducten, en dus ook van vis, opzoeken of je ze veilig kunt eten tijdens je zwangerschap.

Rauw ei

Rauw ei kan de ziekmakende bacterie salmonella bevatten. Als zwangere vrouw loop je extra risico om ziek te worden van een besmetting. Een hardgekookt of goed doorbakken eitje is geen probleem. Let wel op met huisgemaakte mayonaises of desserts als bavarois, want die kunnen rauw ei bevatten. Mayonaises uit de supermarkt kun je gerust eten, die zijn gepasteuriseerd.

Met mate eten of drinken

Naast echte afraders zijn er ook producten waar je beter niet te veel van kunt eten of drinken. Helemaal schrappen is niet nodig.

Producten met veel vitamine A

In grote hoeveelheden kan deze vitamine gevaarlijk zijn voor een ongeboren baby. Vitamine A zit vooral in leverproducten, zoals leverworst en paté. Eet er tijdens je zwangerschap maximaal 1 boterham per dag mee. Kijk ook uit met (multi)vitaminetabletten: ook daar zit al gauw te veel vitamine A in. Neem liever vitaminepillen speciaal voor zwangeren. Lees ook: aan welke vitaminen je extra behoefte hebt tijdens de zwangerschap.

Koffie

Een kopje per dag kan. Als je meer cafeïne binnen krijgt lijkt de kans op een miskraam of een baby met een laag geboortegewicht iets toe te nemen. Lees ook: Is koffie gezond?

Thee

Drink geen groene of zwarte thee tijdens de maaltijd. Tannines uit thee binden ijzer en calcium, waardoor je dat minder goed opneemt. Drink ook maximaal 1 tot 2 kopjes kaneel-, venkel- of anijsthee per dag. Hier zitten namelijk plantengifstoffen (fytotoxinen) in.

Drop

Drop bevat de stof glycyrrhizine, die een bloeddrukverhogende werking heeft. Eet maximaal 2-3 dropjes per dag.

Ervaringen en tips uit de praktijk

In de videoreeks Mama telt af bespreken 2 aanstaande moeders met ons Baby & Kind-team ervaringen en tips over eten en drinken tijdens de zwangerschap.

Let op!

Je kunt momenteel geen video's bekijken, omdat je hiervoor geen cookies hebt geaccepteerd. Wil je toch video's bekijken? Wijzig dan je cookie instellingen en accepteer de YouTube cookies

Instellingen aanpassen

Lees ook:

De beste en veiligste producten voor je kind

Wij testen regelmatig deze producten. Zo maak je een goede keus.

Meer tips voor je kind?
Volg ons op Facebook. En schrijf je in voor Mama telt af!, Papa telt af! of Je baby's eerste jaar. Dan ontvang je maandelijks in je mailbox praktische tips voor de zwangerschap of als de baby is geboren. 

bad badderen schuim sop zeepsop spelen douche badkamer kind peuter

Nieuw & interessant