Wanneer je onze website bezoekt kunnen we informatie over je bezoek verzamelen door het plaatsen van cookies. Functionele en analytische cookies plaatsen we altijd, uit deze cookies kunnen we geen persoonlijke gegevens herleiden. Overige cookies die herleidbare gegevens bevatten plaatsen we alleen met jouw toestemming. We delen jouw persoonsgegevens nooit met derden, maar derden kunnen wel toegang tot jouw persoonsgegevens krijgen als je toestemming geeft voor hun cookies.
Wij testen elk half jaar nieuwe autostoeltjes op veiligheid, gebruik en comfort. Onze test is strenger dan de wettelijke test. Daardoor zie je snel welke stoeltjes écht veilig zijn.
Andre van ZwetExpert autostoeltjesBijgewerkt op:22 mei 2025
We testen autostoeltjes op 3 onderdelen. Die vormen samen het Testoordeel:
Veiligheid (50%): hoe goed beschermt het stoeltje bij een botsing?
Gebruiksgemak (40%): hoe makkelijk is het stoeltje te bevestigen en te gebruiken?
Comfort (10%): zit je kind prettig in het stoeltje?
Ook controleren we het zitje op schadelijke stoffen in de bekleding. Als het stoeltje te veel schadelijke stoffen bevat, krijgt hij minpunten op het testoordeel.
Strafpunten
Het Testoordeel is gebaseerd op een gemiddelde van scores. Maar als een autostoeltje op bepaalde belangrijke veiligheidspunten onvoldoende scoort, telt dat extra zwaar mee. Bijvoorbeeld wanneer een stoeltje prima beschermt bij een frontale botsing, maar nauwelijks bij een botsing van opzij. Het stoeltje kan dan toch een dikke onvoldoende krijgen. Ook al scoort hij gemiddeld genomen hoog.
De veiligheid van de stoeltjes testen we met botsproeven. We plaatsen speciale testpoppen (dummy’s) van verschillende groottes met sensoren in het autostoeltje. Het autostoeltje plaatsen we in de carrosserie van een Kia Sportage. De carrosserie is het stevige frame en de buitenkant van de auto. Zo is het bijna een echte situatie. Met de sensoren meten de testpoppen hoe groot de kracht van een botsing op een kind is. We testen op 2 soorten botsingen:
Een botsing van voren (frontale botsing): de auto rijdt met 50 km/u recht tegen een muur aan.
Een botsing van opzij: we doen alsof een auto met een snelheid van 60 km/u de auto aan de zijkant binnendringt.
Onze botsproeven zijn gebaseerd op Euro NCAP. Euro NCAP is een onafhankelijke organisatie die test hoe veilig auto’s en kinderstoeltjes zijn. Deze tests zijn zwaarder en lijken meer op echte ongelukken dan de wettelijke eisen. Daardoor zie je in onze test beter hoe veilig een kinderstoeltje écht is.
Veiligheid van het ontwerp
We beoordelen ook de veiligheid van het ontwerp van het stoeltje. Hierbij kijken we bijvoorbeeld naar de:
Gordelloop
Stabiliteit op de autostoel of -bank
Ondersteuning van het kinderhoofdje
Kans op onjuist gebruik
Voor een goede bescherming is het belangrijk dat autostoeltjes op de juiste manier worden bevestigd en gebruikt. Speling in de gordels kan zorgen voor minder bescherming. Dat geldt zowel voor de autogordels als voor het harnasje waarmee het kind vastzit. We testen hoe makkelijk of moeilijk het is om fouten te maken bij vastzetten en gebruiken van het stoeltje.
Gebruiksgemak
We installeren de zitjes in verschillende auto's. Zo zien we hoe goed de zitjes passen in veelgebruikte auto's. We testen ook hoe duidelijk de instructies zijn. Daarnaast testen we of je makkelijk de zitjes kunt aanpassen aan de lengte van je kind.
Schadelijke stoffen
We onderzoeken of er schadelijke stoffen in de bekleding van het stoeltje zitten. Denk bijvoorbeeld aan PFAS. Als er te veel schadelijke stoffen zijn gevonden, krijgt het stoeltje een lagere score.
Test aangescherpt
We hebben onze autostoeltjestest vanaf voorjaar 2025 aangescherpt. De belangrijkste veranderingen zijn:
De botsproef lijkt meer op echte verkeerssituaties en is zwaarder geworden. Het testvoertuig komt sneller tot stilstand. Daardoor is de test zwaarder.
We controleren extra op schadelijke stoffen. Naast stoffen die schadelijk zijn voor de gezondheid, testen we ook op PFAS.
Bij gebruiksgemak en comfort hebben we de test aangepast. De test sluit nu beter aan bij de manier en situatie waarop mensen autostoeltjes nu gebruiken. Zo kijken we voortaan ook naar digitale hulpmiddelen. Zoals QR-codes en video’s voor installatie.
Welke autostoeltjes testen we?
We testen zoveel mogelijk autostoeltjes die goed verkrijgbaar zijn in Nederland. We testen autozitjes voor kinderen van verschillende leeftijden. Zowel stoeltjes met gordelbevestiging als met Isofix-bevestiging.
Actief betrokken bij nieuwe regels
Naast testen, zetten we ons ook in voor verbeteren van de regels rondom autostoeltjes. Dit doen we samen met andere consumentenorganisaties van de EU. Dit leidde in 2013 tot de nieuwe i-Size-norm. Belangrijke wijzigingen hierdoor zijn:
Duidelijker indeling op basis van de lengte van een kind in plaats van gewicht. Net als bij kledingmaten.