icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Hoe wij autostoeltjes testen

Elk half jaar testen wij de nieuwste autostoeltjes op veiligheid en gebruiksgemak. Dit doen we samen met onze internationale partners. Onze test laat grote verschillen zien en is uitgebreider dan de wettelijke test. We testen autozitjes voor kinderen van verschillende leeftijden. Zowel stoeltjes met gordelbevestiging als met Isofix-bevestiging.
Andre van Zwet_S

Andre van Zwet   Expert autostoeltjesBijgewerkt op:7 april 2023

Testoordeel

Drie onderdelen vormen samen het Testoordeel:

  • Veiligheid (50%)
  • Gebruiksgemak (40%)
  • Ergonomie (10%)

Ook controleren we het zitje op schadelijke stoffen.

Testpoppen

We gebruiken testpoppen (dummy’s) met sensoren om de autostoeltjes te testen. Die meten de invloed van een botsing. Daardoor weten we hoe goed de zitjes beschermen.

Bekijk welke autostoeltjes als Beste uit de Test komen. Of vergelijk alle autostoeltjes.

Kader: voorkom een miskoop

Bescherming bij een frontale botsing en van opzij

Hoe wij testen Frontale botsingHoe wij testen Botsing vanopzijWe testen de autostoeltjes op bescherming van een kind bij een botsing van voren (frontale botsing) en een botsing van opzij. Voor de frontale botsing plaatsen we de autostoeltjes met daarin testpoppen in de carrosserie van een Volkswagen Polo (voorheen Golf VII). Deze staat op een testslede.

Realistische situaties

We zetten ze vast met de autogordel of de Isofix-bevestigingspunten. Door in een autocarrosserie te testen, is het bijna een echte situatie. In de frontale botsing wordt een Euro NCAP crashtest met 64 km per uur nagedaan. Niet alleen volwassen inzittenden, maar ook een kind in een kinderzitje moet zo’n botsing aan kunnen.

In de botsing van opzij wordt sinds 2015 gedaan alsof een auto binnendringt. Dat geeft een realistischer beeld. De nieuwe norm R129 gebruikt ook een binnendringende deur, maar onze testopzet verschilt. Onder andere door een hogere botssnelheid van 27 km per uur.

In beide testen gebruiken we de nieuwste generatie testpoppen. Hiermee meten we ook botskrachten in de buikstreek.

Strafpunten

Het Testoordeel is gebaseerd op een gemiddelde van scores. Maar als een autostoeltje op bepaalde belangrijke veiligheidspunten onvoldoende scoort, telt dat extra zwaar mee. Bijvoorbeeld wanneer een stoeltje prima beschermt bij een frontale botsing, maar nauwelijks beschermt bij een botsing van opzij. Het autostoeltje kan dan een dikke onvoldoende krijgen, terwijl hij gemiddeld genomen hoog scoort.

Veiligheid van het ontwerp

We beoordelen de veiligheid van het ontwerp van het stoeltje. Dat omvat onder meer de:

  • Gordelloop.
  • Stabiliteit op de autostoel of -bank.
  • Ondersteuning van het kinderhoofdje.

Meer dan de wet voorschrijft

Onze dynamische test van autostoeltjes wijkt af van de wettelijke eisen. Zo wordt onze test bij een frontale botsing in een meer natuurlijke testopstelling uitgevoerd. En met een hogere snelheid.

Ook de botsing van opzij doen we met een hogere botssnelheid. Deze werkwijze is opgenomen in de wettelijke test voor i-Size-zitjes.

Door zwaarder te testen, laten we zien welke autostoeltjes meer bieden dan het wettelijk minimum. In principe voldoet ieder zitje op de Nederlandse markt aan dat wettelijk minimum.

Goed gebruik

Hoe wij testen Installeren in auto peuterVoor een goede bescherming is het belangrijk dat autostoeltjes op de juiste manier worden bevestigd. En natuurlijk goed worden gebruikt. In de test zetten we de autostoeltjes volgens de handleiding vast in de auto.

Het is belangrijk dat de gordels op de juiste manier om het zitje worden vastgemaakt. Ook moet het harnasje goed zijn afgesteld waarmee het kind wordt vastgezet in het stoeltje.

Kans op onjuist gebruik

Speling in de gordels kan zorgen voor minder bescherming. Dat geldt zowel voor de autogordels als voor het gordeltje waarmee het kind vastzit. In de test kijken we hoe groot de kans is dat de zitjes niet juist vastgezet en/of gebruikt worden. Dit nemen we mee in het testoordeel.

Aanpassen zitje aan kinderen van verschillende lengten

Bij de botsproeven maken we gebruik van dummy's. We gebruiken echte kinderen om te beoordelen hoe prettig de zitjes zijn. We beoordelen hoe goed we de zitjes kunnen aanpassen aan kinderen van verschillende lengten.

Installeren in verschillende auto's

Hoe wij testen Installeren in autoWe installeren de zitjes in meerdere auto's. Zo zien we hoe goed de zitjes passen in veelgebruikte auto's.

Schadelijke stoffen

We meten of de kinderzitjes schadelijke stoffen bevatten. En hoeveel. Dat geldt vooral voor de bekleding. Het zitje scoort lager als de waarden te hoog zijn.

Regels verbeteren

Wij zetten ons in voor het verbeteren van de regels rondom autostoeltjes. Dit doen we samen met andere consumentenorganisaties van de EU. Dit leidde in 2013 tot de nieuwe i-Size-norm.

Nieuwe i-Size-norm

Belangrijke aandachtspunten daarin zijn:

  • Duidelijker indeling op basis van de lengte van een kind in plaats van gewicht. Net als bij kledingmaten.
  • Promotie van achteruitkijkende zitjes voor peuters vanaf 9 maanden tot 4 jaar.
  • Toevoeging van een botsing van opzij aan het wettelijk eisenpakket.
  • Aandacht voor overgewicht van kinderen in relatie tot autostoeltjes.

Vergelijk de autostoeltjes en kies de beste.

Bekijk het beste autostoeltje Vergelijk alle autostoeltjes

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Test autostoeltjes

Over onze predicaten

Beste uit de Test
Deze producten hebben de beste kwaliteit.

Beste Koop
Deze producten hebben een goede prijs-kwaliteitverhouding bij de door ons genoemde richtprijs.

Afrader
Deze producten hebben een slechte kwaliteit.

Lees meer over onze predicaten

Predicaten 900x300