icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Consumentenbond blij met onderzoek naar openheid provisie

Nieuws|De Consumentenbond is blij dat minister Hoekstra (Financiën) gaat onderzoeken of het wenselijk is om bemiddelaars van schadeverzekeringen te verplichten hun klanten áctief te informeren over de provisie die zij ontvangen.

Joyce Donat

Joyce Donat , Woordvoerder Gepubliceerd op:24 december 2018

schadeverzekering-provisie

De Consumentenbond pleit al langer voor openheid van zaken. Een bemiddelaar of adviseur hoeft nu niet inzichtelijk te maken hoeveel provisie hij ontvangt voor het afsluiten van een schadeverzekering. Behalve als de klant de provisie rechtstreeks aan de adviseur betaalt. Bovendien hoeft een bemiddelaar pas inzicht te geven als consumenten erom vragen.

Stevige lobby

De Consumentenbond vindt dat tussenpersonen actief hun klanten moeten informeren over de provisie en heeft hiervoor stevig gelobbyd. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Dat er een onderzoek komt is goed nieuws en wij hopen op een positief advies. Maar dan moet er een concreet voorstel op tafel komen. Wij gaan graag in gesprek met de minister om de plannen om te zetten in concreet beleid.’ Ook de toezichthouder Autoriteit Financiële Markten en de branchevereniging het Verbond van Verzekeraars zijn voorstander van actieve transparantie.

Premie

Verzekeraars verwerken de provisie die tussenpersonen ontvangen in de premie. Dit geldt onder meer voor autoverzekeringen, inboedelverzekeringen, opstalverzekeringen, rechtsbijstandverzekeringen en reisverzekeringen. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de provisie kan oplopen tot ruim een kwart van de premie.

Lees ook: