Consumentenbond waarschuwt voor webshop Femmeboutique.nl
UPDATE 04 AUGUSTUS 2023: ACM waarschuwt ook voor webwinkel
Na de Consumentenbond heeft nu ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een waarschuwing gepubliceerd over femmeboutique.nl en shop-femmeboutique.nl. De toezichthouder ontving, net als de Consumentenbond, veel klachten van consumenten die hun bestelde spullen niet kregen. Ook de ACM heeft geen contact kunnen leggen met de webwinkel en beraadt zich nu op maatregelen om te voorkomen dat het bedrijf achter de websites opnieuw problemen veroorzaakt.
Joyce Donat WoordvoerderGepubliceerd op:20 juli 2023
Consumenten klagen over bestellingen die niet worden geleverd. Ook moeten ze lang, soms tevergeefs, wachten op hun geld als ze producten retour hebben gestuurd. Daarnaast lukt het hen niet om contact te krijgen met de webwinkel. Ook de Consumentenbond kreeg geen contact.
In strijd met de wet
Femmeboutique.nl en femme-boutique.nl leiden allebei naar shop-femmeboutique.nl. Van deze website deugt weinig. Zo ontbreken wettelijk verplichte gegevens als een Kamer van Koophandel (KVK) nummer, adresgegevens en de kosten voor het retourneren van producten.
En onder het kopje 'Ruilen en Retourneren' staat dat bestellingen niet geannuleerd kunnen worden. Dat is in strijd met de Wet koop op afstand. Daarin staat dat consumenten altijd de koop kunnen ontbinden op grond van het herroepingsrecht. Dit kan ook voordat de consument het product heeft ontvangen (artikel 6:230o lid 1 BW).
Andere webshops offline
Ook bij de politie zijn veel aangiftes binnengekomen over de webshop. Een deel daarvan is later ingetrokken. De goederen werden namelijk alsnog geleverd of het aankoopbedrag werd teruggestort. De eigenaar van Femmeboutique had eerder soortgelijke webwinkels onder de namen Femmeboutique-shop.nl, Moda-boutique.nl en Amsterdam-moda.nl. Deze zijn inmiddels offline.
Meer nieuws
Nieuws|16 mei 2024
Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen TemuNieuws|24 november 2023
Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
Nieuw & interessant
- Test | 5 jul.
Test problemen bij pakketbezorging
Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten. - Nieuws | 16 mei
Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu
18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden. - 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 22 feb.
Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.