icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Consumentenbond waarschuwt voor webshop Femmeboutique.nl

Nieuws
|
De Consumentenbond waarschuwt voor webwinkel Femmeboutique.nl. In korte tijd kwamen er bij de Consumentenbond 166 klachten binnen over deze webshop. Ook op Trustpilot komen er veel klachten binnen. 91% van de klanten beoordeelt het bedrijf met 1 ster. 

 

UPDATE 04 AUGUSTUS 2023: ACM waarschuwt ook voor webwinkel

Na de Consumentenbond heeft nu ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een waarschuwing gepubliceerd over femmeboutique.nl en shop-femmeboutique.nl. De toezichthouder ontving, net als de Consumentenbond, veel klachten van consumenten die hun bestelde spullen niet kregen. Ook de ACM heeft geen contact kunnen leggen met de webwinkel en beraadt zich nu op maatregelen om te voorkomen dat het bedrijf achter de websites opnieuw problemen veroorzaakt.

joyce donat

Joyce Donat   WoordvoerderGepubliceerd op:20 juli 2023

klachtenregen Femmeboutique

Consumenten klagen over bestellingen die niet worden geleverd. Ook moeten ze lang, soms tevergeefs, wachten op hun geld als ze producten retour hebben gestuurd. Daarnaast lukt het hen niet om contact te krijgen met de webwinkel. Ook de Consumentenbond kreeg geen contact. 

In strijd met de wet

Femmeboutique.nl en femme-boutique.nl leiden allebei naar shop-femmeboutique.nl. Van deze website deugt weinig. Zo ontbreken wettelijk verplichte gegevens als een Kamer van Koophandel (KVK) nummer, adresgegevens en de kosten voor het retourneren van producten.

En onder het kopje 'Ruilen en Retourneren' staat dat bestellingen niet geannuleerd kunnen worden. Dat is in strijd met de Wet koop op afstand. Daarin staat dat consumenten altijd de koop kunnen ontbinden op grond van het herroepingsrecht. Dit kan ook voordat de consument het product heeft ontvangen (artikel 6:230o lid 1 BW).

Andere webshops offline

Ook bij de politie zijn veel aangiftes binnengekomen over de webshop. Een deel daarvan is later ingetrokken. De goederen werden namelijk alsnog geleverd of het aankoopbedrag werd teruggestort. De eigenaar van Femmeboutique had eerder soortgelijke webwinkels onder de namen Femmeboutique-shop.nl, Moda-boutique.nl en Amsterdam-moda.nl. Deze zijn inmiddels offline.

Nieuw & interessant

  • privacytest-sociale-netwerken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.
  • Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
    Nieuws | 24 nov.

    Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty

    De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.