
Babs van der Staak WoordvoerderGepubliceerd op:27 augustus 2019
Consumenten die huismerken kopen in plaats van A-merken kunnen ruim 40% besparen op hun dagelijkse boodschappen. Een kar met 90 dagelijkse boodschappen van een A-merk kost gemiddeld €177. Consumenten die hun kar vullen met soortgelijke huismerkproducten, betalen €105.
Een aantal A-merkproducten blijkt afgelopen jaar extreem in prijs gestegen. Veel meer dan de btw-verhoging van 6% naar 9% per 1 januari 2019. Gemiddelde prijsstijgingen van 20% of meer zijn geen uitzondering. Zo werden de Komo huisvuilzakken gemiddeld 29% duurder, de Unox stevige erwtensoep uit blik 30% en de Blue Band voor koken, bakken en braden zelfs 48%.
Naast de btw-verhoging geven supermarkten en fabrikanten uiteenlopende redenen voor de verhoogde prijzen: duurdere grondstoffen, verbeterde kwaliteit en hogere transportkosten. Opmerkelijk is dat er nauwelijks huismerkproducten werden gevonden die sterk in prijs waren gestegen. Huismerken zijn wel minder vaak in de aanbieding dan A-merken.
De Consumentenbond onderzocht de prijzen van 15 supermarktketens, met een marktaandeel van totaal 96%. Picnic en sommige Jumbo- en Hoogvlietwinkels (pdf) hebben de laagste prijzen voor A-merken, zij zijn gemiddeld 5% goedkoper. Aldi en Lidl zijn het goedkoopst voor huismerken, consumenten betalen daar gemiddeld 15% minder.
Het hele onderzoek staat in de Consumentengids van september.

Kipfilet lijkt gezond. Het is mager vlees en eiwitrijk. En het is makkelijk voor op de boterham. Maar wat krijg je eigenlijk echt op je bord?

In de supermarkt is er een enorme keuze aan kant-en-klare soepen: zakken, in blik of uit de koeling. Helaas zijn ze bijna allemaal vrij zout. Welke tomatensoep is het best?

De prijzen van rundgehakt zijn flink gestegen. Wat koop je dan? Er zijn alternatieven die goedkoper zijn. En soms ook gezonder en duurzamer.
