icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Test boodschappen bezorgen

Test|Geen tijd, geen auto of geen zin om met de boodschappen te sjouwen? Geen probleem, steeds meer supermarkten hebben een bezorgdienst. Wat zijn de verschillen en welke bezorgsuper is de beste?

Evelien Mansens

Evelien Mansens , Expert Wonen & Leven Gepubliceerd op:26 juni 2018

boodschappendienst

Conclusie: alle bezorgdiensten scoren hoog

Uit de enquête onder ruim 1100 panelleden blijkt dat de ondervraagden heel tevreden zijn met de bezorgdienst van hun supermarkt. De diensten krijgen gemiddeld een 8,3. Picnic scoort met een 8,9 het hoogst, Albert Heijn volgt met een 8.5. Klanten vinden de kwaliteit en versheid van de producten het belangrijkst. Ook de bezorging is belangrijk. Een bezorger die op tijd komt en vriendelijk is, wordt zeer gewaardeerd. 55% van de consumenten geeft aan dat ze zelf niet willen sjouwen. Dat is de voornaamste reden om boodschappen te laten bezorgen.

Ondanks de hoge tevredenheid gaat er ook wel eens wat mis.

Benieuwd naar de testresultaten?

Leden hebben onbeperkt toegang tot onze testresultaten. Geen lid? Meld je aan en krijg direct toegang.

Word lid

Al lid? Log in

Opvallende uitkomsten 

  • Het minimumbestelbedrag varieert per supermarkt van 0 tot €70.
  • De betaalmogelijkheden verschillen per supermarkt: van pinnen tot Paypal en automatische incasso.
  • De ondervraagden zijn heel tevreden met hun bezorgsuper: de 12 diensten in dit onderzoek krijgen allen een hoog cijfer.
  • Niet zelf hoeven sjouwen is voor 55% de voornaamste reden om de boodschappen te laten bezorgen.
  • De meeste klachten gaan over ontbrekende producten of de levering van verkeerde of beschadigde producten.
  • Bij bezorging houden sommige supermarkten ook rekening met het milieu.

Welke bezorgdiensten hebben we getest?

  • Albert Heijn
  • Coop
  • Deen
  • Dekamarkt
  • Ekoplaza
  • Hoogvliet
  • Jumbo
  • Picnic
  • Plus
  • Poiesz
  • Spar
  • Vomar

Hoe wij boodschappenbezorgdiensten testen

In een enquête onder ruim 1100 consumenten vroegen wij waarom zij hun boodschappen online bestellen en laten bezorgen. Ook informeerden we naar de ervaringen met de verschillende boodschappenbezorgdiensten. Op basis van de resultaten uit de enquête werd voor elke bezorgdienst een eindscore berekend. Daarnaast hebben we alle praktische informatie (betaalmogelijkheden, bezorgtijden, etc.) bekeken:

  • Assortimentsgrootte
  • Minimum bestelbedrag
  • Bezorggebied
  • Betaalmogelijkheden
  • Bezorgtijden
  • Mogelijkheid om bestellingen aan te passen
  • Communicatie over de bezorging
  • Milieu en statiegeld
  • Betaalmogelijkheid

Lees meer: 

7 dagen gratis

Maak 7 dagen gratis kennis met de Consumentenbond en bekijk direct dit artikel én al onze tests.

Nieuw & interessant

  • webshoppende consument beste slechtste webshop
    21 jun.

    De beste webwinkels volgens online-shoppers

    Webwinkelen: we doen het massaal. Welke winkels zijn favoriet en waarom?
  • Webwinkelen in China
    Nieuws  |  17 mei.

    Actie tegen AliExpress

    Zes Europese consumentenorganisaties vragen hun nationale toezichthouder om op te treden tegen AliExpress. De Chinese webwinkel hanteert verkoopvoorwaarden die in strijd zijn met Europese consumentenregels.
  • rabo-safe2pay-eerste-indruk
    Eerste indruk  |  23 apr.

    Rabo Safe2Pay

    Sinds kort kun je bij een aantal webwinkels betalen via Rabo Safe2Pay. Wij namen de betaaldienst onder de loep.
  • Artikel betaaltoeslagen online aankopen
    28 mrt.

    Betaaltoeslagen bij online aankopen

    Bedrijven mogen geen toeslagen meer rekenen voor betalingen met betaalpas, creditcard, overboeking en incasso. Voor andere betaalmiddelen wel.