icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Test boodschappen bezorgen

Test|Geen tijd, geen auto of geen zin om met de boodschappen te sjouwen? Geen probleem, steeds meer supermarkten hebben een bezorgdienst. Wat zijn de verschillen en welke bezorgsuper is de beste?

Evelien Mansens

Evelien Mansens , Expert Wonen & Leven Gepubliceerd op:26 juni 2018

boodschappendienst

Conclusie: alle bezorgdiensten scoren hoog

Uit de enquête onder ruim 1100 panelleden blijkt dat de ondervraagden heel tevreden zijn met de bezorgdienst van hun supermarkt. De diensten krijgen gemiddeld een 8,3. Picnic scoort met een 8,9 het hoogst, Albert Heijn volgt met een 8.5. Klanten vinden de kwaliteit en versheid van de producten het belangrijkst. Ook de bezorging is belangrijk. Een bezorger die op tijd komt en vriendelijk is, wordt zeer gewaardeerd. 55% van de consumenten geeft aan dat ze zelf niet willen sjouwen. Dat is de voornaamste reden om boodschappen te laten bezorgen.

Ondanks de hoge tevredenheid gaat er ook wel eens wat mis.

Benieuwd naar de testresultaten?

Leden hebben onbeperkt toegang tot onze testresultaten. Geen lid? Meld je aan en krijg direct toegang.

Bekijk testresultaten

Opvallende uitkomsten 

  • Het minimumbestelbedrag varieert per supermarkt van 0 tot €70.
  • De betaalmogelijkheden verschillen per supermarkt: van pinnen tot Paypal en automatische incasso.
  • De ondervraagden zijn heel tevreden met hun bezorgsuper: de 12 diensten in dit onderzoek krijgen allen een hoog cijfer.
  • Niet zelf hoeven sjouwen is voor 55% de voornaamste reden om de boodschappen te laten bezorgen.
  • De meeste klachten gaan over ontbrekende producten of de levering van verkeerde of beschadigde producten.
  • Bij bezorging houden sommige supermarkten ook rekening met het milieu.

Welke bezorgdiensten hebben we getest?

  • Albert Heijn
  • Coop
  • Deen
  • Dekamarkt
  • Ekoplaza
  • Hoogvliet
  • Jumbo
  • Picnic
  • Plus
  • Poiesz
  • Spar
  • Vomar

Hoe wij boodschappenbezorgdiensten testen

In een enquête onder ruim 1100 consumenten vroegen wij waarom zij hun boodschappen online bestellen en laten bezorgen. Ook informeerden we naar de ervaringen met de verschillende boodschappenbezorgdiensten. Op basis van de resultaten uit de enquête werd voor elke bezorgdienst een eindscore berekend. Daarnaast hebben we alle praktische informatie (betaalmogelijkheden, bezorgtijden, etc.) bekeken:

  • Assortimentsgrootte
  • Minimum bestelbedrag
  • Bezorggebied
  • Betaalmogelijkheden
  • Bezorgtijden
  • Mogelijkheid om bestellingen aan te passen
  • Communicatie over de bezorging
  • Milieu en statiegeld
  • Betaalmogelijkheid

Lees meer: 

Artikelen binnen Online kopen

Alle artikelen

2 maanden gratis

Maak 2 maanden gratis kennis met de Consumentenbond en bekijk direct dit artikel én al onze tests.

Nieuw & interessant

  • pakkie-website
    Eerste indruk  |  27 jul.

    Pakkie

    Verkoop je wel eens iets via een online marktplaats voor tweedehands producten? Dan kun je sinds begin van het jaar de app Pakkie gebruiken om de betaling en verzending te koppelen aan elkaar. Hoe werkt de app?
  • consumentengids 7 - dagaanbiedingen checkdiedeal
    Nieuws  |  4 jul.

    Dagaanbiedingsites niet altijd goedkoop

    Deals op dagaanbiedingsites zijn soms niet zo lucratief als ze lijken. Daarnaast zijn ze vaak langer geldig dan die ene dag. Tot die conclusie komt de Consumentenbond na een steekproef.
  • dagaanbiedingen-onlinekopen
    3 jul.

    Dagaanbiedingssites

    Websites als iBood en 1DayFly hebben elke dag weer nieuwe aanbiedingen. Zijn het echt goede deals of valt dat tegen?
  • nep-webshops
    Nieuws  |  19 jun.

    Nog eens 1000 nepwebshops offline gehaald

    Van de 2000 malafide webwinkels die de Consumentenbond in maart 2018 opspoorde, zijn er nog eens 1000 offline gehaald door 2 buitenlandse verstrekkers van domeinnamen.