icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Strengere tests voor veiligere auto’s

Nieuws
|
Euro NCAP test de veiligheid van auto's. In 2023 zijn de eisen flink aangescherpt. De lat om de maximale score van 5 sterren te krijgen ligt ook flink hoger. Twee Chinese nieuwkomers, de NIO’s ET5 en EL7, slaagden met vlag en wimpel.
Ronald Kamp_S

Ronald Kamp   Expert Auto, Fiets & ReizenGepubliceerd op:12 juli 2023

Test aangescherpt

Het begon met wat ‘simpele’ botsproeven eind jaren negentig en is uitgegroeid tot een uitgebreid testprogramma voor de veiligheid van auto's. Voor een hoge score in de test van Euro NCAP is bescherming bij een ongeval natuurlijk heel belangrijk. Dit wordt ook wel passieve veiligheid genoemd.

Vanaf 2023 ligt de lat ligt bij Euro NCAP hoger. Er zijn bijvoorbeeld extra tests op het gebied van actieve veiligheid. Dit zijn systemen die een ongeval proberen te voorkomen of de gevolgen te minimaliseren.

Bijvoorbeeld een test van het automatisch remsysteem voor kruisend verkeer. Verder wordt nu ook uitgebreide informatie over reddingsacties na een ongeval beoordeeld.

Wat is er nieuw?

We zetten de belangrijkste toevoegingen aan de tests van 2023 op een rij.

Detectie van kinderen in de auto

Euro NCAP beoordeelt nu of auto’s kunnen waarschuwen wanneer je een kind in de auto achterlaat. Vooral als de zon schijnt kan dat dramatische gevolgen hebben.

Als de auto laat weten dat er nog een kind in de auto is, kan dat leed voorkomen worden. En als er niks gebeurt, dat bijvoorbeeld hulpdiensten worden gealarmeerd.

Ramen openen in het water

In Nederland verdrinken jaarlijks ruim 50 personen nadat ze met een auto in het water terechtkomen. Dat blijkt uit onderzoek naar verkeersveiligheid (SWOV). De ramen zijn meestal de enige ontsnappingsroute.

De overlevingskansen zijn flink groter als de autoruiten nog open kunnen. Euro NCAP beloont auto’s waarvan de elektrische ruiten nog 2 minuten blijft werken, nadat het in het water terechtkomt.

Slimmer automatisch remmen

Het aantal testsituaties waarin auto’s ingrijpen om aanrijdingen te voorkomen is drastisch uitgebreid. Daarbij komen fietsers, motorrijders en voetgangers aan bod. Ook tegemoetkomende auto’s of auto’s uit zijwegen. Om daarop te kunnen reageren zijn ‘lidar’ waarnemingsystemen boven de voorruit nodig. Die werken met lasers.

Ook belangrijk voor Nederland: wanneer een fietser een stilstaande auto passeert kan het portier even niet geopend worden.

Chinese auto's steeds veiliger

Ondanks de strengere tests scoren de Chinese elektrische NIO ET5 en EL7 de maximale 5 sterren. Het merk is sinds 2022 actief in Nederland. Hij onderscheidt zich doordat je een leeg accupakkket in een paar minuten kunt vervangen door een volle.

Alle nieuwe testonderdelen voor 2023 zijn te zien in het (Engelstalige) filmpje bovenaan.