! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Rijhulpsystemen: behoorlijk verschil in kwaliteit

Steeds meer auto’s zijn voorzien van rijhulpsystemen (Advanced Driver Assistance Systems, ADAS) om de bestuurder te assisteren. Ze zijn de opmaat naar zelfrijdende voertuigen. We leggen uit welke systemen er zijn, hoe ze werken en welke aanbevolen zijn.

Gepubliceerd op:2 oktober 2020

Artikel zelfrijdende auto verzekeren

Auto’s zijn flink veiliger geworden met geavanceerde kreukelzones en airbags. Voor nog meer veiligheid zijn er steeds meer rijhulpsystemen. Die helpen botsingen te voorkomen en het verlagen van de botssnelheid als dat niet lukt. Ook kunnen deze systemen de rijtaak soms deels overnemen. Denk aan de auto netjes tussen de belijning houden op de snelweg en de afstand tot de voorligger bewaren. Ze vormen de opmaat naar zelfrijdende auto’s.

We geven je advies over het kiezen van de juiste rijhulpsystemen en uitleg hoe ze werken.

Tests van rijhulpsystemen

De kwaliteit van noodremsystemen (AEB) en rijstrookassistentie (LKA) bij verschillende merken en modellen vind je terug bij tests van euroncap.com. Per geteste auto is er een overzicht op hoofdlijnen. Daarnaast biedt die site een pdf met gedetailleerde testinformatie van botstests en veiligheidssystemen.

Voor geavanceerde rijhulpsystemen gericht op snelweg rijden heeft Euro NCAP een apart test rijhulpsystemen, voor een beperkte hoeveelheid auto’s.

Blijven opletten

Rijhulpsystemen vergroten de veiligheid en soms ook het comfort, maar het blijft wel belangrijk zelf op letten. De systemen die momenteel beschikbaar zijn, zijn zo gebouwd dat de bestuurder nog altijd verantwoordelijk is. Dat betekent dat hij ook zelf moet ingrijpen als de systemen de situatie niet goed (kunnen) inschatten.

Rijhulpsystemen uitgelegd

Rijhulpsystemen zijn onderverdeeld 5 categorieën. Die zijn gebaseerd op onderzoek van onze Amerikaanse collega's van Consumer Reports in samenwerking met bedrijven uit de auto-industrie.

  • Rijassistentie:  Actieve rijhulp voor niet-kritische situaties door de besturing (deels) over te nemen.
  • Botswaarschuwingssystemen: Systemen die waarschuwen bij dreigend gevaar, maar niet zelf in kunnen grijpen.
  • Botsinterventiesystemen: Systemen die zelf in kunnen grijpen bij dreigend gevaar.
  • Parkeerassistentie: Systemen die parkeren/manoeuvreren (deels) kunnen overnemen.
  • Overige systemen: Veiligheidssystemen die de bestuurder assisteren, maar niet binnen de 4 andere categorieën vallen.

Hieronder zie je per categorie welke systemen er zijn en hoe ze werken.

Rijassistentie

Botswaarschuwingssystemen

Botsinterventiesystemen

Parkeerassistentie

Overige systemen

Lees ook:

 

Nieuw & interessant

  • Besparen op brandstof en verzekeringl
    28 okt.

    Autokosten

    Door de coronacrisis zijn de autokosten lager geworden. De brandstofprijs neemt namelijk af.
  • Beste auto's komen uit Azie
    Nieuws  |  27 okt.

    Beste auto's komen uit Azië

    De meest betrouwbare auto's komen nog steeds uit Azië. Dat blijkt uit het jaarlijkse mankementenonderzoek van de Consumentenbond. Mini is het enige Europese automerk in de top 10.
  • kopen-en-verkopen-van-autos

    Let op!

    Je kunt momenteel geen video's bekijken, omdat je hiervoor geen cookies hebt geaccepteerd. Wil je toch video's bekijken? Wijzig dan je cookie instellingen en accepteer de YouTube cookies.

    Veelgestelde vragen private lease

    Met private lease rij je voor een vast maandbedrag in een nieuwe auto. Hoe zit het met eigen risico bij schade, BKR-registratie en afschrijvingen? Bekijk de video!

  • Private lease elektrische auto
    Nieuws  |  16 okt.

    Subsidie nieuwe elektrische auto’s stopt

    Voor nieuwe elektrische auto’s kan binnenkort geen subsidie meer worden aangevraagd. Wees er dus snel bij als je nog een elektrische auto wil kopen of privé leasen.