icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Ontluisterende verhalen op Meldpunt Incasso

Nieuws | Consumenten die terechtkomen in een incassotraject worden niet gehoord en eindigen daardoor vaak nog dieper in de schulden. Dat blijkt uit een analyse van het Meldpunt Incasso, dat de Consumentenbond in april 2015 opende.
Ingrid Zuurmond
Ingrid Zuurmond

Expert Geld & Verzekering

Gepubliceerd op:  4 september 2015

besparen en budgeteren meldpunt incasso

Op het Meldpunt kwamen ruim 200 persoonlijke, vaak emotionele, verhalen binnen. De Consumentenbond vindt de verhalen ontluisterend en eist een breed pakket maatregelen. Een aanbeveling daarvoor zal de organisatie voorleggen aan de Tweede Kamer, het bedrijfsleven en de incassobranche.

De meest gehoorde klachten over incassotrajecten zijn de razendsnel oplopende en vaak niet duidelijk gespecificeerde kosten. Veel incassobureaus schrikken er niet voor terug om in hun eerste brief al te dreigen met loonbeslag, executoriale verkoop of rechtszaken. Zelfs als ze daartoe niet bevoegd zijn, of het slechts om een schuld van een paar tientjes gaat.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'De menselijke maat is zoek. Als consumenten contact willen opnemen met het incassobureau, krijgen zij vaak geen gehoor of wordt de deur in hun gezicht dichtgesmeten. Als de incassotrein eenmaal rijdt, is hij niet te stoppen, anders dan door te betalen. Ook niet als je een vordering betwist.'

Wettelijke maatregelen

Een incassotraject moet volgens de Consumentenbond consumenten in staat stellen op een gecontroleerde manier hun schuld af te lossen. De wet moet daarvoor zo worden aangepast dat een kleine schuld tijdens een incassoprocedure niet, zoals nu, tientallen keren groter kan worden. Een begin is het verlagen van het minimum bedrag voor buitengerechtelijke incassokosten van €40 naar €15.

De Consumentenbond wil daarnaast dat er een toezichthouder komt die stevig ingrijpt als incassobureaus regels overtreden. Bedrijven, incassobureaus en gerechtsdeurwaarders moeten beter bereikbaar zijn, meer maatwerk bieden en intimiderend gedrag moet worden aangepakt.

Combée: 'Veruit de meeste consumenten die niet tijdig betalen, willen wel, maar kúnnen niet betalen, of willen niet betalen omdat zij de vordering betwisten. Deze consumenten, en niet de bewuste wanbetaler, moeten het uitgangspunt zijn.'

Op vrijdag 4 september licht Bart Combée de analyse en de standpunten van de Consumentenbond toe in een uitzending van Tijd voor Meldpunt (Omroep MAX), NPO2, 17:40 uur
 
Lees ook:

Nieuwste artikelen

Nieuw & interessant

  • energie-huisbaasje
    Nieuws  |  16 okt.

    Huisbaasje geeft grip op energie-uitgaven

    Energiedienst Huisbaasje van de Consumentenbond helpt consumenten om grip te krijgen op hun energierekening. Het meet het stroomverbruik en geeft via een app persoonlijke tips om energie te besparen.
  • Digidwang-ongewenst
    Nieuws  |  10 okt.

    Pas op met All Great Dealz

    De Consumentenbond ziet veel klachten over All Great Dealz, een bedrijf dat telefonisch kortingsvouchers voor vliegreizen en hotelovernachtingen verkoopt (update 10 oktober 2017).
  • sjaak-app-eerste-indruk
    Eerste indruk  |  7 sep.

    Sjaak app

    Sjaak is een app die het mogelijk maakt om met een (vrienden)groep betaalde rekeningen te verdelen en verrekenen. Het verschil met andere apps is dat de betalingen via je eigen bank-app gaan. Voordeel daarvan is dat je geen account hoeft aan te maken en er geen saldo hoeft op te zetten. Nadeel is dat de betalingen door Sjaak niet in je app klaargezet worden. Wat kan Sjaak dan wel voor je betekenen?
  • geldzaken = makkelijk

    Boek: Geldzaken = makkelijk

    In 90 vragen en antwoorden bespreken we belangrijke financiële kwesties. Van huis en hypotheek tot verzekeringen en besparen op je vaste lasten. Met duidelijke voorbeelden en praktische tips, zodat je direct aan de slag kunt.