icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis

icoon nieuw huis

Ontluisterende verhalen op Meldpunt Incasso

Nieuws | Consumenten die terechtkomen in een incassotraject worden niet gehoord en eindigen daardoor vaak nog dieper in de schulden. Dat blijkt uit een analyse van het Meldpunt Incasso, dat de Consumentenbond in april 2015 opende.
Ingrid Zuurmond

Expert Geld & Verzekering

Gepubliceerd op:  4 september 2015

besparen en budgeteren meldpunt incasso

Op het Meldpunt kwamen ruim 200 persoonlijke, vaak emotionele, verhalen binnen. De Consumentenbond vindt de verhalen ontluisterend en eist een breed pakket maatregelen. Een aanbeveling daarvoor zal de organisatie voorleggen aan de Tweede Kamer, het bedrijfsleven en de incassobranche.

De meest gehoorde klachten over incassotrajecten zijn de razendsnel oplopende en vaak niet duidelijk gespecificeerde kosten. Veel incassobureaus schrikken er niet voor terug om in hun eerste brief al te dreigen met loonbeslag, executoriale verkoop of rechtszaken. Zelfs als ze daartoe niet bevoegd zijn, of het slechts om een schuld van een paar tientjes gaat.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'De menselijke maat is zoek. Als consumenten contact willen opnemen met het incassobureau, krijgen zij vaak geen gehoor of wordt de deur in hun gezicht dichtgesmeten. Als de incassotrein eenmaal rijdt, is hij niet te stoppen, anders dan door te betalen. Ook niet als je een vordering betwist.'

Wettelijke maatregelen

Een incassotraject moet volgens de Consumentenbond consumenten in staat stellen op een gecontroleerde manier hun schuld af te lossen. De wet moet daarvoor zo worden aangepast dat een kleine schuld tijdens een incassoprocedure niet, zoals nu, tientallen keren groter kan worden. Een begin is het verlagen van het minimum bedrag voor buitengerechtelijke incassokosten van €40 naar €15.

De Consumentenbond wil daarnaast dat er een toezichthouder komt die stevig ingrijpt als incassobureaus regels overtreden. Bedrijven, incassobureaus en gerechtsdeurwaarders moeten beter bereikbaar zijn, meer maatwerk bieden en intimiderend gedrag moet worden aangepakt.

Combée: 'Veruit de meeste consumenten die niet tijdig betalen, willen wel, maar kúnnen niet betalen, of willen niet betalen omdat zij de vordering betwisten. Deze consumenten, en niet de bewuste wanbetaler, moeten het uitgangspunt zijn.'

Op vrijdag 4 september licht Bart Combée de analyse en de standpunten van de Consumentenbond toe in een uitzending van Tijd voor Meldpunt (Omroep MAX), NPO2, 17:40 uur
 
Lees ook:

Nieuwste artikelen

Nieuw & interessant

  • Digidwang-ongewenst
    Nieuws  |  22 jun.

    Pas op met All Great Dealz

    De Consumentenbond ziet veel klachten over All Great Dealz, een bedrijf dat telefonisch kortingsvouchers voor vliegreizen en hotelovernachtingen verkoopt. Het bedrijf is volgens gedupeerden niet duidelijk over de annuleringsmogelijkheden en beweert retourzendingen niet of beschadigd te hebben ontvangen.
      39 reacties
  • werkzorgberekenaar2
    Eerste indruk  |  19 jun.

    WerkZorgBerekenaar

    De WerkZorgBerekenaar berekent eenvoudig de financiële gevolgen van een verandering in jouw werk-zorgverdeling. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je een dag minder gaat werken en voor de kinderen zorgt? Deze tool berekent het voor je.
  • betaalrekeningen-nieuws
    Nieuws  |  15 mei.

    Datahandelaren gaan consumenten beter informeren

    De Nederlandse Vereniging van Handelsinformatiebureaus (NVH) komt met een stappenplan om consumenten te helpen bij het opvragen en corrigeren van de gegevens die dit soort bureaus over hen verzamelen. Dit gebeurt op aandringen van de Consumentenbond.
      1 reactie
  • geldzaken = makkelijk

    Boek: Geldzaken = makkelijk

    In 90 vragen en antwoorden bespreken we belangrijke financiële kwesties. Van huis en hypotheek tot verzekeringen en besparen op je vaste lasten. Met duidelijke voorbeelden en praktische tips, zodat je direct aan de slag kunt.