Klacht over je makelaar

Barbara van der Est , Expert Geld & Verzekering Bijgewerkt op: 13 januari 2022

Wat zijn mijn rechten?
Een opdracht kun je op ieder moment weer intrekken zonder opzegtermijn. Dit gaat bij voorkeur schriftelijk: per brief of e-mail. De makelaar heeft een inspanningsverplichting. Hij moet zich inspannen de opdracht zo goed mogelijk te doen. Je betaalt de makelaar dus niet voor het resultaat, maar voor de geleverde inspanning.
Na het intrekken van de opdracht, hoef je geen courtage te betalen. Behalve als de makelaar kan bewijzen dat de verkoop van je woning ook is gelukt door zijn inspanningen. De makelaar heeft, als dit vooraf is afgesproken, wel recht op een vergoeding van de al gemaakte kosten. Hij heeft ook recht op een percentage van het loon voor verrichte werkzaamheden.
Wat kan ik het beste doen?
Misschien ook interessant voor jou:
Nieuw & interessant
- Nieuws | 16 jul.
Nieuwe voorwaarden makelaars per 1 september
De consumentenvoorwaarden voor makelaars zijn vernieuwd en verbeterd. In de voorwaarden staat in heldere en begrijpelijke taal beschreven wat een makelaar doet om een woning te verkopen, om een ander huis aan te kopen of een woningtaxatie uit te voeren. Hypotheekadvies nodig?
Ontvang onafhankelijk advies via de Consumentenbond. Telefonisch, terwijl je thuis achter de laptop zit. Maak een gratis belafspraak!
Verhuizen
Bij een verhuizing zijn er een aantal andere praktische zaken waar je rekening mee moet houden. Denk aan het doorgeven van je adreswijziging aan instanties of verzekeringen aanpassen. Lees onze tips.
Nieuw huis?
Wij helpen je stap voor stap op weg. Van de ultieme verhuischecklist tot de beste verhuisdoos.