icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Klacht over een makelaar

Heb je een makelaar ingeschakeld? Dan mag je verwachten dat de makelaar zijn werk zo goed mogelijk doet. Doet de makelaar niet wat je samen hebt afgesproken? Dan kun je hem hierop aanspreken. Kom je er samen niet uit? Leg dan je klacht voor aan de Geschillencommissie Makelaardij.

Barbara van der Est

Barbara van der Est , Expert Geld & Verzekering Bijgewerkt op:25 oktober 2019

makelaar inschakelen hypotheek

Wat zijn mijn rechten?

Een opdracht kan op ieder moment, zonder opzegtermijn, worden ingetrokken. Dit moet je bij voorkeur schriftelijk doen; per brief of per e-mail. Een makelaar heeft een inspanningsverplichting. Dat wil zeggen dat hij zijn werk zo goed mogelijk moet doen. Je betaalt de makelaar niet voor het resultaat, maar voor de moeite die hij doet.

Na beëindiging van de opdracht door intrekking ben je geen courtage verschuldigd.
Uitzondering: als na beëindiging van de opdracht je huis wordt verkocht en de makelaar kan bewijzen dat de verkoop van de woning het gevolg is van zijn inspanningen, dan mag hij wel courtage in rekening brengen.

In de Algemene Consumentenvoorwaarden van de NVM, VBO en VastgoedPro staat dat de consument bij het intrekken van de opdracht niet schadeplichtig is. De makelaar heeft, alleen als dit is afgesproken, wel recht op vergoeding van al gemaakte kosten en op een percentage van het loon voor verrichte werkzaamheden.

Wat kan ik het beste doen?

Tips

  • Vraag om een bevestiging als je de intrekking van de opdracht per e-mail verstuurt.
  • In verband met bewijs, kun je een intrekking per brief het beste aangetekend versturen.
  • Leg vooraf schriftelijk vast wat de makelaar voor jou gaat doen en hoeveel dat gaat kosten.

Op de website van de Geschillencommissie kun je het Uitsprakenregister raadplegen. Daar vind je uitspraken die de Geschillencommissie eerder deed.

Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.

Nieuw & interessant

  • Koopkracht 4 item 4 Succes makelaarsloon
    Nieuws  |  16 jul.

    Nieuwe voorwaarden makelaars per 1 september

    De consumentenvoorwaarden voor makelaars zijn vernieuwd en verbeterd. In de voorwaarden staat in heldere en begrijpelijke taal beschreven wat een makelaar doet om een woning te verkopen, om een ander huis aan te kopen of een woningtaxatie uit te voeren.
  • overzicht - de verhuizing

    Verhuizen

    Bij een verhuizing zijn er een aantal andere praktische zaken waar je rekening mee moet houden. Denk aan het doorgeven van je adreswijziging aan instanties of verzekeringen aanpassen. Lees onze tips.

  • verhuischecklist-deurposter

    Gratis verhuischecklist

    Ga je verhuizen en wil je zeker weten dat je niks vergeet? Met de ultieme checklist heb je alles op een rij.

  • eerste-huis-kopen

    Nieuw huis?

    Wij helpen je stap voor stap op weg. Van de ultieme verhuischecklist tot de beste verhuisdoos.