icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Drempels bij opvragen medisch dossier

Nieuws | Dertig van de vijftig huisartsen werpen drempels op als patiënten hun medisch dossier opvragen, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Acht patiënten is het zelfs helemaal niet gelukt hun dossier op te vragen.
Fauve Panis
Fauve Panis

Expert Voeding & Gezondheid

Gepubliceerd op:  14 februari 2014

medische dossiers_175x135px.jpg

Het recht op inzage in en een kopie van het medisch dossier is vastgelegd in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst. Vijftien van de vijftig mysterypatiënten die aan het onderzoek meedoen, moeten eerst uitleggen waarom ze hun dossier eigenlijk willen hebben. Sommige artsen reageren ronduit achterdochtig, merken de patiënten. 'Als ik ergens ontevreden over was, moest ik maar gewoon open kaart spelen.'

Gesprek

Om inzage in het dossier te krijgen, moeten zes patiënten eerst op een persoonlijk gesprek bij de huisarts komen. Eén arts wil het opgevraagde dossier eerst zelf doorlezen voordat hij een beslissing neemt over toestemming. De betreffende patiënt krijgt hierna te horen dat ze alleen het laatste stukje mag inzien.
Vier artsen weigeren de patiënten een papieren kopie mee te geven. Ze mogen hun dossier alleen in de praktijk komen bekijken. Dit alles is niet zoals de WGBO de artsen opdraagt te handelen. Een patiënt moet bijvoorbeeld altijd de mogelijkheid krijgen zijn medisch dossier thuis nog eens rustig na te lezen.

Onacceptabel

Ondanks hun duidelijke verzoek lukt het acht van de vijftig mysterypatiënten uiteindelijk niet hun medisch dossier te ontvangen. Ze willen de vertrouwensrelatie met hun arts niet in gevaar brengen. 'Ik wil de relatie met mijn huisarts niet onder druk laten komen.'
Dat artsen drempels opwerpen bij het opvragen van een dossier vindt de Consumentenbond onacceptabel. Ze horen juist aan te moedigen dat patiënten van hun rechten gebruikmaken en graag een actieve rol willen spelen bij het opbouwen van hun dossier.

Online dossier

De Consumentenbond is voorstander van persoonlijke gezondheidsdossiers, waarbij iedere patiënt altijd online bij zijn eigen gegevens kan. Via een beveiligde verbinding kunnen patiënten bijvoorbeeld hun volledig medisch dossier bekijken, online afspraken maken en herhaalrecepten aanvragen.
De Landelijke Huisartsenvereniging (LHV) zegt niet inhoudelijk te kunnen reageren op de onderzoeksresultaten omdat ze de individuele afwegingen van de huisartsen niet kent. In zijn algemeenheid heeft een patiënt inderdaad recht op inzage in en een kopie van zijn medisch dossier, aldus de LHV.

Het volledige artikel staat in Gezondgids 1 2014

Nieuw & interessant

  • ziekenhuis-keurmerken-ster
    6 okt.

    Keurmerken ziekenhuizen gekeurd

    Bij sommige ziekenhuizen vliegen de vinkjes en pluimen je om de oren. Maar bieden zulke keurmerken eigenlijk waardevolle keuze-informatie voor de patiënt? Niet altijd, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
  • glurende websites nieuwsbericht
    Nieuws  |  14 sep.

    Hardleerse gezondheidssites blijven privacy schenden

    Veel gezondheidswebsites plaatsen nog steeds commerciële cookies zonder toestemming van de bezoekers. Dit blijkt uit een herhaalonderzoek van de Consumentenbond naar websites die informatie bieden over ziektes en verslavingen.
  • privacy op het internet man cafe
    13 jul.

    Privacy online zelftests

    Gerenommeerde bedrijven bieden medische zelftests aan via internet. Handig! Totdat je ontdekt dat je gegevens op straat liggen, omdat de beveiliging van deze websites niet in orde is.
  • de beste behandling

    Boek: De beste behandeling

    Zelf meebeslissen als je ziek bent? Over bijvoorbeeld therapie en medicijnen? In het boek 'De beste behandeling' staat informatie over 41 chronische ziektes. Van migraine en dementie tot kanker en diabetes.