icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Kwaliteit van een ziekenhuis

Per ziekenhuis geeft het Kwaliteitsvenster van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen informatie over de kwaliteit en patiëntveiligheid. Bijna alle ziekenhuizen doen er aan mee. Wij zetten op een rijtje wat het precies is.
Fauve Panis
Fauve Panis

Expert Voeding & Gezondheid


Wat is het Kwaliteitsvenster?

Elk Kwaliteitsvenster bestaat uit 10 vaste onderdelen. Ziekenhuizen vullen het Kwaliteitsvenster zelf in. Hierdoor ontbreken soms gegevens, of zijn ze verouderd.

  1. Patiëntervaringen
    Welk rapportcijfer geven patiënten het ziekenhuis? Kijk voor beoordelingen van andere consumenten op Zorgkaart Nederland. Dit is de grootste recensiewebsite van patiënten over zorgverleners en zorginstellingen.
  2. Werk van artsen
    Een goede arts laat zijn werk regelmatig door collega's en patiënten beoordelen. Je ziet het percentage artsen in het ziekenhuis dat feedback vraagt en krijgt.
  3. Wachttijden
    In een taartdiagram staat de gemiddelde wachttijd in het ziekenhuis en ook een link naar de actuele wachttijden per behandeling.
  4. Risicovolle operaties
    Moeilijke operaties hebben een grotere kans van slagen naarmate het chirurgisch team meer bedreven is. Voor 11 risicovolle operaties is te vinden hoe vaak chirurgen deze operatie in 1 jaar uitvoeren. Daarnaast staat het minimumaantal ingrepen dat vereist is om als ziekenhuis de operatie te mogen uitvoeren. Als een ziekenhuis een bepaalde ingreep niet (meer) doet, staat dat ook vermeld.
  5. Medicijnen
    Controleert het ziekenhuis goed of patiënten de juiste medicijnen krijgen? Het percentage patiënten waarbij het medicijngebruik is gecontroleerd, bij opnamen in het ziekenhuis en/of ontslag, wordt benoemd.
  6. Infecties 
    Hoe vaak ontstaan in het ziekenhuis infecties bij patiënten? De infectiepercentages voor knie- en heupoperaties en bloedbaaninfecties worden weergegeven.
  7. Pijn
    Wat doet het ziekenhuis om pijn na een operatie te bestrijden? Bekijk het percentage patiënten dat zichzelf een pijnscore van 7 of lager heeft gegeven ('geen ernstige pijn').
  8. Keurmerken
    Een overzicht van de keurmerken die het ziekenhuis volgens zorgverzekeraars en patiëntenverenigingen verdient. Ook staat er een link naar het jaarlijkse gesprek dat het ziekenhuis heeft met de Inspectie voor de Gezondheidszorg.
  9. Sterfte
    Het gewogen sterftecijfer in een ziekenhuis, 100 is gemiddeld. Bij dit cijfer wordt onder meer meegewogen of patiënten gemiddeld ouder en zieker zijn dan in andere ziekenhuizen. Ook kan worden doorgelinkt naar de sterftecijfers voor 50 afzonderlijke aandoeningen.
  10. Ouderen
    Hoe gaat een ziekenhuis om met (kwetsbare) ouderen? Is er bijvoorbeeld controle op complicaties zoals ernstige verwardheid bij een ziekenhuisopname?

Waar vind je het?

De Kwaliteitsvensters vind je op de websites van elk afzonderlijk ziekenhuis en via een algemene website van de Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuizen.

Wat heb je eraan?

Wij hebben 2 onafhankelijke deskundigen gevraagd het Kwaliteitsvenster te beoordelen.

Jan Kremer, gynaecoloog en hoogleraar Patiëntgerichtheid aan het Radboudumc in Nijmegen: 'Het is steengoed dat ziekenhuizen verantwoording afleggen en transparant willen zijn. En dat alles op een toegankelijke manier wordt gepresenteerd. Tegelijkertijd moet ik zeggen dat de patiënt er nu weinig aan heeft. Kwaliteit is niet te vangen in een getal. De patiënt heeft meer aan een booking.com - waar hotelbezoekers recensies achter kunnen laten - maar dan voor ziekenhuizen. Met ervaringen van andere patiënten die net aan dezelfde aandoening zijn geopereerd in dat ziekenhuis en van huisartsen. De patiënt kan de informatie vervolgens filteren op wat voor hém belangrijk is. Hoe zijn familie wordt betrokken bij de besluitvorming rond de behandeling bijvoorbeeld.'

Rob Slappendel, anesthesioloog en bijzonder hoogleraar Veiligheid en Kwaliteit van Zorg aan de Tias School for Business and Society in Tilburg: 'Het Kwaliteitsvenster is een goede eerste poging van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen op weg naar transparantere ziekenhuizen. De website ziet er netjes uit. Maar het is nog een begin. Het zijn vrij algemene onderdelen, ik vraag me af of patiënten op basis van een paar rapportcijfers een ziekenhuis kunnen kiezen. Het Amphia Ziekenhuis waar ik werk, krijgt een 8,6 van zijn patiënten. Maar er werken 300 medisch specialisten, de uitschieters zie je niet.

Ik geloof ook meer in een booking.com-achtige opzet. Ik ben groot voorstander van Zorgkaart Nederland, waar je per individuele dokter kunt scoren. Het is wel belangrijk dat er meer dan 1 of 2 reviews per arts op komen te staan. Het maakt nogal uit of een arts na de beoordeling van 4, of 40 patiënten op een onvoldoende uitkomt.'

Nieuw & interessant

  • ziekenhuis-keurmerken-ster
    6 okt.

    Keurmerken ziekenhuizen gekeurd

    Bij sommige ziekenhuizen vliegen de vinkjes en pluimen je om de oren. Maar bieden zulke keurmerken eigenlijk waardevolle keuze-informatie voor de patiënt? Niet altijd, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
  • glurende websites nieuwsbericht
    Nieuws  |  14 sep.

    Hardleerse gezondheidssites blijven privacy schenden

    Veel gezondheidswebsites plaatsen nog steeds commerciële cookies zonder toestemming van de bezoekers. Dit blijkt uit een herhaalonderzoek van de Consumentenbond naar websites die informatie bieden over ziektes en verslavingen.
  • privacy op het internet man cafe
    13 jul.

    Privacy online zelftests

    Gerenommeerde bedrijven bieden medische zelftests aan via internet. Handig! Totdat je ontdekt dat je gegevens op straat liggen, omdat de beveiliging van deze websites niet in orde is.
  • de beste behandling

    Boek: De beste behandeling

    Zelf meebeslissen als je ziek bent? Over bijvoorbeeld therapie en medicijnen? In het boek 'De beste behandeling' staat informatie over 41 chronische ziektes. Van migraine en dementie tot kanker en diabetes.