Webwinkelen met buitenlandse postbus
Bert Quist Expert Geld & PrivacyGepubliceerd op:17 oktober 2016
Bert Quist, redacteur-onderzoeker bij de Consumentenbond, wilde in Amerika een gadget bestellen dat nog niet in Nederland verkrijgbaar was: ‘De fabrikant bezorgde niet in Nederland, dus heb ik via myus.com een postbus in de VS geopend en het daarvandaan naar Nederland laten sturen. Voor consumenten was dat ook een oplossing geweest toen de Apple Watch in Nederland nog niet werd aangeboden.’
Besparen op verzendkosten
Met een postbusnummer valt soms ook flink te besparen op de verzendkosten. Je kunt bijvoorbeeld 10 bestellingen laten verzenden naar de postbus via het lokale posttarief en de bestellingen vervolgens via 1 bundel laten doorsturen naar Nederland. Ook in bijvoorbeeld Engeland kun je een postbus nemen.
Wil je een bestelling plaatsen bij een webwinkel in België of Duitsland, die niet in Nederland levert, dan valt dat soms te omzeilen door de bestelling te laten afleveren bij een depot of agentschap vlak over de grens en het daar op te halen.
Nieuwe EU-regelgeving
Overigens durven de meeste Nederlanders niks te kopen in buitenlandse webshops. Hooguit eenderde koopt weleens iets in andere EU-landen en een vijfde ook daarbuiten, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (juni 2016). Volgens onderzoek van de Europese Commissie komen die lage cijfers deels doordat veel webwinkels geen buitenlandse kopers accepteren. Ook vertrouwen consumenten buitenlandse webwinkels minder.
Nieuwe EU-regelgeving moet het veiliger en makkelijker maken om bij webshops binnen de EU te kopen. Zo gaan de bezorgkosten straks omlaag. Nu rekenen bezorgdiensten voor aflevering in andere EU-landen vaak 3 tot 5 keer zoveel dan voor binnenlandse bezorgingen, zonder dat duidelijk is waarom.
Verbod geoblocking
Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) krijgt meer mogelijkheden om frauduleuze praktijken over de grens aan te pakken. De nieuwe regels moeten een einde maken aan ongeoorloofde geoblocking, oftewel het weren van buitenlandse klanten of het rekenen van hogere prijzen aan buitenlandse bezoekers. Onder meer de Consumentenbond heeft voor dat verbod gepleit. ‘Consumenten kunnen door geoblocking te weinig gebruikmaken van lage prijzen over de grens, terwijl die juist een belangrijk voordeel zijn van de interne Europese markt’, zegt Koos Peters, campagneleider consumentenrecht bij de Consumentenbond.
Het is nog niet bekend wanneer de nieuwe regels precies ingaan.
In de Geldgids van november 2016 staat het artikel Grenzeloos winkelparadijs (pdf voor leden).
Bronnen: Consumentenbond, Rijksoverheid, CBS.
Lees ook:
Nieuw & interessant
- Test | 5 jul.
Test problemen bij pakketbezorging
Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten. - Nieuws | 16 mei
Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu
18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden. - 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 22 feb.
Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.