icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Europese steun voor luchtvaartpassagier

Nieuws|Luchtvaartpassagiers moeten eenvoudiger en sneller compensatie krijgen na een langdurige vertraging of annulering van hun vlucht, aldus het Europees Parlement. Een voorstel daartoe ligt nu bij de EU-lidstaten.

Kees Verplanke

Kees Verplanke , Expert Auto, fiets en reizen Gepubliceerd op:17 februari 2014


Luchtvaartmaatschappijen mogen zich niet meer zo makkelijk verschuilen achter overmacht. Ook moeten ze hun passagiers duidelijker informeren over hun rechten, de prijs van de vlucht en de toegelaten bagage.

Bovendien mogen de luchtvaartmaatschappijen passagiers met een retourticket niet meer weigeren voor de terugvlucht, als ze de heenreis van het ticket niet hebben gemaakt. Deze voorwaarde was ingesteld om te voorkomen dat consumenten goedkope tickets in het buitenland zouden kopen.

Compensatie

Volgens het voorstel van het Europees Parlement hebben passagiers recht op:

  • €300 compensatie als de vlucht binnen Europa meer dan 3 uur vertraagd is;
  • €400 compensatie bij vluchten tussen 3500 en 6000 kilometer, na meer dan 5 uur vertraging;
  • €600 compensatie bij vluchten van meer dan 6000 kilometer, na meer dan 7 uur vertraging.

Het voorstel moet nog worden ingevoerd door de lidstaten van de EU, die hun standpunt nog moeten bepalen. Pas daarna worden de nieuwe passagiersrechten van kracht. Dat zal waarschijnlijk pas in 2015 zijn.

Wil je nagaan of je in aanmerking komt voor compensatie? Check de Vlucht Claim Service.

Nieuw & interessant

  • vliegen en reizen
    1 feb.

    Privacy websites reisorganisaties

    Als je online een reis boekt moet je veel gegevens invullen. Zijn deze echt nodig? Wat doen reisorganisaties met die gegevens en met cookies?
  • vliegen-ryanair-rechten-passagiers
    1 feb.

    Ryanair: dit zijn je rechten

    Ryanair annuleert tientallen vluchten door stakingen. Wat zijn je rechten?
  • vliegtuig-indelucht
    1 feb.

    Tevredenheid luchtvaartmaatschappijen

    Overal voor moeten bijbetalen, een gebrek comfort en (been)ruimte zijn grote ergernissen bij vliegen. Tussen maatschappijen zijn er grote verschillen.
  • vliegticket-balie
    1 feb.

    Naamswijzigingen in je vliegticket

    De naam op je vliegticket moet hetzelfde zijn als in je paspoort of ID. Als dat niet zo is kan het leiden tot een flinke boete om dat te corrigeren.