icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Europese steun voor luchtvaartpassagier

Nieuws|Luchtvaartpassagiers moeten eenvoudiger en sneller compensatie krijgen na een langdurige vertraging of annulering van hun vlucht, aldus het Europees Parlement. Een voorstel daartoe ligt nu bij de EU-lidstaten.

Kees Verplanke

Kees Verplanke , Expert Auto, fiets en reizen Gepubliceerd op:17 februari 2014


Luchtvaartmaatschappijen mogen zich niet meer zo makkelijk verschuilen achter overmacht. Ook moeten ze hun passagiers duidelijker informeren over hun rechten, de prijs van de vlucht en de toegelaten bagage.

Bovendien mogen de luchtvaartmaatschappijen passagiers met een retourticket niet meer weigeren voor de terugvlucht, als ze de heenreis van het ticket niet hebben gemaakt. Deze voorwaarde was ingesteld om te voorkomen dat consumenten goedkope tickets in het buitenland zouden kopen.

Compensatie

Volgens het voorstel van het Europees Parlement hebben passagiers recht op:

  • €300 compensatie als de vlucht binnen Europa meer dan 3 uur vertraagd is;
  • €400 compensatie bij vluchten tussen 3500 en 6000 kilometer, na meer dan 5 uur vertraging;
  • €600 compensatie bij vluchten van meer dan 6000 kilometer, na meer dan 7 uur vertraging.

Het voorstel moet nog worden ingevoerd door de lidstaten van de EU, die hun standpunt nog moeten bepalen. Pas daarna worden de nieuwe passagiersrechten van kracht. Dat zal waarschijnlijk pas in 2015 zijn.

Wil je nagaan of je in aanmerking komt voor compensatie? Check de Vlucht Claim Service.

Nieuw & interessant

  • Ryanair-vliegtuig
    Nieuws  |  5 dec.

    Consumentenbond stapt naar toezichthouder om Ryanair

    Luchtvaartmaatschappij Ryanair gaat niet in op de eis van de Consumentenbond om reizigers wiens vlucht ernstig vertraagd of geannuleerd is, te compenseren.
  • Mediapool koffers 1200X800
    Eerste indruk  |  27 nov.

    Bagageservice PostNL

    Heb je geen zin om met koffers naar de luchthaven te sjouwen, dan kun je de bagagedienst van PostNL inschakelen. Is dit handig, en het geld waard?
  • Reisverzekeringen-Algemeen-schiphol
    15 nov.

    Paspoort kwijt of vergeten

    Stel: vlak voor vertrek of op het vliegveld ontdek je dat je paspoort niet meer geldig is. Of erger: je bent je paspoort kwijt. Wat kun je dan het beste doen?
  • Ryanair-vliegtuig
    Nieuws  |  15 nov.

    Consumentenbond eist maatregelen Ryanair

    Na aanhoudende problemen bij Ryanair, is de maat vol bij de Consumentenbond. In een brief eist de Consumentenbond compensatie voor de gedupeerden en concrete maatregelen om problemen met vluchten te voorkomen.