icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Europese steun voor luchtvaartpassagier

Nieuws | Luchtvaartpassagiers moeten eenvoudiger en sneller compensatie krijgen na een langdurige vertraging of annulering van hun vlucht, aldus het Europees Parlement. Een voorstel daartoe ligt nu bij de EU-lidstaten.
Kees Verplanke
Kees Verplanke

Expert Auto, fiets en reizen

Gepubliceerd op:  17 februari 2014

Snel naar:


Luchtvaartmaatschappijen mogen zich niet meer zo makkelijk verschuilen achter overmacht. Ook moeten ze hun passagiers duidelijker informeren over hun rechten, de prijs van de vlucht en de toegelaten bagage.

Bovendien mogen de luchtvaartmaatschappijen passagiers met een retourticket niet meer weigeren voor de terugvlucht, als ze de heenreis van het ticket niet hebben gemaakt. Deze voorwaarde was ingesteld om te voorkomen dat consumenten goedkope tickets in het buitenland zouden kopen.

Compensatie

Volgens het voorstel van het Europees Parlement hebben passagiers recht op:

  • €300 compensatie als de vlucht binnen Europa meer dan 3 uur vertraagd is;
  • €400 compensatie bij vluchten tussen 3500 en 6000 kilometer, na meer dan 5 uur vertraging;
  • €600 compensatie bij vluchten van meer dan 6000 kilometer, na meer dan 7 uur vertraging.

Het voorstel moet nog worden ingevoerd door de lidstaten van de EU, die hun standpunt nog moeten bepalen. Pas daarna worden de nieuwe passagiersrechten van kracht. Dat zal waarschijnlijk pas in 2015 zijn.

Wil je nagaan of je in aanmerking komt voor compensatie? Check de Vlucht Claim Service.

Nieuw & interessant

  • vliegtuig-indelucht
    29 mei.

    Tevredenheid luchtvaartmaatschappijen

    Overal voor moeten bijbetalen. Het is de grootste ergernis bij vliegen, samen met gebrek aan comfort van de stoelen en (been)ruimte. Toch zijn reizigers over het algemeen best tevreden over de luchtvaartmaatschappij waar ze mee vlogen. Maar er zit zeker verschil in de mate waarin.
  • vliegtuig-passagiers
    Nieuws  |  17 apr.

    Luchtvaartmaatschappijen informeren klanten slecht

    Is je vlucht vertraagd of geannuleerd? Dan wil je weten waar je aan toe bent. De informatie die luchtvaartmaatschappijen verstrekken schiet nogal eens tekort, blijkt uit een enquête onder reizigers.
  • vliegticket-balie
    27 mrt.

    Naamswijzigingen in je vliegticket

    De naam op je vliegticket moet hetzelfde zijn als in je paspoort of ID. Als dat niet zo is kan het leiden tot een flinke boete om dat te corrigeren.
  • ParkFlyRent
    Eerste indruk  |  29 jan.

    ParkFlyRent

    Het klinkt haast te mooi om waar te zijn: je levert je auto dichtbij Schiphol af, een privéchauffeur brengt je naar de luchthaven en haalt je bij terugkomst weer op. Je auto wordt schoongemaakt en verhuurd of gratis geparkeerd, dus je verdient er ook nog aan.