icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Europese steun voor luchtvaartpassagier

Nieuws|Luchtvaartpassagiers moeten eenvoudiger en sneller compensatie krijgen na een langdurige vertraging of annulering van hun vlucht, aldus het Europees Parlement. Een voorstel daartoe ligt nu bij de EU-lidstaten.

Kees Verplanke

Kees Verplanke , Expert Auto, fiets en reizen Gepubliceerd op:17 februari 2014


Luchtvaartmaatschappijen mogen zich niet meer zo makkelijk verschuilen achter overmacht. Ook moeten ze hun passagiers duidelijker informeren over hun rechten, de prijs van de vlucht en de toegelaten bagage.

Bovendien mogen de luchtvaartmaatschappijen passagiers met een retourticket niet meer weigeren voor de terugvlucht, als ze de heenreis van het ticket niet hebben gemaakt. Deze voorwaarde was ingesteld om te voorkomen dat consumenten goedkope tickets in het buitenland zouden kopen.

Compensatie

Volgens het voorstel van het Europees Parlement hebben passagiers recht op:

  • €300 compensatie als de vlucht binnen Europa meer dan 3 uur vertraagd is;
  • €400 compensatie bij vluchten tussen 3500 en 6000 kilometer, na meer dan 5 uur vertraging;
  • €600 compensatie bij vluchten van meer dan 6000 kilometer, na meer dan 7 uur vertraging.

Het voorstel moet nog worden ingevoerd door de lidstaten van de EU, die hun standpunt nog moeten bepalen. Pas daarna worden de nieuwe passagiersrechten van kracht. Dat zal waarschijnlijk pas in 2015 zijn.

Wil je nagaan of je in aanmerking komt voor compensatie? Check de Vlucht Claim Service.

Nieuw & interessant

  • vliegen-ryanair-rechten-passagiers
    12 okt.

    Ryanair: dit zijn je rechten

    Ryanair annuleert tientallen vluchten door stakingen. Wat zijn je rechten?
  • vliegen-vago-compressor-verpakking-eersteindruk
    Eerste indruk  |  28 sep.

    Vago travel gadget

    Ook wel eens last van keuzestress bij het inpakken van je reistas? Met behulp van de Vago travel gadet zuig je de lucht uit je kleding en dat levert, volgens de fabrikant, 50% extra ruimte op in je koffer. We probeerden het uit.
  • vertraging-in-vliegtuig
    17 sep.

    Vluchtclaimbureau: nuttig of onnodig?

    Je vlucht is vertraagd, geannuleerd of overboekt. Het best kun je hier zelf achteraan gaan. Maar als dat niet lukt of je het te veel gedoe vindt, kun je een vluchtclaimbureau inschakelen. Welk prijskaartje hangt er aan deze service? En waarin verschillen de bureaus? 
  • vliegtuig-indelucht
    29 mei.

    Tevredenheid luchtvaartmaatschappijen

    Overal voor moeten bijbetalen. Het is de grootste ergernis bij vliegen, samen met gebrek aan comfort van de stoelen en (been)ruimte. Toch zijn reizigers over het algemeen best tevreden over de luchtvaartmaatschappij waar ze mee vlogen. Maar er zit zeker verschil in de mate waarin.