icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Europese steun voor luchtvaartpassagier

Nieuws | Luchtvaartpassagiers moeten eenvoudiger en sneller compensatie krijgen na een langdurige vertraging of annulering van hun vlucht, aldus het Europees Parlement. Een voorstel daartoe ligt nu bij de EU-lidstaten.
Kees Verplanke
Kees Verplanke

Expert Auto, fiets en reizen

Gepubliceerd op:  17 februari 2014

Snel naar:


Luchtvaartmaatschappijen mogen zich niet meer zo makkelijk verschuilen achter overmacht. Ook moeten ze hun passagiers duidelijker informeren over hun rechten, de prijs van de vlucht en de toegelaten bagage.

Bovendien mogen de luchtvaartmaatschappijen passagiers met een retourticket niet meer weigeren voor de terugvlucht, als ze de heenreis van het ticket niet hebben gemaakt. Deze voorwaarde was ingesteld om te voorkomen dat consumenten goedkope tickets in het buitenland zouden kopen.

Compensatie

Volgens het voorstel van het Europees Parlement hebben passagiers recht op:

  • €300 compensatie als de vlucht binnen Europa meer dan 3 uur vertraagd is;
  • €400 compensatie bij vluchten tussen 3500 en 6000 kilometer, na meer dan 5 uur vertraging;
  • €600 compensatie bij vluchten van meer dan 6000 kilometer, na meer dan 7 uur vertraging.

Het voorstel moet nog worden ingevoerd door de lidstaten van de EU, die hun standpunt nog moeten bepalen. Pas daarna worden de nieuwe passagiersrechten van kracht. Dat zal waarschijnlijk pas in 2015 zijn.

Wil je nagaan of je in aanmerking komt voor compensatie? Check de Vlucht Claim Service.

Nieuw & interessant

  • zoekgeraakte-bagage-koffer
    Nieuws  |  20 okt.

    Bagageproblemen bij 15% luchtvaartreizigers

    De Consumentenbond ondervroeg ruim 6000 panelleden. Zo’n 15% van de panelleden had in de afgelopen 2 jaar bagageproblemen bij een vlucht. Vooral bij Delta Airlines, Lufthansa en British Airways ging het mis.
  • schiphol zomer drukte vertrek
    Nieuws  |  12 mei.

    Passagiers willen schade claimen bij Schiphol

    Door extreme drukte tijdens de meivakantie op Schiphol heeft een behoorlijk aantal passagiers hun vlucht gemist. Een aantal van hen probeert nu via claimorganisaties de schade te verhalen op luchthaven Schiphol.
  • ParkFlyRent
    Eerste indruk  |  22 apr.

    ParkFlyRent

    Het klinkt haast te mooi om waar te zijn: je levert je auto dichtbij Schiphol af, een privéchauffeur brengt je naar de luchthaven en haalt je bij terugkomst weer op. Je auto wordt schoongemaakt en verhuurd of gratis geparkeerd, dus je verdient er ook nog aan.
  • Schiphol-beter-bereikbaar-vanuit-noorden
    Nieuws  |  1 dec.

    Schiphol beter bereikbaar vanuit het noorden

    Met ingang van de nieuwe dienstregeling van NS krijgt het noorden van Nederland een nachttrein naar de Randstad. Schiphol wordt hierdoor ook per trein weer iets beter bereikbaar voor inwoners uit het noorden.