icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

KLM: Ook bagagetoeslag voor trouwe klanten

Nieuws | Ook vaste KLM-klanten van het frequent-flyerprogramma Flying Blue moeten vanaf 1 oktober dit jaar een toeslag betalen voor ruimbagage op Europese vluchten. 'Ivory-deelnemers', de laagste categorie, gaan €7,50 betalen per koffer. Gewone passagiers betalen al langer €15.
Kees Verplanke
Kees Verplanke

Expert Auto, fiets en reizen

Gepubliceerd op:  19 juni 2014


Toen KLM ruim een jaar geleden een vergoeding ging vragen voor ruimbagage, waren leden van het Flying Blue-programma nog uitgezonderd. Dat leverde in korte tijd tienduizenden nieuwe leden op, die daarmee de toeslag konden omzeilen. Nu wordt het bagagebeleid dus aangescherpt. De maatregel geldt voor tickets uitgegeven op of na 1 oktober 2014.

Intransparant

De Consumentenbond ziet met lede ogen hoe de bagageregels steeds ingewikkelder worden. De toegestane afmetingen en hoeveelheid verschillen per luchtvaartmaatschappij en dat geldt ook voor de kosten. Steeds meer maatschappijen rekenen een bagagetoeslag. Dat maakt het vergelijken van tickettarieven tot een ondoenlijke zaak. De bond vindt daarom dat één stuk ruimbagage per passagier gratis moet blijven.

Nieuw & interessant

  • vertraging-in-vliegtuig
    26 jul.

    Vluchtclaimbureau: nuttig of onnodig?

    Je vlucht is vertraagd, geannuleerd of overboekt. Het best kun je hier zelf achteraan gaan. Maar als dat niet lukt of je het te veel gedoe vindt, kun je een vluchtclaimbureau inschakelen. Welk prijskaartje hangt er aan deze service? En waarin verschillen de bureaus? 
  • vliegtuig-indelucht
    29 mei.

    Tevredenheid luchtvaartmaatschappijen

    Overal voor moeten bijbetalen. Het is de grootste ergernis bij vliegen, samen met gebrek aan comfort van de stoelen en (been)ruimte. Toch zijn reizigers over het algemeen best tevreden over de luchtvaartmaatschappij waar ze mee vlogen. Maar er zit zeker verschil in de mate waarin.
  • vliegtuig-passagiers
    Nieuws  |  17 apr.

    Luchtvaartmaatschappijen informeren klanten slecht

    Is je vlucht vertraagd of geannuleerd? Dan wil je weten waar je aan toe bent. De informatie die luchtvaartmaatschappijen verstrekken schiet nogal eens tekort, blijkt uit een enquête onder reizigers.
  • vliegticket-balie
    27 mrt.

    Naamswijzigingen in je vliegticket

    De naam op je vliegticket moet hetzelfde zijn als in je paspoort of ID. Als dat niet zo is kan het leiden tot een flinke boete om dat te corrigeren.