icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

KLM: Ook bagagetoeslag voor trouwe klanten

Nieuws|Ook vaste KLM-klanten van het frequent-flyerprogramma Flying Blue moeten vanaf 1 oktober dit jaar een toeslag betalen voor ruimbagage op Europese vluchten. 'Ivory-deelnemers', de laagste categorie, gaan €7,50 betalen per koffer. Gewone passagiers betalen al langer €15.

Kees Verplanke

Kees Verplanke , Expert Auto, fiets en reizen Gepubliceerd op:19 juni 2014


Toen KLM ruim een jaar geleden een vergoeding ging vragen voor ruimbagage, waren leden van het Flying Blue-programma nog uitgezonderd. Dat leverde in korte tijd tienduizenden nieuwe leden op, die daarmee de toeslag konden omzeilen. Nu wordt het bagagebeleid dus aangescherpt. De maatregel geldt voor tickets uitgegeven op of na 1 oktober 2014.

Intransparant

De Consumentenbond ziet met lede ogen hoe de bagageregels steeds ingewikkelder worden. De toegestane afmetingen en hoeveelheid verschillen per luchtvaartmaatschappij en dat geldt ook voor de kosten. Steeds meer maatschappijen rekenen een bagagetoeslag. Dat maakt het vergelijken van tickettarieven tot een ondoenlijke zaak. De bond vindt daarom dat één stuk ruimbagage per passagier gratis moet blijven.

Nieuw & interessant

  • vliegen-ryanair-rechten-passagiers
    12 okt.

    Ryanair: dit zijn je rechten

    Ryanair annuleert tientallen vluchten door stakingen. Wat zijn je rechten?
  • vliegen-vago-compressor-verpakking-eersteindruk
    Eerste indruk  |  28 sep.

    Vago travel gadget

    Ook wel eens last van keuzestress bij het inpakken van je reistas? Met behulp van de Vago travel gadet zuig je de lucht uit je kleding en dat levert, volgens de fabrikant, 50% extra ruimte op in je koffer. We probeerden het uit.
  • vertraging-in-vliegtuig
    17 sep.

    Vluchtclaimbureau: nuttig of onnodig?

    Je vlucht is vertraagd, geannuleerd of overboekt. Het best kun je hier zelf achteraan gaan. Maar als dat niet lukt of je het te veel gedoe vindt, kun je een vluchtclaimbureau inschakelen. Welk prijskaartje hangt er aan deze service? En waarin verschillen de bureaus? 
  • vliegtuig-indelucht
    29 mei.

    Tevredenheid luchtvaartmaatschappijen

    Overal voor moeten bijbetalen. Het is de grootste ergernis bij vliegen, samen met gebrek aan comfort van de stoelen en (been)ruimte. Toch zijn reizigers over het algemeen best tevreden over de luchtvaartmaatschappij waar ze mee vlogen. Maar er zit zeker verschil in de mate waarin.