icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Aansluitende vlucht gemist bij overstap: dit zijn je rechten

Nieuws|De meeste passagiers ervaren een overstap tijdens hun reis als vervelend. Maar, soms kom je er niet onderuit en het is vaak goedkoper dan een rechtstreekse vlucht. Wanneer je tijdens je overstap voor een gemiste aansluiting komt te staan is het goed om te weten wat je rechten zijn.

Kees Verplanke

Kees Verplanke , Expert Auto, fiets en reizen Gepubliceerd op:11 juni 2014


Rechten bij gemiste aansluiting

Veel overstappende passagiers weten niet dat ze recht hebben op financiële compensatie als zij hun aansluitende vlucht missen. Bij het kopen van een vliegticket komt een passagier een schema overeen met een luchtvaartmaatschappij. De luchtvaartmaatschappij is vanaf dat moment verantwoordelijk voor het leveren van de overeengekomen dienst. Belangrijk is dat het vliegticket wel als één geheel gekocht dient te worden om in aanmerking te komen voor een vergoeding.

Waar heb je recht op?

In 2013 heeft het Europese Hof bepaald dat ook passagiers die een aansluiting missen, recht hebben op opvang en financiële compensatie. De luchtvaartmaatschappij heeft wat betreft die opvang een zorgplicht jegens de passagiers, ze dient te zorgen voor accommodatie en eten en drinken. Wanneer dit niet gebeurt en je ook geen tegoedbonnen krijgt van de maatschappij, bewaar dan in elk geval de bonnetjes van je aankopen en declareer die later alsnog.
Veel passagiers weten niet dat je bij een gemiste aansluiting naast opvang vaak ook recht hebt op een financiële vergoeding. Deze vergoeding kan oplopen tot maar liefst € 600. De financiële compensatie geldt alleen als de eerste vertraging niet veroorzaakt is door een buitengewone omstandigheid, zoals bijvoorbeeld slecht weer. Raadpleeg de Vlucht Claim Service van de Consumentenbond om te zien of je recht hebt op een vergoeding.

Europese wet

De rechten bij een gemiste aansluiting zijn opgenomen in de Europese Verordening 261/2004, waardoor enkel passagiers die via Europa vliegen recht hebben op compensatie en opvang. Dus ook wanneer je van New York via Amsterdam naar China vliegt valt je recht onder deze verordening. Weinig niet-Europeanen weten dat ze recht hebben op financiële compensatie bij meer dan 3 uur vertraging, laat staan dat ze weten dat ze ook recht hebben op een vergoeding bij een gemiste aansluiting.

Bron: www.euclaim.nl

Nieuw & interessant

  • Ryanair-vliegtuig
    Nieuws  |  5 dec.

    Consumentenbond stapt naar toezichthouder om Ryanair

    Luchtvaartmaatschappij Ryanair gaat niet in op de eis van de Consumentenbond om reizigers wiens vlucht ernstig vertraagd of geannuleerd is, te compenseren.
  • Mediapool koffers 1200X800
    Eerste indruk  |  27 nov.

    Bagageservice PostNL

    Heb je geen zin om met koffers naar de luchthaven te sjouwen, dan kun je de bagagedienst van PostNL inschakelen. Is dit handig, en het geld waard?
  • Reisverzekeringen-Algemeen-schiphol
    15 nov.

    Paspoort kwijt of vergeten

    Stel: vlak voor vertrek of op het vliegveld ontdek je dat je paspoort niet meer geldig is. Of erger: je bent je paspoort kwijt. Wat kun je dan het beste doen?
  • Ryanair-vliegtuig
    Nieuws  |  15 nov.

    Consumentenbond eist maatregelen Ryanair

    Na aanhoudende problemen bij Ryanair, is de maat vol bij de Consumentenbond. In een brief eist de Consumentenbond compensatie voor de gedupeerden en concrete maatregelen om problemen met vluchten te voorkomen.