icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Vluchtclaimbureau: nuttig of onnodig?

Je vlucht is vertraagd, geannuleerd of overboekt. Het best kun je hier zelf achteraan gaan. Maar als dat niet lukt of je het te veel gedoe vindt, kun je een vluchtclaimbureau inschakelen. Welk prijskaartje hangt er aan deze service? En waarin verschillen de bureaus? 

Kees Verplanke

Kees Verplanke , Expert Auto, fiets en reizen Bijgewerkt op:17 september 2018

vertraging-in-vliegtuig

Recht op compensatie

Luchtvaartmaatschappijen weigeren regelmatig compensatie te betalen of reageren helemaal niet op claims. Ze beroepen zich soms, ten onrechte, op overmacht zoals:

  • technische storingen
  • een ziek bemanningslid
  • operationele problemen
  • staking van het eigen personeel

Gelukkig komen luchtvaartmaatschappijen hier steeds lastiger mee weg. Het Europees Hof heeft namelijk bepaald dat bovenstaande situaties horen bij een normale bedrijfsvoering. Omdat de kans op compensatie groter is dan voorheen zien we een stijging van het aantal vluchtclaimbureaus.

Test: 15 Vluchtclaimbureaus vergeleken

Als test gingen we bij 15 vluchtclaimbureaus (kijk verderop in de tabel) na of we na een vertraagde vlucht recht hadden op compensatie. We keken hierbij ook naar de werkwijze van de bureaus.

Het indienen van de claim

  • Op bijna alle vluchtclaimbureau-sites kun je je vluchtnummer en ­datum invullen om te zien of je kans maakt op compensatie. Bij ReisRecht en Vlieg/Recht moet je een mail sturen en geduld hebben.
  • Vlieg/Recht wil dat je meteen alle gegevens doorgeeft, zonder dat je weet of de claim zinvol is.
  • Als het invoeren van de gegevens niet lukt, bieden EUclaim­, Aviclaim en Vlucht­Vertraagd hulp in chatvorm.
  • Vrijwel alle bureaus bedingen in hun voorwaarden dat ze de claim zonder opgaaf van redenen mogen stopzetten. Bij Vlucht­Vertraagd mag de klant dat tot 14 dagen na het indienen ook doen.

Vergelijking vluchtclaimbureaus

VLUCHTCLAIMBUREAU

KOSTEN

(% claim)

PROCEDURE INBEGREPEN?

UITBETALING COMPENSATIE

EUclaim

29% + €26

ja

binnen 30 dagen na ontvangst (15e/30e)

Vlucht-Vertraagd

25%

ja

uiterlijk 30 dagen

Claimingo

24% + €24,953,4

ja

binnen 30 dagen na ontvangst

ReisRecht

18,15%

ja

zodra geld binnen is

ClaimForYou

20%

ja

binnen 30 dagen na ontvangst

Aviclaim

25%

ja

uiterlijk 2 weken na ontvangst

Refunddesk 1

29% + €26

ja

binnen 30 dagen na ontvangst (15e/30e)

Vluchtvertraging 1

29% + €26

ja

binnen 30 dagen na ontvangst (15e/30e)

Vlieg/Recht

25%

ja

binnen 30 dagen

Flight Claim 2

25% 5

ja

binnen enkele werkdagen

Ticketclaim

25%

nee

uiterlijk 60 dagen

AirHelp

€63-250

nee, €63-250

geen informatie

Airline-Refund

21,78% 6

ja

zodra geld binnen is

Vlucht Claim Service 1

29% + €26

 

ja

 

binnen 30 dagen na ontvangst (15e/30e)

 Yource 725%ja

uiterlijk 30 dagen

 

1) onderdeel van EUclaim, Vlucht Claim Service is een dienst van de Consumentenbond. 2) Gespecialiseerde claimservice van Arag. 3) Minimaal €94. 4) Exclusief Claim & Go. 5) Gratis met rechtsbijstandverzekering van Arag. 6) Inclusief gratis bagageclaim 7) onderdeel van Vlucht-Vertraagd

Kosten bij een vluchtclaimbureau: No cure no pay

Als een claim wordt uitgekeerd gaat daarvan zo’n 20% tot 30% naar het claimbureau. De meeste bureaus werken op basis van ‘no cure, no pay’. Je betaalt dus alleen als de compensatie binnengehaald wordt. Je ontvangt dan de vergoeding min de kosten.

Kosten voor juridische ondersteuning

Op 2 na spannen de bureaus, voor hetzelfde geld, een zaak aan bij de rechter. Alleen bij AirHelp en Ticketclaim gaat de teller lopen als er méér moet gebeuren dan alleen een claim indienen.

Airhelp

Bij AirHelp betaal je voor de juridische ondersteuning hetzelfde als voor het indienen van de claim: €63 tot €250. Heb je achteraf geen recht op compensatie, dan wordt het geld geretourneerd.

Ticketclaim

In de voorwaarden van Ticketclaim staat dat er, in overleg, extra kosten berekend worden als het tot een proces komt.

Je claim verkopen

Claimingo heeft een bijzondere optie: Claim & Go. Als de claim voor compensatie in aanmerking komt, de vlucht minimaal 3 uur vertraagd was en er geen beroep op overmacht mogelijk is, kun je de claim aan hen verkopen. Je krijgt dan binnen een paar dagen tot €240 op je rekening.

Het risico van niet uitkeren is voor Claimingo. Maar de royale beloning is dat natuurlijk ook: tot €340. Dat is zo’n €170 meer dan wanneer de claim op no cure, no pay ­basis in jouw naam wordt ingediend.

Zelf indienen of een vluchtclaimbureau inschakelen?

Wat is slimmer? Zelf de claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij óf een vluchtclaimbureau inschakelen?

Zelf indienen heeft als voordeel dat je bij succes het volledige compensatiebedrag ontvangt. Een claimbureau roomt bij een succesvolle claim een bepaald percentage (20-30%) af als kosten. Anderzijds betaal je ook niets als blijkt dat je geen recht hebt op compensatie.

Het beste kun je dus eerst zelf een claim indienen. Lukt het niet of vind je dit te veel gedoe? Dan kun je altijd nog een vluchtclaimbureau inschakelen. Als leidraad kun je het volgende stappenplan aanhouden.

Stappenplan bij het indienen van een claim

  • Controleer met de datum en het nummer van je vlucht op de site van een vluchtclaimservicebureau. Via de Vlucht Claim Service van de Consumentenbond zie je meteen of je recht hebt op compensatie. Als de vertraging het gevolg is van omstandigheden waar de luchtvaartmaatschappij niets aan kon doen. Dan heeft claimen geen zin.
  • Als de luchtvaartmaatschappij wel verantwoordelijk is, kun je met onze voorbeeldbrief een claim bij de luchtvaartmaatschappij indienen.

Voorbeeldbrief vergoeding bij vertraging

Je kunt gebruik maken van de voorbeeldbrief 'Verzoek compensatie bij annulering, vertraging of overboeking vlucht' om aanspraak te maken op je vergoeding.

Download de brief

  • Lukt het niet of werkt de luchtvaartmaatschappij niet mee, dan kun je het claimen alsnog uitbesteden aan een vluchtclaimbureau.
  • Bekijk in de tabel welk vluchtclaimbureau het best bij jouw wensen aansluit.
  • Zorg ervoor dat je de claim binnen 2 jaar na de vlucht indient.

Lees ook:

Artikelen binnen Vliegen

Alle artikelen

Nieuw & interessant

  • vliegtuig-indelucht
    29 mei.

    Tevredenheid luchtvaartmaatschappijen

    Overal voor moeten bijbetalen. Het is de grootste ergernis bij vliegen, samen met gebrek aan comfort van de stoelen en (been)ruimte. Toch zijn reizigers over het algemeen best tevreden over de luchtvaartmaatschappij waar ze mee vlogen. Maar er zit zeker verschil in de mate waarin.
  • vliegtuig-passagiers
    Nieuws  |  17 apr.

    Luchtvaartmaatschappijen informeren klanten slecht

    Is je vlucht vertraagd of geannuleerd? Dan wil je weten waar je aan toe bent. De informatie die luchtvaartmaatschappijen verstrekken schiet nogal eens tekort, blijkt uit een enquête onder reizigers.
  • vliegticket-balie
    27 mrt.

    Naamswijzigingen in je vliegticket

    De naam op je vliegticket moet hetzelfde zijn als in je paspoort of ID. Als dat niet zo is kan het leiden tot een flinke boete om dat te corrigeren.
  • ParkFlyRent
    Eerste indruk  |  29 jan.

    ParkFlyRent

    Het klinkt haast te mooi om waar te zijn: je levert je auto dichtbij Schiphol af, een privéchauffeur brengt je naar de luchthaven en haalt je bij terugkomst weer op. Je auto wordt schoongemaakt en verhuurd of gratis geparkeerd, dus je verdient er ook nog aan.