! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Zelfzorg bij darmkrampen

Aanhoudende darmkrampen zijn moeilijk te voorkomen. Een vezelrijk dieet en het vermijden van bepaalde voedingsmiddelen kunnen helpen. Ook (zelfzorg)medicijnen kunnen uitkomst bieden.

Fauve Panis

Fauve Panis , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:13 februari 2020

Darmklachten

Wat zijn darmkrampen?

Darmkrampen zijn pijnlijke samentrekkingen van de darm, die vaak te maken hebben met de passage van voedsel. Vaak verdwijnt de pijn na de ontlasting. Darmkrampen kunnen gepaard gaan met winderigheid, verstopping of juist dunne ontlasting en een opgezette buik. Als deze klachten minstens 3 maanden aanhouden, is er waarschijnlijk sprake van het prikkelbaredarmsyndroom (PDS).

Soms komen ook maagklachten, zoals een vol gevoel in de bovenbuik en misselijkheid, voor in combinatie met darmkrampen. Vooral na het eten.

Hoe voorkom ik darmkrampen?

Je kunt darmkrampen proberen te voorkomen door voedingsmiddelen te vermijden die de darm prikkelen. Vaak is het een kwestie van uitproberen welk voedingsmiddel voor jou irriterend werkt. Bekende prikkelende stoffen zijn cafeïne, nicotine, alcohol en melk.

Ook stress kan de klachten veroorzaken of verergeren. Ga daarom na of je je ergens zorgen over maakt en probeer stress te vermijden.

Gebruik van probiotica kan darmklachten soms verminderen. Probiotica kun je kopen in de vorm van voedingssupplementen en zuivelproducten. Om te kunnen bepalen of probiotica effect heeft op je darmkrampen, moeten je ze minimaal 4 weken gebruiken.

Bij diarree, of als je afwisselend last hebt van verstopping en dunne ontlasting, is een vezelrijk dieet aan te bevelen. Vezels zitten in volkorenproducten, zemelen, groente en fruit. Door gebruik van extra vezels kunnen de klachten in het begin verergeren. Belangrijk is om voldoende te drinken.

Zelfzorgmiddelen bij darmklachten

Verstopping

Als je last hebt van verstopping en vezelrijk eten niet voldoende helpt, dan kun je een laxeermiddel gebruiken dat het volume in de darmen vergroot. Een voorbeeld is macrogol. De werking merk je na 1 tot 2 dagen.

Dunne ontlasting

Heb je vooral last van dunne ontlasting? Dan zijn producten met extra vezels - zoals psyllium, plantago ovata, sterculiagom en zemelen - waarschijnlijk geschikter.

Ook pepermuntolie kan PDS-klachten soms verlichten. Het advies hierbij is wel om eerst met de (huis)arts te overleggen.

Niet aan te raden

We raden Iberogast niet aan bij PDS-klachten. Kleine onderzoeken laten zien dat sommige patiënten enige verbetering ondervonden door gebruik van Iberogast. Maar er is nog te weinig bekend over de werking om het te adviseren bij de behandeling van PDS.

Ook lactulose (zoals Duphalac en Laxeerdrank lactulose) kun je het best vermijden als je last hebt van PDS-klachten. Dit middel kan door gasvorming in de darmen juist tot meer buikklachten leiden.

Bekijk het overzicht van middelen bij darmkrampen en prikkelbaredarmsyndroom (pdf)

Het juiste medicijn

Geneesmiddelen spelen een belangrijke rol in ons leven. Voor veel ziektes en kwalen is een passend medicijn beschikbaar. Het juiste medicijn beschrijft van bijna 3000 medicijnen wat je eraan hebt en welke bijwerkingen bekend zijn.

Bestel het boek

Mediapool Het juiste medicijn 1200X800

Naar de huisarts

Als een voedingsdieet of zelfzorgmiddelen de klachten niet verhelpen, dan kan een arts mebeverine voorschrijven. Als er na 2 weken geen verbetering optreedt, dan is verder gebruik niet zinvol.

Als gangbare medicatie onvoldoende werkt, kan de arts een antibioticum voorschrijven. Er zijn aanwijzingen dat antidepressiva de pijn en symptomen van het prikkelbaredarmsyndroom kunnen verlichten.

Helpen bovenstaande adviezen niet of onvoldoende, dan is een behandeling met linaclotide (Constella) op voorschrift van de arts nog een optie.

Dit artikel is tot stand gekomen op basis van het artikel over darmkrampen uit de Gezondgids van februari 2020.

Nieuw & interessant

  • Meldingen coronavirus 3
    22 okt.

    CoronaMelder-app: veelgestelde vragen

    De CoronaMelder-app is vanaf 10 oktober landelijk te gebruiken. De app moet de verspreiding van het coronavirus helpen tegengaan. We beantwoorden de belangrijkste vragen.
  • Coronavirus mondkap
    21 okt.

    Mondkapjes tijdens corona

    Sinds de coronacrisis is de interesse in mondkapjes toegenomen. Welke soorten mondkapjes zijn er eigenlijk allemaal? En is het nuttig om een mondkapje te gebruiken in de openbare ruimte?
  • vitamine D sfeer
    15 okt.

    Vitamine D supplementen getest

    Miljoenen Nederlanders hebben baat bij vitamine D-supplementen. De aanbevolen hoeveelheid is dan eigenlijk altijd 10 of 20 microgram. Van de 58 potjes die we onderzochten bleken er 33 te veel vitamine D te adviseren.
  • Mediapool Het juiste medicijn 1200X800

    Het juiste medicijn

    Geneesmiddelen spelen een belangrijke rol in ons leven. Voor veel ziektes en kwalen is een passend medicijn beschikbaar. Het juiste medicijn beschrijft van bijna 3000 medicijnen wat je eraan hebt en welke bijwerkingen bekend zijn.

    Bestel het boek