icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Bespaar gemiddeld €350 op je energierekening.|

Doe mee met ons Energiecollectief.

Energiecollectief icon

Niet verder met de makelaar

Je bent de makelaar geen schadevergoeding verschuldigd. Je moet alleen vooraf overeengekomen kosten betalen, bijvoorbeeld voor al geplaatste advertenties.

Je kunt een opdracht aan de makelaar op ieder moment intrekken, om wat voor reden dan ook. Er kunnen alleen kosten (bijvoorbeeld voor al geplaatste advertenties of voor door de makelaar verrichte werkzaamheden) in rekening worden gebracht als dat is vastgelegd in de overeenkomst.

Wat zijn mijn rechten?

Een opdracht kan op ieder moment, zonder opzegtermijn, worden ingetrokken. Dit moet je bij voorkeur schriftelijk doen; per brief of per e-mail. Een makelaar heeft een inspanningsverplichting. Dat wil zeggen dat hij zijn werk zo goed mogelijk moet doen. Je betaalt de makelaar niet voor het resultaat, maar voor de moeite die hij doet.

Na beëindiging van de opdracht door intrekking ben je geen courtage verschuldigd.
Uitzondering: als na beëindiging van de opdracht je huis wordt verkocht en de makelaar kan bewijzen dat de verkoop van de woning het gevolg is van zijn inspanningen, dan mag hij wel courtage in rekening brengen.

In de Algemene Consumentenvoorwaarden van de NVM, VBO en VastgoedPro staat dat de consument bij het intrekken van de opdracht niet schadeplichtig is. De makelaar heeft, alleen als dit is afgesproken, wel recht op vergoeding van al gemaakte kosten en op een percentage van het loon voor verrichte werkzaamheden.

Wat kan ik het beste doen?

  • Ben je het niet eens over de hoogte van de kosten na het intrekken van de opdracht, probeer er dan eerst samen met de makelaar uit te komen.
  • Kom je er samen niet uit, stuur de makelaar dan een brief met daarin jouw klacht. Schrijf in je brief wat je van de makelaar verlangt en geef aan dat je binnen 3 weken een reactie verwacht. Je kunt de brief het beste aangetekend versturen.
  • Heb je na die 3 weken geen reactie ontvangen of reageert de makelaar niet naar tevredenheid op jouw brief, dan kun je - als de makelaar is aangesloten bij de Geschillencommissie Makelaardij - je klacht daar voorleggen. Let op: je kunt pas naar de Geschillencommissie nadat je schriftelijk bij de makelaar hebt geklaagd!
  • Alle makelaars die zijn aangesloten bij één van de volgende verenigingen van makelaars: de NVM (Nederlandse Vereniging van Makelaardij), de VBO (Vereniging Bemiddeling Onroerend goed) of VastgoedPro (voorheen: Landelijke Makelaars Vereniging). De makelaar kan ook rechtstreeks bij de Geschillencommissie Makelaardij zijn ingeschreven. Kijk voor meer informatie op de website van de Geschillencommissie Makelaardij.
  • Als de makelaar niet is aangesloten bij de Geschillencommissie en je hebt een rechtsbijstandverzekering, dan kun je die inschakelen. Heb je die niet, neem dan contact op met de Consumentenbond. Als lid krijg je bij ons persoonlijk juridisch advies. Telefoon 070 - 445 45 45.

Tip

  • Vraag om een bevestiging als je de intrekking van de opdracht per e-mail verstuurt.
  • In verband met bewijs, kun je een intrekking per brief het beste aangetekend versturen.
  • Leg vooraf schriftelijk vast wat de makelaar voor jou gaat doen en hoeveel dat gaat kosten.

Op de website van de Geschillencommissie kun je het Uitsprakenregister raadplegen.
Daar vind je uitspraken die de Geschillencommissie eerder deed.

Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.