Informatie rondom het wisselen van zorgverzekeraar kan beter
Fauve Panis Expert Voeding & GezondheidGepubliceerd op:9 april 2018
Vindbaarheid informatie
Soorten zorgverzekeringen
Vrijwel alle websites gaven informatie over de verschillende soorten zorgverzekeringen (natura, restitutie en combinatie). Voor de onderzoekers van het Nivel was deze informatie goed vindbaar, maar consumenten die meewerkten aan het onderzoek bleken meer moeite te hebben om de informatie te vinden.
Marktconform tarief
Informatie over het 'marktconform tarief' (het tarief dat we in Nederland redelijk vinden voor een bepaalde behandeling) werd op ongeveer de helft van de websites gevonden. Wederom bleek de informatie voor onderzoekers goed vindbaar, maar niet voor de deelnemers. Daarbij werd de betekenis van ‘marktconform tarief’ voor de laatste groep niet duidelijk na het lezen van de informatie.
Taalniveau te hoog
Het taalniveau van de teksten op de websites van zorgverzekeraars, volmachten (partijen die verzekeringen aanbieden namens verzekeraars) en vergelijkingssites bleek veelal te hoog. Bij geen enkele website zijn alle onderzochte teksten in eenvoudig Nederlands (B1-niveau) geschreven.
Ook op de pagina’s van de Consumentenbond bleek te moeilijk taalgebruik voor te komen. De Consumentenbond neemt het signaal van het Nivel serieus en gaat ermee aan de slag.
Overstapbelemmeringen
Zorgverzekeraars hebben onderling afgesproken om belemmeringen bij de overstap van zorgverzekeraars weg te nemen. Bijvoorbeeld door bestaande zorg over te nemen. Denk hierbij aan het overnemen van machtigingen voor hulpmiddelen en toegangsverleningen voor het persoonsgebonden budget verpleging en verzorging (pgb-vv).
Volgens het Nivel biedt een minderheid van de zorgverzekeraars hier online informatie over. Geen enkele zorgverzekeraar geeft online aan dat er voor een uitgebreide aanvullende verzekering geen medische acceptatie-eisen gelden wanneer de verzekerde bij de oude verzekeraar een vergelijkbaar pakket had.
Lees ook:
Meer nieuws
Nieuws|15 november 2024
Pleidooi: geen bijbetaling voor consumenten die te lang wachten op GGZNieuws|14 november 2024
Zorgverzekeringen 2025: restitutiepolis verdwijnt