Diëten en voeding
Extra informatie

Heb ik overgewicht of ondergewicht?

Hoe weet ik of ik overgewicht heb? 

ZwembandOm te zien of je overgewicht of ondergewicht hebt, is een aantal methoden beschikbaar.

De Quetelet-of Body Mass-index (BMI) en de tailletest zijn de meest gebruikte.

Quetelet Index en Body Mass Index

De Quetelet Index (QI) of Body Mass Index (BMI) zijn beide hetzelfde. Bij de BMI wordt gekeken naar de verhouding tussen je lengte en gewicht. De uitkomst geeft een schatting van de gezondheidsrisico's van je lichaamsgewicht. De BMI zegt niets over de plaats waar het vet zit. De tailletest kan meer inzicht geven in de verdeling van het vet.

Body Mass Index (BMI) berekenen

Wil je weten of je overgewicht of ondergewicht hebt? Met de BMI-test kun je eenvoudig je BMI-berekenen. Je kunt je BMI ook zelf berekenen door je lichaamsgewicht in kilo's te delen door het kwadraat van je lichaamslengte (lengte keer lengte, uitgedrukt in meters). Is de uitkomst:

  • minder dan 18,5: je hebt ondergewicht.
  • tussen de 18,5 en 24,9: je hebt een gezond gewicht.
  • tussen de 25 en 29,9: je hebt een matig overgewicht.
  • boven de 30: je hebt ernstig overgewicht of obesitas.  

De BMI gaat niet voor iedereen gelijk op. 

  • Bij mensen boven de 70 geldt de BMI niet, omdat hun lengte en lichaamssamenstelling verandert.
  • Voor kinderen gelden andere normen wat betreft je BMI.
  • Voor mensen die intensief sporten geeft de BMI niet altijd een goede indicatie. Spieren wegen zwaarder dan vet, waardoor de BMI van sporters soms hoger uitkomt maar niks zegt over de risico's.
  • Bepaalde bevolkingsgroepen hebben ook andere BMI-waardes omdat de lichaamssamenstelling anders is.

Middelomvang 

De omvang van je taille kan ook een aardige indicatie zijn van gezondheidsrisico's. Er is namelijk een groot verband tussen de middelomvang en de hoeveelheid vet in de buikholte (ophoping van vet in de buikholte is belangrijk bij ziekten die met overgewicht samenhangen, zoals hartinfarcten, beroerten en suikerziekte), en de middelomvang wordt nauwelijks beïnvloed door de lichaamslengte.

Waarom moet ik mijn middel meten en niet een ander lichaamsdeel?

Mensen die te veel vet in de buikholte hebben, lopen meer kans op het ontwikkelen van gezondheidsproblemen. De buikomvang is een onafhankelijke maat voor het vaststellen van overgewicht.

Zo meet je de middelomvang 

Meet met een meetlint je buikomvang. Meet de omtrek van je middel op het smalste gedeelte: tussen de onderste rib en de bovenkant van het heupbeen. 
   

'Modelletje appel' of 'modelletje peer'?

Uit de tailletest kan blijken dat je een verhoogd risico hebt, terwijl je volgens de BMI geen overgewicht hebt. Dat komt door de manier waarop je lichaam het vet opslaat. Meestal zijn de uitkomsten van beide tests hetzelfde.

Is dit niet het geval, dan is de tailletest het belangrijkst, omdat vet in de buikholte (je lichaam heeft dan het zogeheten appelmodel) meer risico’s met zich meebrengt dan vet op dijen en heupen (peermodel).

Heb je overgewicht en wil je afvallen? Lees over gezonde diëten.
Heb je ondergewicht en wil je juist aankomen? Lees over gezond dikker worden.

Deel bericht via:

Doe mee

Samen weten we meer en maken we slimmere keuzes

Kun jij helpen?
Hoe komt Weight Watchers uit de test?
mevrouw EPCM Aerts,
Stel een vraag
Laatste reactie op onze tests
bertie

zag het ook op koffietijd en dacht dat dit een programma was met goede voorlichting.dus even kijken. ben zelf bijna jaar...

/tests/afbeeldingen/4174484/internetpanelconsumentenbond.jpg Help mee met onze tests

Dankzij ons internetpanel brengen we haarscherp de kwaliteit van producten en diensten in kaart.
Doe ook mee!