icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Gezondere vegaburgers: welke kies je?

Vegetarische en veganistische burgers zijn duurzamer en gezonder dan burgers van rundvlees. Maar de meeste zijn niet echt 'gezond'. Welke vegaburgers kun je als flexitariër, vegetariër of veganist het best kiezen?
Kajo_Mo_200x200

Kajo Mo   Expert voeding & gezondheidGepubliceerd op:27 februari 2023

Vegaburges op plankje

Dit artikel is gebaseerd op het artikel Welke vegaburgers neem je? uit de Consumentengids van maart 2023.

Niet erg gezond

Vegaburgers bevatten gemiddeld een stuk minder zout en verzadigd vet dan hamburgers van rundvlees. En ze hebben niet de ongezonde effecten van rood en bewerkt vlees. Maar gezond kun je de meeste ook niet noemen. Want in veel burgers zit alsnog te veel zout. En soms ook te veel verzadigd vet. Een gezondere vegaburger bevat maximaal 1,13 gram zout en 2,5 gram verzadigd vet per 100 gram.

Volwaardige burgers

Vlees en andere dierlijke producten zijn grote bronnen van eiwit, ijzer en vitamine B12. Hoe minder dierlijke producten je eet, hoe belangrijker het is dat een vegaburger genoeg van die voedingsstoffen bevat. Dan heet het een volwaardige burger.

Kans op tekorten?

Eet je op sommige dagen vlees en op andere dagen niet (flexitarisch)? Dan krijg je genoeg voedingsstoffen binnen met het vlees dat je eet en met andere dierlijke producten. Je hoeft dan niet heel erg te letten op hoe volwaardig een burger is.

Eet je nooit vlees? 

Eet je nooit vlees, maar wel andere dierlijke producten (vegetarisch)? Dan haal je je eiwit grotendeels uit plantaardige voedingsmiddelen. Het eiwit daarin is over het algemeen minder efficiënt voor je lichaam dan dierlijke eiwitten. Daarom heb je als vegetariër 20% meer eiwit nodig dan vleeseters. Ook is het dan belangrijk dat een vegaburger genoeg eiwit bevat. Dat is ongeveer 10 gram eiwit per 100 gram.

Voldoende eiwit

Eet je helemaal geen dierlijke producten (veganistisch)? Dan is het belangrijk dat een vegaburger genoeg eiwit bevat en verrijkt is met ijzer en vitamine B12. Er moet dan minimaal 0,8 milligram ijzer en 0,24 microgram vitamine B12 per 100 gram zijn toegevoegd. 

Lees meer in de Consumentengids

Wij onderzochten van 75 vegaburgers hoe gezond en volwaardig ze zijn. In de Consumentengids zetten we de gezondere vegaburgers op een rij. En geven we aan welke burgers voor wie aan te raden zijn.

Hoe wij vegaburgers onderzoeken

  • We onderzochten 75 vegetarische en veganistische producten met de naam 'burger'. Zoals vegetarische hamburgers en kipburgers, groenteburgers en peulvruchtenburgers.
  • De burgers zijn verkrijgbaar bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus, Aldi, Hoogvliet, Dirk en Ekoplaza.
  • We beoordeelden hoe gezond de vegaburgers zijn aan de hand van de hoeveelheid zout en verzadigd vet.
  • Voor de volwaardigheid keken we naar de hoeveelheid eiwit, ijzer en vitamine B12.

Onderzochte merken

We onderzochten alle verkrijgbare vegaburgers van deze merken:

Artikelen binnen Voedingstests

Populaire artikelen

  • Header Notenmix 1200x800

    Eet je gezond met de lekkerste notenmix

    Elke dag een handje ongezouten noten eten is gezond. Toch haalt bijna niemand deze aanbeveling. Met de lekkerste notenmix wordt dit heel eenvoudig.
  • Visvervangers groepsfoto 1200X800

    Visvervangers: niet zo gezond als echte vis

    Veel plantaardige visvervangers zijn niet zo gezond als echte vis. We onderzochten 22 producten en helaas kunnen we slechts 3 visvervangers aanraden. Deze bevatten dezelfde unieke visvetzuren als echte vis.
  • Roggebrood

    Test gezondste roggebrood

    In rogge zit veel meer vezels dan in tarwe. Maar let op, in roggebrood zit vaak minder rogge dan je denkt. Wij helpen je de echte vezelbom van puur rogge te kiezen.
  • Plantaardige yoghurt openingsbeeld

    Plantaardige yoghurt

    Plantaardige yoghurt, dat is toch nooit zo gezond als ‘echte’ zuivel? Toch wel! Als je slim kiest, zit er alles in wat yoghurt gezond maakt.