icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Puur natuur of pure marketing?

Op allerlei bewerkte voedingsmiddelen staan mooie kreten als ‘puur’ en ‘natuurlijk’. Maar pakjes en zakjes zijn eigenlijk niet zo natuurlijk. Wat betekenen zulke claims dan precies?
Kajo_Mo_200x200

Kajo Mo   Expert voeding & gezondheidGepubliceerd op:25 mei 2021

Supermarkt voeding label lezen

Geen regels zorgt voor onduidelijkheid

Er zijn op dit moment geen regels voor claims als ‘100% natuurlijk’, ‘met natuurlijke ingrediënten’ en ‘puur’. Dat zorgt ervoor dat fabrikanten ze met verschillende bedoelingen gebruiken, zoals:

  • Het product of de ingrediënten zijn biologisch
  • Het product bevat geen kunstmatige E-nummers
  • Het product bevat geen toevoegingen
  • Het product voldoet aan de wet
  • De ingrediënten zijn herkenbaar
  • Bepaalde bewerkingen zijn wel of juist niet toegestaan
  • De ingrediënten hebben een natuurlijke oorsprong

Met zo veel verschillende bedoelingen weet je niet waar je aan toe bent. Een product kan bij de ene fabrikant natuurlijk zijn en bij de andere niet.

Niet logisch bij bewerkte producten

De meeste consumenten denken bij natuurlijke producten aan groente, fruit, eieren, zuivel, vers vlees en verse vis. Maar niet aan koek, snoep, chips, frisdrank, soep en saus. Toch lijken die laatste producten juist natuurlijke ingrediënten te bevatten, als je de verpakkingen mag geloven.

Daarin zitten veel bewerkte ingrediënten, zoals champignonextract, maltodextrine, weipoeder, oesterextract en sapconcentraat. Of E-nummers als ammoniakkaramel (E150c), kalium-metabisulfiet (E224), carboxymethylcellulose (E468) en titaandioxide (E171).

Meer duidelijkheid, minder misleiding

Omdat er geen regels voor zijn, kunnen fabrikanten de claims willekeurig gebruiken. Ook op producten die weinig te maken hebben met wat je ervan verwacht. Producten lijken daarmee gezonder of beter dan ze echt zijn. De kans op misleiding is dan groter.

Net als ruim driekwart van de Nederlandse consumenten vinden wij dat er heldere regels voor ‘puur’ en ‘natuurlijk’ moeten komen. Het liefst Europees. In afwachting daarvan moet onze overheid zelf richtlijnen opstellen. Die zijn er al in landen als het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Frankrijk.

Puur natuur of pure marketing?

Consumentenonderzoek

De uitspraken over consumenten zijn gebaseerd op ons onderzoek in maart en april 2021. We vroegen een representatief panel van 1072 Nederlandse consumenten hoe zij naar claims als ‘puur’, ‘100% natuurlijk’ en ‘met natuurlijke ingrediënten’ kijken.

    Blijf op de hoogte

    Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop en weet je wat je rechten zijn. Al 500.000 lezers gingen je voor.
    In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren.

    Populaire artikelen

    • Smaaktest kipfilet 2

      De beste kipfilet

      Kipfilet lijkt gezond. Het is mager vlees en eiwitrijk. En het is makkelijk voor op de boterham. Maar wat krijg je eigenlijk echt op je bord? 

    • Kom tomatensoep

      De beste tomatensoep

      In de supermarkt is er een enorme keuze aan kant-en-klare soepen: zakken, in blik of uit de koeling. Helaas zijn ze bijna allemaal vrij zout. Welke tomatensoep is het best? 

    • Rundergehakt duur 1200x800

      Duurzamere opties voor duur rundergehakt

      De prijzen van rundgehakt zijn flink gestegen. Wat koop je dan? Er zijn alternatieven die goedkoper zijn. En soms ook gezonder en duurzamer.

    • Roggebrood

      Test gezondste roggebrood

      In rogge zit veel meer vezels dan in tarwe. Maar let op, in roggebrood zit vaak minder rogge dan je denkt. Wij helpen je de echte vezelbom van puur rogge te kiezen.