icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Puur natuur of pure marketing?

Op allerlei bewerkte voedingsmiddelen staan mooie kreten als ‘puur’ en ‘natuurlijk’. Maar pakjes en zakjes zijn eigenlijk niet zo natuurlijk. Wat betekenen zulke claims dan precies?
Kajo_Mo_200x200

Kajo Mo   Expert voeding & gezondheidGepubliceerd op:25 mei 2021

Supermarkt voeding label lezen

Geen regels zorgt voor onduidelijkheid

Er zijn op dit moment geen regels voor claims als ‘100% natuurlijk’, ‘met natuurlijke ingrediënten’ en ‘puur’. Dat zorgt ervoor dat fabrikanten ze met verschillende bedoelingen gebruiken, zoals:

  • Het product of de ingrediënten zijn biologisch
  • Het product bevat geen kunstmatige E-nummers
  • Het product bevat geen toevoegingen
  • Het product voldoet aan de wet
  • De ingrediënten zijn herkenbaar
  • Bepaalde bewerkingen zijn wel of juist niet toegestaan
  • De ingrediënten hebben een natuurlijke oorsprong

Met zo veel verschillende bedoelingen weet je niet waar je aan toe bent. Een product kan bij de ene fabrikant natuurlijk zijn en bij de andere niet.

Niet logisch bij bewerkte producten

De meeste consumenten denken bij natuurlijke producten aan groente, fruit, eieren, zuivel, vers vlees en verse vis. Maar niet aan koek, snoep, chips, frisdrank, soep en saus. Toch lijken die laatste producten juist natuurlijke ingrediënten te bevatten, als je de verpakkingen mag geloven.

Daarin zitten veel bewerkte ingrediënten, zoals champignonextract, maltodextrine, weipoeder, oesterextract en sapconcentraat. Of E-nummers als ammoniakkaramel (E150c), kalium-metabisulfiet (E224), carboxymethylcellulose (E468) en titaandioxide (E171).

Meer duidelijkheid, minder misleiding

Omdat er geen regels voor zijn, kunnen fabrikanten de claims willekeurig gebruiken. Ook op producten die weinig te maken hebben met wat je ervan verwacht. Producten lijken daarmee gezonder of beter dan ze echt zijn. De kans op misleiding is dan groter.

Net als ruim driekwart van de Nederlandse consumenten vinden wij dat er heldere regels voor ‘puur’ en ‘natuurlijk’ moeten komen. Het liefst Europees. In afwachting daarvan moet onze overheid zelf richtlijnen opstellen. Die zijn er al in landen als het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Frankrijk.

Puur natuur of pure marketing?

Consumentenonderzoek

De uitspraken over consumenten zijn gebaseerd op ons onderzoek in maart en april 2021. We vroegen een representatief panel van 1072 Nederlandse consumenten hoe zij naar claims als ‘puur’, ‘100% natuurlijk’ en ‘met natuurlijke ingrediënten’ kijken.

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.
Artikelen binnen Voedingstests

Populaire artikelen

  • Maaltijdmixen
    Nieuws

    Bijna driekwart van de maaltijdmixen is ongezond zout

    Fabrikanten stoppen in hun maaltijdmixen vaak ongezond veel zout. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Driekwart van de maaltijden bevat na bereiding meer dan de maximaal 2 gram zout die het Voedingscentrum adviseert voor de hoofdmaaltijd.
  • zout-in-maaltijden-NB-1200x800px

    Maaltijdmixen: een smakeloze zoute hap

    Een gerecht gemaakt met een maaltijdmix bevat in bijna driekwart van de gevallen ongezond veel zout.
  • Header Notenmix 1200x800

    Eet je gezond met de lekkerste notenmix

    Elke dag een handje ongezouten noten eten is gezond. Toch haalt bijna niemand deze aanbeveling. Met de lekkerste notenmix wordt dit heel eenvoudig.
  • Visvervangers groepsfoto 1200X800

    Visvervangers: niet zo gezond als echte vis

    Veel plantaardige visvervangers zijn niet zo gezond als echte vis. We onderzochten 22 producten en helaas kunnen we slechts 3 visvervangers aanraden. Deze bevatten dezelfde unieke visvetzuren als echte vis.