Je tv laten reparen: wat moet je weten?
Karen Reijneveld Expert ElektronicaBijgewerkt op:19 april 2024
Heb ik nog garantie?
Veel tv-fabrikanten geven standaard 2 jaar fabrieksgarantie op hun tv's. Maar ook na 2 jaar heb je bij een spontaan defect mogelijk recht op gratis reparatie of vervanging van je tv.
Zoek hiervoor altijd contact met de verkoper, want daar heb je de koopovereenkomst mee. De verkoper is wettelijk verplicht je een goed product te leveren. Lees meer over garantie en reparatie.
Tv kapot na garantieperiode
Ook als je tv kapot gaat ná de fabrieksgarantieperiode, kun je recht hebben op kosteloze reparatie of vervanging. De verkoper zal je wel vragen hoe oud je tv is en voor welk bedrag je hem gekocht hebt.
Na hoeveel tijd wordt een tv vervangen?
In de zomer van 2022 vroegen we 10.000 mensen wanneer en waarom ze hun tv vervingen. De meeste mensen wilden een modernere of grotere tv. Maar het kwam ook voor dat een tv echt kapot was of de reparatie te duur.
Lcd-televisies werden gemiddeld na ruim 8 jaar vervangen. Op dat moment ging de tv stuk of presteerde hij minder. Het valt op dat tv's van de veelverkochte merken LG en Samsung het snelst werden vervangen.
Gebruiksduur in jaren | |
Loewe | 9,3 |
Sony | 9,0 |
Sharp | 8,6 |
Philips | 8,6 |
JVC | 8,5 |
Panasonic | 8,4 |
Samsung | 7,6 |
LG | 7,5 |
Gebruiksduur en levensduur
Verkopers bepalen vaak op basis van de gebruiksduurlijst van Techniek Nederland of ze verplicht zijn iets voor je te doen. Maar de gemiddelde gebruiksduurverwachting in deze lijst is volgens ons nogal laag ingeschat. Vooral voor goedkopere televisies. Ook zetten we vraagtekens bij het gebruik van een ‘gemiddelde gebruiksduur’.
Een tv wordt namelijk lang niet altijd vervangen omdat deze kapot is, maar veel vaker omdat iemand graag een grotere, modernere tv wil. Gebruiksduur is bij tv’s dus iets anders dan levensduur. Je mag daarom best verwachten dat een tv een langere levensduur heeft dan de gebruiksduur die branchevereniging Techniek Nederland vermeldt.
Op de website van Techniek Nederland vind je informatie over de gebruiksduurverwachting.
Wat is de Techniek Nederland gebruiksduurlijst?
De gebruiksduurlijst van Techniek Nederland gaat uit van het aantal jaren dat televisie en andere elektronische producten naar verwachting, gemiddeld worden gebruikt. Die gebruiksduur is:
- 3 jaar voor tv’s tot €300.
- 4 jaar voor tv’s van €300 tot €500.
- 5 jaar voor tv’s van €500 tot €1000.
- 6 jaar voor tv’s van meer dan €1000.
Winkeliers gebruiken de leeftijd en aanschafprijs om te bepalen of ze iets verplicht zijn en hoeveel de tv nog waard is. Is je tv ouder dan het aantal jaren dat in de lijst genoemd staat? Dan moet je misschien erg je best doen om ‘m gerepareerd te krijgen.
Hoe worden reparatiekosten verdeeld?
Winkeliers gebruiken de Techniek Nederland-gebruiksduurlijst ook om te bepalen hoe de reparatiekosten verdeeld moeten worden.
Als een reparatie van een oude tv ‘levensverlengend’ is, dan is het volgens de wet redelijk dat de consument eraan meebetaalt.
Praktijkvoorbeeld
Een tv van €850 is na 3 jaar stuk. De reparatie kost €300 en is levensverlengend. Omdat er 3 van de verwachte 5 jaren zijn verstreken, rekent de winkelier als consumentenbijdrage aan de reparatie: 3/5 van €300 = €180. De overgebleven €120 betaalt de winkelier.
Let op! Als het product ondeugdelijk is, is een reparatie of vervanging gratis. Ook al wordt daarmee de levensduur verlengd.
Waar kan ik mijn tv laten repareren?
Als je nog garantie/recht hebt op een deugdelijk product, dan vraag je bij de verkoper om een reparatie. Lukt dit niet goed en heb je nog fabrieksgarantie, neem dan contact op met de fabrikant.
Heb je geen rechten meer? Dan kun je voor een offerte voor een reparatie terecht bij:
- De verkoper.
- De fabrikant/importeur.
- Een onafhankelijke reparateur (zoek hier een onafhankelijke reparateur in de buurt).
Servicepartner
Of je nu contact opneemt met de winkelier of de fabrikant: uiteindelijk moet een zogenoemde servicepartner van de tv-fabrikant de reparatie doen. Dat is een reparatiebedrijf dat van de fabrikant toesteming heeft om zijn producten te repareren. De fabrikant zorgt dat de servicepartners de onderdelen en reparatierichtlijnen heeft.
Onafhankelijke reparateur
Kom je er met de verkoper of de fabrikant niet goed uit? Neem dan eens contact op met een onafhankelijke reparateur. Voor een second opinion, of een reparatie aan huis.
Onafhankelijke reparateurs zijn er steeds minder. Dit komt doordat de investeringen in tijd en geld te groot zijn. Maar ook omdat het moeilijker is om aan onderdelen te komen. En omdat de technische informatie die de reparateur nodig heeft wordt afgeschermd door de fabrikanten.
Tv-reparatie aan huis?
Je kunt een grote, dunne tv beter niet zomaar vervoeren. Een platte tv kan al kapot gaan als je hard in het scherm knijpt. Reparatie aan huis is dan beter. Bovendien kan de thuissituatie van een tv belangrijk zijn bij het vaststellen van het probleem.
Het verschilt per merk vanaf welke maat de service bij u thuis wordt geboden. Bij het ene merk is dat vanaf 37 inch en bij het andere pas vanaf 46 inch.
Naar de winkel of opsturen
Bij kleinere tv’s kun je een huisbezoek van een geautoriseerde reparateur wel vergeten. Je zult je 32 inch-tv naar de winkel moeten brengen of heel goed verpakt op moeten sturen.
Dat laatste hoort gratis te kunnen, zoals bij Bol. Een keten als MediaMarkt vraagt of de klant met het kapotte apparaat naar de winkel komt en geeft dan een kopie van de reparatiemelding inclusief foto’s mee.
Hoeveel kost het om een tv te repararen?
De reparatie of vervanging mag jou niets kosten als je recht hebt op garantie of op een deugdelijk product. De verkoper betaalt de reparatie en declareert de kosten waarschijnlijk bij de fabrikant. Moet je het wel zelf betalen, dan zie je in de afbeelding een overzichtje van de vervangingskosten van de belangrijkste onderdelen van een lcd-tv.
We hebben geen onderzoek gedaan naar andere kosten die bij een tv-reparatie horen, zoals manuren en eventueel voorrijkosten.
Hoe lang duurt een tv-reparatie?
Duurt een reparatie langer dan 3 weken? Dan is er iets mis. Er moet bijvoorbeeld een onderdeel van ver komen. Vaak zoekt de winkelier dan een andere manier om je tevreden te stellen, bijvoorbeeld een aanbod voor een nieuwe tv.
Geen onderdelen meer?
Fabrikanten hebben onderdelen maar een beperkte tijd op voorraad. Zo meldt bijvoorbeeld Panasonic een maximum van 7 jaar en houden Samsung en LG het op minimaal 5 jaar. In de praktijk is dat veel korter, vooral bij goedkopere tv’s en tv’s van kleinere merken.
Bij lcd-tv’s worden meestal alleen nog complete modules vervangen. Vroeger bestond een tv uit meer losse onderdelen die je makkelijk kon vervangen. Nu zijn er nog maar een paar modules. De componenten daarvan zijn niet of nauwelijks te repareren of vervangen.
Toch te repareren
Soms blijkt een ‘niet-repareerbare’ tv bij een onafhankelijke reparateur toch te repareren. Niet door de complete module te vervangen, maar alleen een paar kleine onderdelen. Een voedingsmodule is meestal met zo’n onderdeel te herstellen. Bij de beeldmodule en ledverlichting van het scherm lukt dit soms, maar bij het moederbord helaas zelden.
Tips voor tv-reparatie
- Zorg dat je goed bent voorbereid. Van welk jaar is de tv en is er online belangrijke informatie te vinden over defecten bij dit model?
- Maak thuis alvast foto’s waarop je het probleem duidelijk kunt zien.
- Laat het weten en vastleggen als je denkt recht te hebben op kosteloze reparatie.
- Vraag of de tv thuis bekeken en eventueel gerepareerd kan worden. Kan dit niet, pak de tv dan voorzichtig en goed in voordat je hem vervoert.
- Vraag de winkelier om een bevestiging waarop de staat van de tv is beschreven.
- Vraag om een precieze prijsopgave als de tv gerepareerd kan worden.