icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Tv reparatie

Tv kapot? Reparatie blijkt een goede en betaalbare oplossing. Wat zijn veelvoorkomende problemen? Wat zijn je opties? Welke televisies scoren goed en welke vertonen de meeste gebreken?
Arjen Oving
Arjen Oving

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  1 september 2015

tv-stuk

Defecten per merk

Een duurder merk is niet per definitie beter. Juist het exclusieve merk Loewe heeft de meeste problemen; meer dan 1 op de 5 Loewe-eigenaren uit ons panel had een defect toestel.

Ook Philips-tv's doen het niet zo goed: ruim 12% van de tv's is defect geweest. Het zijn vooral Philips- en Loewe-tv's ouder dan 4 jaar die gebreken vertonen. De televisies van Panasonic, Sony, LG en Samsung vertonen het minst vaak mankementen; de verschillen tussen deze merken zijn klein.

Merk Tv's zonder problemen Koop je weer een tv van dit merk?
    (zeer) waarschijnlijk (zeer) onwaarschijnlijk
Panasonic 98,3% 44% 4%
Sony 96,9% 47% 4%
LG 96,7% 55% 3%
Samsung 94,4% 75% 1%
Sharp 90,9% 23% 9%
Philips 85,7% 54% 6%
Loewe 78,3% 43% 25%

Veelvoorkomende problemen

Geen beeld meer of blokken in beeld? Deze storing komt het meest voor. Meestal is daar een defect scherm of een kapotte voeding debet aan. Ook een kapot moederbord - het rekenhart van de tv - kan de oorzaak zijn. Problemen met het tv-menu of de afstandsbediening komen weinig voor. Naast beeldproblemen passeren er veel uiteenlopende storingen de revue. Onze panelleden noemen onder andere bromtonen, knipperende lampjes en loslatende behuizing.

Feiten over reparaties

De meeste problemen met televisies doen zich in het 1e jaar voor. Koen Heikens, servicemanager van Philips Tv Nederland, vindt dat helemaal niet verwonderlijk:

'We zien dat consumenten kort na aanschaf van een tv wat meer problemen ervaren. Deze zijn vooral gerelateerd aan installatie en configuratie en zijn vaak simpel te verhelpen door een instellingsaanpassing of een software-update. Aan het eind van de levensduur van een tv is uitval meer gerelateerd aan de technische staat van onderdelen.'

Defecten blijven definitief weg

Bij 80% van de panelleden die een probleem hadden met hun televisie, was dit na reparatie definitief verholpen. Bij 1 op de 5 panelleden met problemen was het toestel meer dan eens defect.

Televisiereparaties zijn niet duur

De meeste van onze panelleden betaalden niet meer dan €100 voor de reparatie. De duurste reparatie in ons panel was het vervangen van een scherm van een tv van Bang & Olufsen: dat kostte €400. Vaak kost een reparatie helemaal niets, omdat het onder de garantie valt.

Er is hoop bij een kapot beeldscherm

Problemen met het beeldscherm zijn vaak eenvoudig te verhelpen. Willem van Ette, van reparatiebedrijf Radio Fortuin in Den Haag:

'Als het beeld niet meer werkt, is vaak de voeding kapot. Die is eenvoudig te vervangen, en soms kunnen we hem zelfs op componentniveau repareren. Dat betekent dat we alleen een klein onderdeeltje hoeven te vervangen en niet de hele voeding.'

Alleen als het hele scherm vervangen moet worden, is dat vaak te duur. 'Dan is het soms voordeliger om een nieuwe te kopen', zegt Patrick Massen van reparatiebedrijf RopaTv in Eindhoven.

Software-updates bieden uitkomst

Met een beetje geluk is software op televisies juist hét middel om een probleem op te lossen. Een lid waarbij het geluid niet synchroon liep met het beeld schrijft:

'Een mail naar de fabrikant leverde mij een dag later al de benodigde software op om het euvel te verhelpen.'

Software-updates zijn te downloaden van de site van de fabrikant en met een usb-stick op de tv te installeren. Tv's die zijn aangesloten op internet kunnen automatisch updates ontvangen. Dat kan dan zelfs op afstand. Koen Heikens, servicemanager van Philips Tv Nederland, legt uit:

'Als de klant het goed vindt, kunnen onze servicemedewerkers op afstand de instellingen en de foutmeldingen bekijken en eventueel meteen een software-update doen.'

Wat te doen bij een defecte tv?

Is de tv binnen de garantieperiode stukgegaan? Wettelijk gezien moet je dan altijd bij de verkoper aankloppen voor de garantie. De winkelier moet het product repareren of vervangen.

Maar ook als de tv al wat ouder is, is het belangrijk om terug te gaan naar de winkel waar je het toestel hebt gekocht. Je hebt wettelijk recht op een deugdelijk product. Afhankelijk van de leeftijd kun je bijvoorbeeld de reparatiekosten delen.

Het kan handig zijn om een diagnose van het defect te laten stellen door een onafhankelijke reparateur. Dat kan een paar tientjes kosten, maar geeft je wel een onafhankelijke indicatie over wat er defect is, wat een reparatie ongeveer kan kosten en of het zin heeft om de tv te repareren. Dat kan je wapenen als je (weer) naar de winkelier gaat.