icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Stop te hoge boeterente!

Banken moeten stoppen met berekenen van te hoge boeterentes en het teveel betaalde bedrag terugbetalen aan de klant! Wij willen consumentvriendelijke hypotheekvoorwaarden.

Wat is een boete rente?

Onder andere vanwege de lage hypotheekrente lossen mensen hun hypotheek af. De bank waarbij de hypotheek wordt afgelost brengt daarvoor een boeterente in rekening. Dat is niet onredelijk, omdat het contract wordt opengebroken. Op basis van dat contract is de bank verplichtingen met anderen aangegaan, die gewoon doorlopen. De bank maakt dus kosten.

De bank mag niet meer kosten in rekening brengen dan het geleden financiële nadeel. Het probleem is dat er verschillende manieren voor zijn, om dat financiële nadeel te berekenen. Die vallen meestal voordeliger voor de bank dan de consument uit. Daarom heeft de Autoriteit Financiële Markten een leidraad opgesteld. Die leidraad geeft het minimum aan waaraan banken moeten voldoen om een boete te bereken.

Lees meer over de leidraad

DeBeste_1200x800

Consumenten betalen te hoge boetes

Wanneer de boeterente volgens de leidraad opnieuw wordt berekend, zal blijken dat veel consumenten te veel hebben betaald. Wij hebben er op aangedrongen de boeterente ook op spaarhypotheken eerlijker te berekenen en dit in de leidraad op te nemen. Daardoor is het aantal consumenten waarbij wordt vastgesteld dat ze teveel hebben betaald vergroot.

Wij willen dat banken zo snel mogelijk het teveel betaalde boeterente teruggeven ook voor boetes die voor 14 juli 2016 zijn betaald. Ook willen we dat de AFM de leidraad nog verder aanscherpt zodat de consument daadwerkelijk niet te veel betaalt. Met name bij annuïteitenhypotheken zal de huidige leidraad ertoe leiden dat de consument niet minder, maar meer boete gaat betalen.

te koop verkocht hypotheek

 

Delen via:

Vul een geldige naam in

Vul een geldig e-mailadres in.

Graag ontvang ik de wekelijkse Consumentenbond Nieuwsbrief over activiteiten, tests en acties. Bekijk onze privacyverklaring

Schrijf je in voor de nieuwsbrief over boeterente

Tot dusver

  • Nieuws | 4 september 2018

    Oproep aan de banken: volg het voorbeeld van De Volksbank

    Samen met de Vereniging Eigen Huis roepen wij banken nadrukkelijk op het voorbeeld van de Volksbank te volgen. In mei kondigde De Volksbank aan dat ze het teveel betaalde boetebedrag terug gaan betalen aan de klant. Bekijk onze brief aan de banken (pdf).

  • Nieuws | 31 mei 2018

    Duizenden hypotheekaflossers krijgen geld terug van de Volksbank

    Ruim 20.000 klanten van SNS, RegioBank en BLG Wonen krijgen een compensatie voor teveel betaalde boeterente: zo’n 4,6 miljoen euro in totaal. Na oproep van de Consumentenbond gaat de Volksbank – moederbedrijf van SNS, RegioBank en BLG Wonen - boeterentes herberekenen van klanten die voor 14 juli 2016 hun hypotheek vervroegd hebben afgelost of hun rente hebben aangepast. Uit eigen onderzoek van de Volksbank blijkt dat de hoogte van de boeterentes vaak te hoog was.

    Lees antwoorden op 9 vragen over de terugbetaling van de Volksbank.  

  • Nieuws | 23 april 2018

    Aegon benadeelt klanten structureel

    Aegon Bank legt de regels voor het berekenen van boeterente bij het oversluiten van hypotheken structureel uit in het nadeel van de klant. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

    De Consumentenbond vraagt Aegon om zijn beleid te passen en vraagt aan de AFM (Autoriteit Financiële Markten) om naar de handelswijze van de bank te kijken. Lees verder.

  • Nieuws | 6 februari 2018

    Proces tegen Delta Lloyd over te hoge boeterente

    Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond starten een proces tegen Delta Lloyd. Inzet is de te hoge boeterente die klanten voor 14 juli 2016 betaalden als zij hun hypotheek oversloten naar een lagere hypotheekrente. Lees verder

  • Nieuws | 13 juni 2017

    Minister beantwoordt Kamervragen

    Minister Dijsselbloem heeft op 12 juni antwoord gegeven op Kamervragen over de televisie uitzending van Radar. Deze uitzending was op 15 mei 2017 en ging over boeterentes. Lees de brief van de minister (pdf).

  • Nieuws | 22 mei 2017

    Boeteberekening informatie op aflosnota

    Wij hebben alle banken een voorbeeld gezonden van hoe een goede aflos-nota (pdf) er volgens ons uit kan zien. 

  • Nieuws | 15 mei 2017

    Boeterentes banken te hoog en niet transparant

    Onderzoek van de Consumentenbond en Ikbenfrits.nl laat zien dat aflosnota’s van hypotheekverstrekkers aan klanten die vervroegd hun hypotheek aflossen of oversluiten volkomen onduidelijk zijn. De berekeningen leidden in de meeste gevallen tot te hoge boetes en bij een aantal banken is de boeterente bij het aflossen of oversluiten van een annuïteitenhypotheek juist verslechterd. Lees meer.

  • Artikel | 20 maart 2017

    Boeterente vaak niet goed berekend

    In de wet staat dat voor het vervroegd aflossen van een hypotheek, de aanbieder geen vergoeding mag vragen die hoger is dan zijn financieel nadeel. De AFM heeft een leidraad gepubliceerd waarin ze aangeeft hoe banken hier minimaal mee om moeten gaan. Veel banken hebben te veel boeterente gevraagd. Lees meer.

  • Actie gestart | 20 maart 2017

    Consumentenbond start actie tegen hoge boeterentes