icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Header Geen gedoe garantie.png

Geen Gedoe Garantie

Ben je benieuwd of je nog garantie hebt op een product dat kapot is gegaan? Je komt er in een paar stappen achter met onze Garantiechecker!

Check je garantie

  • Probleem

    Je aankoop gaat onverwacht kapot. Je wilt een oplossing want je hebt er recht op. Maar wat krijg je: discussie. Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd en het duurt en duurt maar. Je wilt garantie, maar je krijgt gedoe.

  • Doel

    We willen dat bedrijven zich aan de wet houden. Winkels en verkopers moeten je glashelder informeren over garantie en geen gedoe veroorzaken. Ook willen we dat consumenten hun rechten kennen. Zo ben je beter in staat je recht op garantie te krijgen.

  • Jij

    Heb je een garantieprobleem? Weet wat je rechten zijn: gebruik de Garantiechecker en spreek de verkoper aan! Samen kunnen we bedrijven hun leven laten beteren. Deel jouw ervaring met garantie – positief of negatief – op onze community of via social media #geengedoe.

Claim je recht op garantie!

Iedereen maakt het wel eens mee: een product vertoont onverwacht, te snel en buiten jouw schuld om gebreken. Gevolg? Het kost veel tijd, discussie en doorzettingsvermogen om jouw recht op garantie te krijgen.

Gedoe dus. Verkopers schepen je vaak af met het argument dat je garantieperiode is verlopen. Je hebt echter ook vaak na deze periode wettelijk recht op een degelijk, goed werkend product

Uit de praktijk

Saskia kocht in 2014 een laptop waarvan het toetsenbord het meerdere malen begaf. Het programma Koopkracht ging samen met Saskia en de Consumentenbond op pad om haar recht op garantie te halen. Bekijk de video.

Dat moet beter!

Bedrijven moeten consumenten glashelder informeren over hun rechten, zich houden aan de wet en hun beloftes nakomen. De Consumentenbond gaat ze aanspreken op hun verantwoordelijkheden en onderneemt (juridische) actie waar nodig. Bedrijven die hun klanten goede service verlenen met geen-gedoe-garantie zetten we in het zonnetje. En weet je zelf ook wat je rechten zijn, dan wordt aanspraak maken op je garantierecht een stuk makkelijker. De Garantiechecker helpt je hierbij. Zo zorgen we samen dat garantie straks geen gedoe meer is.

Tot dusver

  • Video | 9 januari 2018

    Bij wie moet je zijn voor garantie?

  • Artikel | 20 december 2017

    Panelonderzoek: de grootste irritaties rondom garantie

    Als je iets koopt, verwacht je dat de verkoper zich aan de garantieregels houdt en die zonder gedoe toepast. Helaas is de praktijk anders, blijkt uit ons panelonderzoek. Bijna 12.000 consumenten vertelden ons hoe ze omgaan met garantiekwesties en wat hun grootste ergernissen zijn. De antwoorden liegen er niet om.

  • Artikel | 24 oktober 2017

    Garantie tot de deur

    Garantie aan de balie

    Recht hebben op garantie betekent niet dat je dit ook altijd krijgt. Sommige bedrijven maken het wel erg bont. Hoogste tijd om actie ondernemen.

    Lees het artikel 'Garantie tot de deur'

  • Artikel | 19 oktober 2017

    Product kapot! Wat was jouw ervaring?

    Ben jij weleens met een kapot apparaat teruggegaan naar de winkel na afloop van de garantieperiode? Deel je ervaringen op de community van de Consumentenbond.

  • Artikel | 17 oktober 2017

    Garantie? Check het met de Garantiechecker

    Ben je benieuwd of je nog garantie hebt op een product dat kapot is gegaan? Je komt er in een paar stappen achter met de Garantiechecker.

    Check je garantie!

  • Video | 16 oktober 2017

    Verhaal halen bij Mediamarkt

    Saskia kocht in 2014 een laptop waarvan het toetsenbord het meerdere malen begaf. Het programma Koopkracht ging samen met Saskia en de Consumentenbond op pad om haar recht op garantie te halen bij de MediaMarkt.

    Bekijk de video

  • Artikel | 26 september 2017

    Wel garantie, toch gedoe

    Garantie wasmachine

    Dat je printer, stofzuiger of wasmachine het begeeft, komt natuurlijk nooit uit. Wat je dan wilt is een oplossing zonder gedoe. Helaas gaat dat in de praktijk niet zo. En dat moet anders. Lees het artikel 'Wel garantie, toch gedoe'.