icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Vergoed bankoplichting

Ben je slachtoffer van ‘spoofing’ of een andere slinkse vorm van oplichting waarbij je zelf geld hebt overgemaakt? Eigen schuld, dikke bult, zegt de bank. Onder druk van de politiek en Consumentenbond hebben de banken slachtoffers van bankspoofing tóch gecompenseerd.

  • Probleem

    Ben je slachtoffer van oplichting waarbij je zelf het geld aan de crimineel hebt overgemaakt? Dan vergoeden banken standaard niets.

  • Doel

    Onder grote druk hebben banken bankspoofing vergoed (en dan nog ‘uit coulance’). Wij vinden dat vergoeden het uitgangspunt moet zijn bij álle bankfraude.

  • Jij

    Wat kun je tot die tijd zelf doen tegen online oplichting? Bekijk de tips

  • Ben je slachtoffer van bankoplichting?

    Ben je slachtoffer van bankspoofing of WhatsApp-fraude? Volgens de wet hoeven banken de schade niet te vergoeden. Je hebt namelijk zelf het geld overgemaakt. Als je geluk hebt, past de bank 'coulance' toe.

    Je mag het niet aan consumenten overlaten om alle nieuwe, doortrapte vormen van bankfraude allemaal te doorzien. Wat we willen is

    • Heldere vergoedingsregels voor gedupeerden. 'Vergoeden, tenzij....’ moet het uitgangspunt zijn. Het mag daarbij niet uitmaken hoe het geld op de rekening van de fraudeur is beland.
    • Betere beveiligingsmaatregelen, zoals een vertraging van een paar uur voordat je een groot bedrag kan overboeken of opnemen bij de geldautomaat.

     

  • vergoed-bankfraude-2#1200x800px

Tijdlijn

14 augustus 2023

Wettelijke compensatie in de maak

Goed nieuws! Sinds het uitbreken van de spoofing-affaire eind 2019 roepen we om betere wettelijke bescherming van consumenten die slachtoffer worden van niet-bancaire fraude. Deze oproep is gehoord in Brussel. 

De Europese Commissie werkt aan een nieuwe wet voor betaaldiensten. Dit is de opvolger van de richtlijn PSD2. In het voorstel staat dat banken (en andere betaalrekeningaanbieders) verplicht zijn slachtoffers van niet-bancaire fraude te compenseren.

Het gaat om compensatie van de eerste keer dat je slachtoffer bent. We zoeken nog uit wat de Commissie daar precies mee bedoelt. Het kan nog zeker 2,5 jaar duren voordat de nieuwe wet ingaat.

30 januari 2023

Integrale aanpak online fraude van start

De Consumentenbond stopt met deze actie om in plaats daarvan deel te nemen aan de kerngroep Integrale Aanpak Online Fraude. De kerngroep is opgezet door het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Naast de Consumentenbond en het Ministerie zitten ook de Politie, het OM, VNO-NCW/MKB Nederland, Vodiom, de NVB, COIN, Thuiswinkel.org, Meta, VNG en de ministerie van Economische Zaken en Klimaat in de kerngroep. Doel is het gezamelijk aanpakken en terugdringen van de belangrijkste vormen van online fraude, waaronder bankspoofing. Er is een Actieplan Integrale Aanpak Online Fraude opgesteld met hierin diverse maatregelen.

12 mei 2022

In gesprek met Minister Kaag

In het Regeerakkoord staan geen maatregelen tegen online bankfraude. We stuurden een brief naar Sigrid Kaag, minister van Financiën. Hierin vragen we opnieuw aandacht voor dit probleem. Ook pleiten we voor een betere en toekomstbestendige rechtsbescherming van slachtoffers. We hebben de minister uitgenodigd met ons in gesprek te gaan.

22 februari 2022

Helpdeskfraude gaat nog steeds door

De schade door helpdeskfraude komt boven de 10 miljoen euro in de eerste 6 weken van 2022. Dit meldt de Fraudehelpdesk. Vorig jaar was de schade 'maar' 3 miljoen over dezelfde periode.

Nog altijd plegen de oplichters vaak neptelefoontjes uit naam van de bank in combinatie met phishing. De oplichter heeft al de nodige informatie en weet het slachtoffer te overtuigen om geld over te boeken naar een 'veilige rekening'.

Slachtoffers zijn wettelijk zo goed als onbeschermd. En ze weten vaak niet wat ze moeten doen. Gelukkig is er sinds begin 2021 de Procedure NAW-gegevens Begunstigde bij niet-bancaire Fraude (PNBF). Onder voorwaarden verstrekt de bank de NAW-gegevens van de vermeende oplichter. Je kunt hierna bijvoorbeeld een brief sturen of een deurwaarder inschakelen.

7 januari 2022

Overboeken grote bedragen mag moeilijker

Consumenten blijken er geen probleem mee te hebben als de bank het overboeken van grote bedragen lastiger zou maken. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van de Digitaalgids. Van de ruim 8000 ondervraagden, is liefst 89% het eens met de stelling dat de bank veiligheid boven gemak moet stellen. Het blijkt daarbij niet uit te maken wat de leeftijd is of waar de bankrekening loopt. Het liefste zouden de respondenten grote bedragen eerst op een tussenrekening laten belanden. We hebben de resultaten gedeeld met de NVB.

Lees het nieuwsbericht

Goeie actie? Word lid

Eerlijk is eerlijk, de Consumentenbond is nergens zonder zijn leden. Hoe meer steun hoe meer wij kunnen strijden voor een eerlijke en veilige markt. Steun ons ook. Je bent al lid voor €3,25 per maand.

Belangenbehartiging-acties-grey-1200x800px