icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Vergoed bankoplichting

Ben je slachtoffer van ‘spoofing’ of een andere slinkse vorm van oplichting waarbij je zelf geld hebt overgemaakt? Eigen schuld, dikke bult, zegt de bank. Onder druk van de politiek en Consumentenbond hebben de banken slachtoffers van bankspoofing tóch gecompenseerd. Een mooi resultaat, maar we zijn er nog niet.

  • Probleem

    Ben je slachtoffer van oplichting waarbij je zelf het geld aan de crimineel hebt overgemaakt? Dan vergoeden banken standaard niets.

  • Doel

    Onder grote druk hebben banken bankspoofing vergoed (en dan nog ‘uit coulance’). Wij vinden dat vergoeden het uitgangspunt moet zijn bij álle bankfraude.

  • Jij

    Wat kun je tot die tijd zelf doen tegen online oplichting? Bekijk de tips

  • Ben je slachtoffer van bankoplichting?

    Ben je slachtoffer van bankspoofing of WhatsApp-fraude? Volgens de wet hoeven banken de schade niet te vergoeden. Je hebt namelijk zelf het geld overgemaakt. Als je geluk hebt, past de bank 'coulance' toe.

    Je mag het niet aan consumenten overlaten om alle nieuwe, doortrapte vormen van bankfraude allemaal te doorzien. We willen dat banken de onzekerheid bij gedupeerden wegnemen met heldere vergoedingsregels. 'Vergoeden, tenzij....’ moet het uitgangspunt zijn. Het mag daarbij niet uitmaken hoe het geld op de rekening van de fraudeur is beland.

    We voerden intensieve gesprekken met de banken en het Ministerie van Financiën. Een motie van onder andere Tweede Kamerlid Michiel van Nispen (SP) en Henk Nijboer (PvdA) werd unaniem aangenomen. Onder deze grote druk besloten de banken de gedupeerden van bankspoofing alsnog vergoeden. Dat is goed nieuws, maar het blijft coulance én gaat alleen over bankspoofing. Wij willen dat consumenten een betere rechtsbescherming krijgen die toekomstvast is.

  • vergoed-bankfraude-2#1200x800px

Tot nu toe

  • Nieuws |

    In gesprek met Minister Kaag

    In het Regeerakkoord staan geen maatregelen tegen online bankfraude. We stuurden een brief naar Sigrid Kaag, minister van Financiën. Hierin vragen we opnieuw aandacht voor dit probleem. Ook pleiten we voor een betere en toekomstbestendige rechtsbescherming van slachtoffers. We hebben de minister uitgenodigd met ons in gesprek te gaan.

  • Nieuws |

    Helpdeskfraude gaat nog steeds door

    De schade door helpdeskfraude komt boven de 10 miljoen euro in de eerste 6 weken van 2022. Dit meldt de Fraudehelpdesk. Vorig jaar was de schade 'maar' 3 miljoen over dezelfde periode.

    Nog altijd plegen de oplichters vaak neptelefoontjes uit naam van de bank in combinatie met phishing. De oplichter heeft al de nodige informatie en weet het slachtoffer te overtuigen om geld over te boeken naar een 'veilige rekening'.

    Slachtoffers zijn wettelijk zo goed als onbeschermd. En ze weten vaak niet wat ze moeten doen. Gelukkig is er sinds begin 2021 de Procedure NAW-gegevens Begunstigde bij niet-bancaire Fraude (PNBF). Onder voorwaarden verstrekt de bank de NAW-gegevens van de vermeende oplichter. Je kunt hierna bijvoorbeeld een brief sturen of een deurwaarder inschakelen.

  • Nieuws |

    Overboeken grote bedragen mag moeilijker

    Consumenten blijken er geen probleem mee te hebben als de bank het overboeken van grote bedragen lastiger zou maken. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van de Digitaalgids. Van de ruim 8000 ondervraagden, is liefst 89% het eens met de stelling dat de bank veiligheid boven gemak moet stellen. Het blijkt daarbij niet uit te maken wat de leeftijd is of waar de bankrekening loopt. Het liefste zouden de respondenten grote bedragen eerst op een tussenrekening laten belanden. We hebben de resultaten gedeeld met de NVB.

    Lees het nieuwsbericht

  • Nieuws |

    Schade door bankhelpdeskfraude door het dak

    De schade door bankhelpdeskoplichting (bankspoofing) lijkt dit jaar uit te gaan komen op bijna €45 miljoen. Dat blijkt uit cijfers van de Betaalvereniging. Dit bedrag is 50% hoger dan het schadebedrag over vorig jaar. De problemen zijn dus nog niet opgelost, integendeel. Eind vorig jaar besloten banken slachtoffers van bankspoofing te compenseren. Er kwam een coulanceregeling. Maar die gold alleen voor fraudegevallen waarbij oplichters doen alsof ze uit naam van de bank werken. Inmiddels gebruiken 'spoofers' alweer andere trucs die niet onder de regeling vallen. Wij zullen komend jaar blijven strijden voor betere bescherming van consumenten. Hiervoor trekken we aan de bel bij zowel de banken als het Ministerie van Financiën.

  • Nieuws |

    Nieuwe regels voor coulance bij spoofing

    De Nederlandse Verenigng van Banken (NVB) maakt bekend welke criteria de banken gebruiken bij het compenseren van schade door bankhelpdeskfraude (spoofing). Het uitgangspunt van de banken is en blijft dat het om coulance gaat. De bank kijkt daarbij steeds afzonderlijk naar de specifieke feiten en omstandigheden.

    Bijna alle spoofingslachtoffers zijn inmiddels gecompenseerd. De Consumentenbond is daar tevreden over, maar niet blij met een coulanceregeling. Voor toekomstige fraudegevallen willen we graag eenduidige regels en een royaal compensatiebeleid dat automatisch geldt voor iedereen. Wij blijven hierover in gesprek met de sector.