Energiecontract gestopt of gewijzigd?
Bijgewerkt op:24 juli 2025
Contract openbreken of eenzijdig beëindigen mag niet
Een leverancier mag niet zonder goede reden een energiecontract stopzetten. Of de leverancier de prijzen mag verhogen, ligt eraan of je een vast of variabel contract hebt.
Vast tarief voor vaste periode
Heb je een energiecontract met een vast tarief en een vaste looptijd? Dan mag een energieleverancier de prijzen niet verhogen zolang het contract loopt. De looptijd staat in je contract. Dit kan bijvoorbeeld 1, 3 of 5 jaar zijn. Als prijzen dalen, ben je achteraf duurder uit. Maar als prijzen stijgen, ben je zeker van de afgesproken tarieven.
Variabel tarief
Heb je een energiecontract met variabele tarieven? Dan mag een energieleverancier de tarieven verhogen en verlagen. In de algemene voorwaarden van de leverancier staat wanneer dit mag. Hij moet je dit wel minimaal 30 dagen van tevoren laten weten. Zo kun je overstappen naar een andere leverancier als je het niet eens bent met de nieuwe prijs. Vaak veranderen de tarieven in ieder geval 2 keer per jaar op vaste momenten.
Tussentijds aanpassen
In de algemene voorwaarden van energieleveranciers staat dat ze tussentijds de prijs kunnen aanpassen. Bijvoorbeeld bij onverwachte wijzigingen in de energiemarkt of uitzonderlijke situaties. Maar volgens een uitspraak van het Gerechtshof van maart 2025 is deze afspraak in de algemene voorwaarden oneerlijk.
Let op: Had je tussen april 2017 en nu een variabel energiecontract (modelcontract)? Dan betaalde je mogelijk te veel voor energie. Wij onderzoeken hoe je gecompenseerd kunt worden. Lees meer over deze actie, of meld je aan.
Ongeldige beëindiging energiecontract
In het verleden waren er energieleveranciers die contracten openbraken of beëindigden. Ze deden dit omdat:
- Ze vonden dat klanten niet betaald hadden.
- Klanten niet met automatische incasso betaalden.
- De energieprijzen stegen.
Dit zijn geen geldige redenen om een energiecontract te beëindigen.
Wat kun je doen?
Maak bezwaar
Wil een energieleverancier het contract toch eerder opzeggen? Of verhoogt hij onterecht de prijs? Schrijf dan een brief of e-mail waarin je bezwaar maakt. Leden kunnen onze voorbeeldbrief energiecontract gebruiken.
Als de leverancier geen redelijk voorstel doet, dan kun je naar de Geschillencommissie Energie of naar de rechter stappen. Je kunt dan vragen of de leverancier het tarief mocht wijzigen. En of de hoogte van het nieuwe tarief redelijk is of niet.
Of stap over
Wil je graag overstappen of wil je weten of je ergens anders goedkoper uit bent? Bekijk dan onze Energievergelijker.
We begeleiden je naar een oplossing
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.



