icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

De meterstanden op mijn afrekening kloppen niet. Wat moet ik doen?

Kloppen de meterstanden op de afrekening van je energieleverancier niet? Stel jezelf de volgende vragen voordat je juridische stappen zet.

   Bijgewerkt op:28 juli 2025

De meterstanden op mijn afrekening kloppen niet

Stel jezelf de volgende vragen: 

  • Heb je de meterstanden zelf doorgegeven schriftelijk, telefonisch of per internet? Of heb je een slimme meter die automatisch uitgelezen wordt? Als je geen slimme meter hebt, wordt het verbruik geschat.
  • Twijfel je aan de meterstanden van de slimme meter? Kijk dan in ons stappenplan wat je kunt doen.
  • Is je gezinssamenstelling gewijzigd?
  • Heb je weleens alles uitgeschakeld? Dus ook de waakvlammetjes en de apparaten die op stand-by staan? Blijft de meter dan nog lopen? Met een energieverbruiksmanager kun je je verbruik goed in de gaten houden. 
  • Is de verbruikperiode op de jaarafrekening misschien langer dan vorige jaren?
  • Heb je je verbruik al eens vergeleken met het verbruik van vergelijkbare huishoudens? Dat kan via het Nibud.
  • Heb je al eens een (energie)rekenprogramma gebruikt? Je kunt dit soort rekenprogramma's bijvoorbeeld vinden op de website van Nibud of op Milieu Centraal. Bij de energiebedrijven zelf kun je ook besparingstips opvragen.

Wat kun je doen?

Ben je ervan overtuigd dat je energierekening niet klopt? Schrijf de energieleverancier dan een brief of e-mail waarin je bezwaar maakt. Hulp nodig? Leden kunnen onze voorbeeldbrieven voor energieleveranciers gebruiken.

Kom je er niet uit met de leverancier? Dan kun je naar de Geschillencommissie Energie of naar de rechter stappen.

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Stuur een brief

  2. 2. Bel onze expert

  3. 3. Bemiddeling