
Energie vergelijken
Vergelijk energie
Klacht over energieleverancier

Jonne Hage , Expert Woning & Huishouden Bijgewerkt op: 30 september 2020
Wat te doen bij een klacht over je energieleverancier
Heb je een klacht over je energieleverancier en kom je er samen niet uit? Je kunt je klacht kwijt bij verschillende organisaties. Kijk eerst bij Juridisch Advies wat je kunt doen als je een klacht hebt en wat je rechten zijn.
Juridisch Advies en voorbeeldbrieven
Daarnaast vind je bij Juridisch Advies ook voorbeeldbrieven die je verder kunnen helpen. Zoals onze voorbeeldbrieven over energieleveranciers.
Klachtencompas of Geschillencommissie
Reageert de leverancier niet, of ben je niet tevreden met de reactie, zet je klacht dan op het Klachtenkompas. De meeste energieleveranciers doen hieraan mee. En als zelf klagen niet helpt, kun je naar de Geschillencommissie stappen.
Klopt de energierekening niet?
Meer informatie over energieleveranciers vind je bij: Energieprijzen vergelijken: vraag en antwoord Of bekijk onze tips als je denkt dat je energierekening niet klopt.
Belangrijkste adressen
Heb je problemen met of klachten over je energieleverancier? Of wil je overstappen naar een andere energieleverancier? Dit zijn de belangrijkste adressen:
Algemeen
Autoriteit Consument & Markt
Voorheen was dit de Energiekamer en Dte. Je kunt hier terecht voor informatie en klachten over de tarieven van energie. Op deze site staat ook de lijst van leveranciers met een vergunning.
Postbus 16326
2500 BM Den Haag
Telefoon: 088 - 070 70 70 (lokaal tarief, Consuwijzer)
www.acm.nl
Energie-Nederland
Brancheorganisatie van energiebedrijven in Nederland
Postbus 9042
6800 GD Arnhem
026 - 356 94 44
www.energie-nederland.nl
Nederlands Meetinstituut (IJkwezen)
Postbus 654
2600 AR Delft
015 - 269 15 00
www.nmi.nl
Stadsverwarming
Techniek Nederland (voorheen Uneto-VNI)
Brancheorganisatie van installerende bedrijven
Postbus 188
2700 AD Zoetermeer
https://www.technieknederland.nl/contact/consumenten
Informatie
www.gasenstroomstoringen.nl
Het meldpunt voor storingen in de gas- en stroomlevering tot en met de meter.
De site wordt beheerd door Netbeheer Nederland.
www.consuwijzer.nl
telefoon: 088 - 070 70 70
Deze website van de overheid informeert je over je rechten en plichten als consument.
www.eancodeboek.nl
Met behulp van deze website kun je je (unieke) EAN-code opzoeken voor je aansluiting op het elektriciteitsnet en het gasnet.
www.ser.nl
Op deze website kun je de modelvoorwaarden voor elektriciteit, gas en warmte nakijken.
www.nibud.nl
Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (NIBUD) geeft voorlichting over de geldzaken van consumenten.
030 - 239 13 50
Rechtshulp
Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC)
Postbus 90600
2509 LP Den Haag
070 - 310 53 10
www.geschillencommissie.nl
Het Juridisch Loket
Telefoon: 0900 - 8020
www.juridischloket.nl
Tijd voor een andere leverancier?
Met onze Energievergelijker of het Energiecollectief stap je zonder gedoe over naar een nieuwe aanbieder.