icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Klacht over energieleverancier

Heb je een klacht over je energieleverancier en kom je er samen niet uit? Je kunt je klacht kwijt bij verschillende organisaties. Hier vind je informatie en veelgestelde vragen. En stappen die je kunt zetten voor het doorgeven van een klacht over de energieleverancier. 
Christiaan Doolaard

Christiaan Doolaard   Expert energieBijgewerkt op:20 februari 2024

Wat te doen bij een klacht over je energieleverancier

Heb je een klacht over je energieleverancier en kom je er samen niet uit? Je kunt je klacht kwijt bij verschillende organisaties. Kijk eerst bij Juridisch Advies wat je kunt doen als je een klacht hebt en wat je rechten zijn.

Juridisch Advies en voorbeeldbrieven

Daarnaast vind je bij Juridisch Advies ook voorbeeldbrieven die je verder kunnen helpen. Zoals onze voorbeeldbrieven over energieleveranciers.

Klopt de energierekening niet? 

Meer informatie over energieleveranciers vind je bij: Energieprijzen vergelijken: vraag en antwoord Of bekijk onze tips als je denkt dat je energierekening niet klopt.

Belangrijkste adressen

Heb je problemen met of klachten over je energieleverancier? Of wil je overstappen naar een andere energieleverancier? Dit zijn de belangrijkste adressen:

Algemeen

Autoriteit Consument & Markt

Voorheen was dit de Energiekamer en Dte. Je kunt hier terecht voor informatie en klachten over de tarieven van energie. Op deze site staat ook de lijst van leveranciers met een vergunning.
Postbus 16326
2500 BM Den Haag
Telefoon: 088 - 070 70 70 (lokaal tarief, Consuwijzer)
www.acm.nl

Energie-Nederland

Brancheorganisatie van energiebedrijven in Nederland
Postbus 9042
6800 GD Arnhem
026 - 356 94 44
www.energie-nederland.nl

Nederlands Meetinstituut (IJkwezen)

Postbus 654
2600 AR Delft
015 - 269 15 00
www.nmi.nl

Stadsverwarming

Techniek Nederland (voorheen Uneto-VNI)

Brancheorganisatie van installerende bedrijven
Postbus 188
2700 AD Zoetermeer
https://www.technieknederland.nl/contact/consumenten

Informatie

www.gasenstroomstoringen.nl
Het meldpunt voor storingen in de gas- en stroomlevering tot en met de meter.
De site wordt beheerd door Netbeheer Nederland.

www.consuwijzer.nl
telefoon: 088 - 070 70 70
Deze website van de overheid informeert je over je rechten en plichten als consument.

www.eancodeboek.nl
Met behulp van deze website kun je je (unieke) EAN-code opzoeken voor je aansluiting op het elektriciteitsnet en het gasnet. 

www.ser.nl
Op deze website kun je de modelvoorwaarden voor elektriciteit, gas en warmte nakijken.

www.nibud.nl
Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (NIBUD) geeft voorlichting over de geldzaken van consumenten.
030 - 239 13 50

Rechtshulp

Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC)

Postbus 90600
2509 LP Den Haag
070 - 310 53 10
www.geschillencommissie.nl 

Het Juridisch Loket

Telefoon: 0900 - 8020
www.juridischloket.nl

Tijd voor een andere leverancier?

Met onze Energievergelijker of het Energiecollectief stap je zonder gedoe over naar een nieuwe aanbieder.

Lees ook:

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.