icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Wat te doen bij een klacht over je energieleverancier

Heb je een klacht over je energieleverancier en kom je er samen niet uit? Je kunt je klacht kwijt bij verschillende instanties. Kijk eerst bij Juridisch advies wat je kunt doen als je een klacht hebt en wat je rechten zijn.

Daarnaast vind je bij Juridisch advies ook voorbeeldbrieven staan die je verder kunnen helpen.

Reageert de leverancier niet, of niet naar tevredenheid, plaats dan je klacht op het Klachtenkompas. De meeste energieleveranciers doen hieraan mee.

En als zelf klagen niet helpt, kun je naar de Geschillencommissie stappen.

Meer informatie over klachten over energieleveranciers vind je bij: Energieprijzen vergelijken: vraag & antwoord

Belangrijkste adressen

Heb je problemen met of klachten over je energieleverancier, of wil je overstappen naar een andere energieleverancier? Hier de belangrijkste adressen op een rij:

Algemeen

Autoriteit Consument & Markt (voorheen Energiekamer en Dte) Voor informatie en klachten over de tarieven van energie. Op deze site staat ook de lijst van leveranciers met een vergunning.
Postbus 16326
2500 BM Den Haag
Telefoon: 088 070 70 70 (lokaal tarief, Consuwijzer)
www.acm.nl

Energie-Nederland
Brancheorganisatie van energiebedrijven in Nederland
Postbus 9042
6800 GD Arnhem
026-356 94 44
www.energie-nederland.nl

Nederlands Meetinstituut (IJkwezen)
Postbus 654
2600 AR Delft
015-269 15 00
www.nmi.nl

Stadsverwarming

Directie Energie en Duurzaamheid
Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie
Postbus 20101
2500 EC Den Haag
Telefoon: 070 3797852
www.ez.nl

Uneto-VNI
Brancheorganisatie van installerende bedrijven
Postbus 188
2700 AD Zoetermeer
079-325 06 50
www.uneto-vni.nl

Informatie

www.gasenstroomstoringen.nl
Het meldpunt voor storingen in de gas- en stroomlevering tot en met de meter.
De site wordt beheerd door Netbeheer Nederland.

www.consuwijzer.nl
telefoon: 088 - 0 70 70 70
Deze website van de overheid informeert je over je rechten en plichten als consument.

www.eancodeboek.nl
Met behulp van deze website kun je de identificatie (EAN-code) opzoeken van je aansluiting op het elektriciteitsnet en het gasnet van Nederland.

www.ser.nl
Op deze website kun je de modelvoorwaarden voor elektriciteit, gas en warmte raadplegen.

www.nibud.nl
Het Nationaal Instituut voor Budgetvoolichting (NIBUD) geeft voorlichting over de geldzaken van consumenten.
(030) 239 1350

Rechtshulp

Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC)
Postbus 90600
2509 LP Den Haag
(070) 310 53 10
www.geschillencommissie.nl 

Het Juridisch Loket
Telefoon: 0900 - 8020
www.juridischloket.nl 

Energiecollectief en Energievergelijker

Overstappen zonder gedoe kan met het Energiecollectief of de Energievergelijker van de Consumentenbond.