! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
energievergelijker

Beperkt aanbod

Vanwege onrust op de energiemarkt is het aanbod in onze vergelijker beperkt. We proberen nog een goed aanbod te krijgen voor het nieuwe Energiecollectief.
Schrijf je in voor 2 november

De meterstanden op mijn afrekening kloppen niet. Wat moet ik doen?

Kloppen de meterstanden op de afrekening van je energieleverancier niet? Voor je gerechtelijke stappen onderneemt of je geschil door een geschillencommissie laat behandelen, is het verstandig om voor jezelf de volgende vragen te beantwoorden:
Peter van der Wilt

Peter van der Wilt , Expert Energie Bijgewerkt op: 28 september 2020

  • Heb je de meterstanden zelf doorgegeven schriftelijk, telefonisch of per internet? Of heb je een slimme meter die automatisch uitgelezen wordt? Zo niet, dan wordt het verbruik geschat.
  • Twijfel je aan de meterstanden van de slimme meter? Kijk dan in ons stappenplan wat je kunt doen.
  • Is je gezinssamenstelling gewijzigd?
  • Heb je weleens alles uitgeschakeld? Dus ook de waakvlammetjes en de apparaten die op stand-by staan? Blijft de meter dan nog lopen? Met een energieverbruiksmanager kun je je verbruik goed monitoren.
  • Is de verbruikperiode op de jaarafrekening misschien langer dan voorgaande jaren?
  • Heb je al eens een vergelijking gemaakt met buren die een soortgelijke gezinssamenstelling en verbruik hebben?
  • Heb je al eens een rekenprogramma geraadpleegd? Je kunt dergelijke rekenprogramma's bijvoorbeeld vinden op www.nibud.nl of op www.milieucentraal.nl. Bij de energiebedrijven zelf kun je ook besparingstips opvragen.
  • Ben je ervan overtuigd dat je energierekening niet klopt, dan kun je bezwaar indienen of naar de Geschillencommissie stappen.

Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.

Lees ook: