icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

De meterstanden op mijn afrekening kloppen niet. Wat moet ik doen?

Kloppen de meterstanden op de afrekening van je energieleverancier niet? Voor je gerechtelijke stappen onderneemt of je geschil door een geschillencommissie laat behandelen, is het verstandig om voor jezelf de volgende vragen te beantwoorden:

Peter van der Wilt

Peter van der Wilt , Expert Energie Bijgewerkt op:19 januari 2018


  • Heb je de meterstanden zelf doorgegeven schriftelijk, telefonisch of per internet? Of heb je een slimme meter die automatisch uitgelezen wordt? Zo niet, dan wordt het verbruik geschat.
  • Twijfel je aan de meterstanden van de slimme meter? Kijk dan in ons stappenplan wat je kunt doen.
  • Heb je nieuwe apparaten in huis die meer energie gebruiken?
  • Is je gezinssamenstelling gewijzigd?
  • Heb je weleens alles uitgeschakeld? Dus ook de waakvlammetjes en de apparaten die op stand-by staan? Blijft de meter dan nog lopen? Met een energieverbruiksmanager zoals Huisbaasje kun je je verbruik goed monitoren.
  • Is de verbruikperiode op de jaarafrekening misschien langer dan voorgaande jaren?
  • Heb je al eens een vergelijking gemaakt met buren die een soortgelijke gezinssamenstelling en verbruik hebben?
  • Heb je al eens een rekenprogramma geraadpleegd? Je kunt dergelijke rekenprogramma's bijvoorbeeld vinden op www.nibud.nl of op www.milieucentraal.nl. Bij de energiebedrijven zelf kun je ook besparingstips opvragen.
  • Ben je ervan overtuigd dat je energierekening niet klopt, dan kun je bezwaar indienen of naar de Geschillencommissie stappen.

Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.

Problemen na een aankoop?

Je gelijk halen kan soms flink tegenvallen. We helpen je graag verder. Afhankelijk van de aard van je klacht kan dat bijvoorbeeld met een Brief op maat of persoonlijke Bemiddeling.  Bel 070 - 445 45 45 en bespreek je mogelijkheden.

kader_bembom1

Artikelen binnen Gebruikstips

Alle artikelen