icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

De meterstanden op mijn afrekening kloppen niet. Wat moet ik doen?

Kloppen de meterstanden op de afrekening van je energieleverancier niet? Voor je gerechtelijke stappen onderneemt of je geschil door een geschillencommissie laat behandelen, is het verstandig om voor jezelf de volgende vragen te beantwoorden:

  • Heb je de meterstanden zelf doorgegeven schriftelijk, telefonisch of per internet? Of heb je een slimme meter die automatisch uitgelezen wordt? Zo niet, dan wordt het verbruik geschat.
  • Twijfel je aan de meterstanden van de slimme meter? Kijk dan in ons stappenplan wat je kunt doen.
  • Heb je nieuwe apparaten in huis die meer energie gebruiken?
  • Is je gezinssamenstelling gewijzigd?
  • Heb je weleens alles uitgeschakeld? Dus ook de waakvlammetjes en de apparaten die op stand-by staan? Blijft de meter dan nog lopen? Met een energieverbruiksmanager kun je je verbruik goed monitoren.
  • Is de verbruikperiode op de jaarafrekening misschien langer dan voorgaande jaren?
  • Heb je al eens een vergelijking gemaakt met buren die een soortgelijke gezinssamenstelling en verbruik hebben?
  • Heb je al eens een rekenprogramma geraadpleegd? Je kunt dergelijke rekenprogramma's bijvoorbeeld vinden op www.nibud.nl of op www.milieucentraal.nl. Bij de energiebedrijven zelf kun je ook besparingstips opvragen.
  • Heb je het energiebedrijf al gevraagd een onderzoek te doen? Wanneer dit niets oplevert, kun je met de netbeheerder afspreken de meter te laten ijken. Blijkt de meter niet goed te zijn, dan betaalt het energiebedrijf kosten van dit onderzoek. Is de meter wel goed, dan betaal jij. Dit is echter geen goedkoop onderzoek, dus kijk eerst of je er met de andere punten uitkomt.

Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.