icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Matrassen en rugpijn

Je matras is bijna nooit de oorzaak van rugklachten. Maar hij kan rugklachten wel verergeren, verminderen of zelfs voorkomen. Sta je elke ochtend op met rugklachten die in de loop van de dag verminderen of verdwijnen? Dan is het tijd om uit te kijken naar een nieuwe matras.
Bart Lucassen

Bart Lucassen , Expert Woning & Huishouden Bijgewerkt op: 31 augustus 2021

rugpijn_1200x800px

Hoofd, nek en ruggengraat in een rechte lijn

Rugklachten die verergeren in bed, worden vaak veroorzaakt door een verkeerde houding en onjuiste ondersteuning. Het is belangrijk dat je rug in een ontspannen en natuurlijke houding ligt en je matras je overal op de juiste manier ondersteunt. 

Je belast je ruggengraat het minst als je hoofd, nek en ruggengraat in een min of meer rechte lijn liggen.

Of dat zo is hangt af van:

  • De ondersteuning die de matras biedt.
  • De hardheid van je matras.
  • Je hoofdkussen.

Ondersteuning is het belangrijkst

Bij rugklachten geeft een goede matras je de juiste hoeveelheid steun op de juiste plaats.

Rugslaper

Ben je een rugslaper? Dan heeft vooral je onderrug extra steun nodig. Schouders, bekken en billen moeten voldoende kunnen wegzakken in de matras zonder dat de ondersteuning daar minder wordt. 

Bekijk welke matrassen de beste ondersteuning bieden aan rugslapers.

Zijslaper

Bij zijslapers moeten vooral de schouders en de heupen voldoende kunnen wegzakken in de matras. Zonder dat de nek en taille te ver meezakken.

Bekijk welke matrassen de beste ondersteuning bieden aan zijslapers.

Lichaamsondersteuning

Hoe gevormder je bent, des te belangrijker het is dat de matras de contouren van je lichaam goed volgt en de juiste ondersteuning biedt. Wij testen de lichaamsondersteuning voor verschillende lichaamsposturen en slaaphoudingen.

Comfortzones voor de juiste ondersteuning

Een goede matras bij rugklachten heeft verschillende comfortzones. De matras stemt de hoeveelheid steun af op het lichaamsdeel dat erop ligt. Dus extra ondersteuning bij de heupen, taille en schouders, en lichtere ondersteuning bij het hoofd en de voeten.

Welke matras bij rugklachten?

Niet alle soorten matrassen zijn even geschikt bij rugklachten.

Pocketveringmatras

Pocketveringmatrassen zijn heel geschikt voor comfortzones, omdat je met pocketveren heel makkelijk en vrij precies de ondersteuning kunt aanpassen. Bekijk alle geteste pocketveringmatrassen.  

Koudschuimmatras

Er zijn steeds meer koudschuimmatrassen met verschillende comfortzones, door te variëren met de dichtheid van het schuim. Maar niet alle pogingen zijn even succesvol. Let daarom goed op de scores voor lichaamsondersteuning.

Traagschuimmatras

Matrassen met veel traagschuim in de vulling hebben geen comfortzones en ondersteunen het lichaam vaak te weinig. Traagschuimmatrassen voelen wel comfortabel. Dat komt door de manier waarop je wegzakt in traagschuim. Dat voelt alsof je heel goed ligt.

Maar voor mensen met rugpijn zijn traagschuimmatrassen vaak niet de beste keus. Dat tonen onze lichaamsondersteuningstests aan. Bekijk alle geteste matrassen met traagschuim.

Hardheid van je matras

Uit onze test blijkt dat mensen met een zwaar postuur beter ondersteund worden door een harde matras dan door een zachtere uitvoering van dezelfde matras.

Wij testen van elke matras de hardheid. In onze matrasvergelijker kun je eenvoudig filteren op de de hardheid van een matras.

Hoofdkussen

Naast je matras, is ondersteuning van je hoofdkussen ook belangrijk voor een goede en comfortabele slaaphouding. Een goede ondersteuning betekent dat je hoofd bij het slapen niet te ver naar voor, achteren of opzij ligt. Lees meer over het kiezen van het juiste hoofdkussen.

Slaap niet op je buik

Met slapen op de buik dwing je je lichaam in een heel onnatuurlijke houding. Die uiteindelijk je wervelkolom erg belast. Slaap je regelmatig op je buik en heb je overdag vaak last van je rug, nek en/of schouders? Verander dan in ieder geval je slaaphouding.

Goede matras bij rugklachten

Wat je rugpijn positief en negatief beïnvloedt, is al net zo persoonlijk als welke matras lekker ligt. Wat de ene persoon met rugpijn een fijne matras vindt, is dus niet automatisch de oplossing voor de ander.

Matras thuis uitproberen

Wil je zeker weten dat je geen miskoop doet, kies dan een matras die je thuis in je eigen bed mag uitproberen en die je mag terugsturen als hij niet bevalt.

Lees meer over (web)winkels met gunstige probeer- en retourvoorwaarden.

Toch liever een matras in de winkel kopen?

  • Vertel de verkoper over je rugklachten en vraag om een matras met goede ondersteuning. Laat op de bon noteren wat je hebt besproken en dat de verkoper deze matras adviseerde.
  • Kies voor een medium tot harde matras.
  • Maak duidelijke afspraken over de ruil- of retourmogelijkheden als de rugklachten aanhouden. Leg alle afspraken die niet in de winkelvoorwaarden staan schriftelijk vast op de bon. 

Bekijk onze tips over wat je nog meer met de verkoper kunt bespreken.

Rugpijn verminderen met je huidige matras

Als je tijdelijk last hebt van je rug, dan hoef je niet direct een nieuwe matras te kopen. Er zijn trucjes om je rug tijdens het slapen te ontlasten:

  • Corrigeer je houding met een goed hoofdkussen.
  • Doe een kussen onder je rug of knieën.
  • Doe een kussen tussen je knieën of ellebogen.
  • Probeer in een andere houding te slapen.

Maar dit zijn natuurlijk geen langetermijnoplossingen. Heb je aanhoudende rugklachten? Ga dan langs je huisarts of fysiotherapeut. Alleen een matras zal je klachten namelijk niet wegnemen.

Lees ook:

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.