! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Reisorganisatie failliet en geld terug

Gaat je vakantie niet door omdat de reisorganisatie failliet is? Dan heb je niets aan een reis- en annuleringsverzekering. Gelukkig kun je vaak terecht bij een garantiefonds, zoals Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Waar moet je op letten?

Priscilla Blok

Priscilla Blok , Expert Geld & Verzekeren Bijgewerkt op:28 juni 2021

SGR sfeerbeeld

Recht op garantie bij pakketreis

Volgens Europese regels hebben reizigers recht op garantie bij pakketreizen of gekoppelde reisarrangementen. Bij een faillissement krijg je dan je geld terug, een (andere) reis of repatriëring indien nodig. De overheid moet erop toezien dat reizigers in zo’n situatie volledig zijn beschermd.

Als je een losse vlucht of accommodatie boekt, is die garantie er meestal niet. Zo ontbreekt de garantieregeling bij hotels en luchtvaartmaatschappijen. Daarnaast bij onder meer vakantieparken aangesloten bij Hiswa-Recron, zoals Center Parcs, Landal en Roompot. 

Heeft de Nederlandse reisaanbieder bij wie je hebt geboekt geen (goede) garantieregeling? Dan kun je dit melden bij ACM (Autoriteit Consument & Markt). Om bij faillissement geld terug te krijgen of na te gaan of de reis toch doorgaat moet je naar de curator.

Bij klachten over een buitenlandse accomodatie of reisorganisatie kun je terecht bij het Europees Consumenten Centrum (ECC).

Keuzehulp Coronavoucher

Is je voucher verlopen maar heb je geen terugbetaling ontvangen? Onze Keuzehulp Coronavoucher helpt je verder. 

Keuzehulp

Actie Meldpunt Volgeladen auto

Pakketreis en faillissement: garantiefonds SGR

Heb je een reis geboekt die bestaat uit verschillende onderdelen, zoals vervoer en accomodatie? Dan gaat het vaak om een pakketreis. Bij een failliete reisorganisatie aangesloten bij Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) kun je terecht bij SGR. Reisorganisaties betalen hiervoor een bijdrage aan SGR.

SGR stuurt aan op het laten doorgaan van de reis of het boeken van een vervangende reis. Lukt dat niet? Dan kun je binnen 2 maanden na het faillissement een claim indienen voor een schadevergoeding. Ingediende claims worden niet binnen een vaste termijn afgehandeld. SGR probeert een faillissement binnen 3 tot 6 maanden af te handelen.

Reis betaald met creditcard of PayPal

Heb je de reis betaald met een creditcard of PayPal? Dan verwijst SGR je eerst naar die maatschappij voor een vergoeding. Creditcardmaatschappijen hebben namelijk een chargeback-regeling (ook wel aflevergarantie of GeldTerugService genoemd). Met die regeling kun je de betaling voor de reis betwisten bij faillissement.

SGR behandelt een claim pas na een afwijzing van die maatschappij. Dat werkt voor jou als reiziger vertragend. International Card Services (ICS) verwijst namelijk bij pakketreizen eerst door naar het garantiefonds. Alleen los geboekte reisonderdelen (zoals vliegtickets) vergoedt ICS meteen. 

Andere garantiefondsen

Inmiddels zijn er in Nederland verschillende garantiefondsen. Kleine reisorganisaties richtten in 2011 de Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VvKR) op. Hieruit ontstond in 2013 garantieregeling STO Garant. En sinds 2012 bestaat het Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators (GGTO).

Beiden fondsen geven reizigers geld terug als een aangesloten reisorganisatie omvalt. STO Garant kan het boekingsbedrag al binnen 4 weken na het faillissement terugstorten aan reizigers die nog niet op reis zijn gegaan. In 2019 is ook nog VZR Garant opgericht voor ‘niet-klassieke’ pakketreisaanbieders.

Toezicht op de reisorganisaties

Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft aan al jaren intensief toezicht te houden op de reisbranche. Zij kan ervoor zorgen dat een reisbedrijf aan zijn garantieplicht voldoet. De toezichthouder meldt dat ze niet elke reisorganisator in Nederland kan controleren. Maar de toezichthouder spreekt partijen aan op basis van onder andere signalen.

De kans om je geld terug te krijgen is dan klein. Je zou volgens ACM wel een rechtszaak kunnen aanspannen tegen de reisaanbieder of overheid.

Let bij boeken op de garantieregeling!

Let bij het boeken van een reis zelf op of het reisbedrijf een goede garantieregeling heeft. Op de website van een reisorganisatie kun je wel een garantiefondslogo zien, maar soms staat dat daar onterecht. Controleer bij het genoemde garantiefonds zelf of de reisaanbieder bij de aangesloten bedrijven staat.

Hulp bij financiële vragen

Heb je een algemene financiële vraag over bijvoorbeeld betaal- en spaarrekeningen, verzekeringen, hypotheken en schenken? Met het lidmaatschap Geld & Recht of Volledig & Vertrouwd staan we voor je klaar en helpen je snel op weg.

Speciaal voor leden: de Financiële Helpdesk
Onze experts zijn bereikbaar op 070 - 445 45 45 (ma t/m vrij, 9:00 tot 18:00 uur).

helpdesk

Lees verder