icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je smartphone laten repareren

Je smartphone kan zomaar kapot gaan. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Maar het apparaat kan ook last hebben van een technisch gebrek. Met deze tips kies je de beste manier om je smartphone te repareren.
Andre van Zwet_S

Andre van Zwet   Expert ElektronicaBijgewerkt op:2 december 2024

smartphone-reparatie

Wat zijn je rechten?

Defect buiten jouw schuld om

Wanneer je smartphone eerder dan verwacht en buiten jouw schuld stuk gaat heb je recht op kosteloze reparatie. Ga naar de winkel waar je het apparaat hebt gekocht. Je hebt namelijk recht op een goed product. Daarnaast biedt de fabrikant vaak ook 1 of 2 jaar fabrieksgarantie. Die garantie is een soort ‘extraatje’ en kan nooit je wettelijke rechten aantasten.

Wat moet je doen als je product kapot gaat? Hoe zit het met garantie, je rechten én hoe gebruik je die? Lees ons advies over garantie.

Defect door eigen schuld

Gaat het om een reparatie van een gebrek dat door eigen schuld is veroorzaakt, dan heb je geen recht op kosteloos herstel door de verkoper. In de meeste gevallen zal de reparatie ook niet door de fabrieksgarantie gedekt worden, tenzij je een aanvullende verzekering hebt afgesloten bij de fabrikant of winkelier.

Heb je een inboedelverzekering, eventueel met buitenhuisdekking? Mogelijk dekt die verzekering (deels) de schade. Als iemand anders jouw apparaat heeft beschadigd, kun jij de kosten van het herstel terugvragen via diens aansprakelijkheidsverzekering. 

Is reparatie zinvol?

Voordat je besluit om je smartphone te laten repareren, is het belangrijk om af te wegen of de kosten opwegen tegen de voordelen. Hou rekening met de leeftijd van je toestel, de reparatiekosten en of je toestel nog software-updates ontvangt.

Fabrikant of andere reparateur?

Als je telefoon stuk is door je eigen onhandigheid kun je meestal naar een van de servicepunten van de fabrikant. Of je klopt aan bij een onafhankelijke reparateur. Tussen beide keuzes zijn er grote verschillen. Bekijk de voor- en nadelen. 

Fabrikant Andere reparateur

Voordelen:

  • Originele onderdelen
  • Behoud van je fabrieksgarantie

Voordelen:

  • Vaak reparatie op locatie

Nadelen:

  • Vaak niet de goedkoopste reparateur

Nadelen:

  • Soms originele onderdelen, soms niet
  • De fabrieksgarantie zal meestal vervallen
  • De wettelijke garantie vervalt in principe niet maar het wordt wel een lastig verhaal richting de winkel als de telefoon hapert na een reparatie door een ander reparatiebedrijf (dan de winkel aanwijst).

Bepaal aan de hand van de leeftijd, aanschafprijs en de prijs van de reparatie hoe belangrijk het is om je wettelijke garantie en/of fabrieksgarantie te behouden en wie je als reparateur kiest. 

Waar moet je op letten bij reparateurs?

Origineel of niet

Als je jouw toestel laat repareren bij een onafhankelijke reparateur, dan is het verstandig om te vragen naar nieuwe originele onderdelen. Dat wil zeggen dat je exact dezelfde onderdelen krijgt als de oorspronkelijke in je telefoon. Dat is vooral belangrijk bij de schermen.

  • Replicaschermen kunnen van een lagere kwaliteit zijn dan originele schermen, bijvoorbeeld omdat de kijkhoek of het contrast slechter is.
  • De replicaschermen kunnen wel goedkoper zijn.
  • In geval van een Samsung-apparaat lukt het in veel gevallen wel om originele onderdelen te krijgen bij een onafhankelijke reparateur.
  • Bij een Apple iPhone is dit lastiger. Want reparateurs krijgen alleen onder bepaalde voorwaarden originele onderdelen van Apple.

Vraag in elk geval altijd wat voor onderdelen de reparateur gebruikt. 

Direct klaar-reparatie of opsturen

  • Veel reparatieshops kunnen bepaalde reparaties, zoals een gebroken scherm, ter plekke uitvoeren. Dan is hij dezelfde dag weer gemaakt, soms zo snel dat je er in de winkel op kunt wachten.
  • Soms is een reparatie ingewikkelder of worden reparaties op andere locaties uitgevoerd, dan ben je je toestel enige tijd kwijt.

Om bereikbaar te blijven krijg je soms een leentoestel. Dat kan bijvoorbeeld als je een iPhone via Apple laat repareren. Vraag de reparatieshop of je gebruik kunt maken van een leentoestel. Niet alle winkels zullen dit aanbieden, dus reken er niet op.

Onderzoekskosten

Als de reparateur oordeelt dat de reparatie niet onder garantie valt, volgt een rekening of offerte. Ook door onverwachte gebreken kan de rekening hoger uitvallen. Als je niet akkoord gaat met een offerte en het apparaat terug wilt, moet je mogelijk onderzoekskosten betalen. Laat je daarom goed informeren over onderzoekskosten voordat je een toestel afgeeft of opstuurt.

Garantie op reparatie

De reparateur geeft soms garantie op het gerepareerde onderdeel zelf. Die garantieperiode verschilt per reparateur, variërend van 3 tot 12 maanden op een reparatie. Bespreek of je garantie krijgt op het gerepareerde onderdeel en hoe lang deze geldig is.

Hoe vind je een reparateur?

Een reparatie binnen de garantie kun je het beste regelen via de winkel waar je de telefoon hebt gekocht. Valt de reparatie buiten de garantie, neem dan contact op met de klantenservice van dat merk.

  • Met een defecte iPhone kun je ook bij een van de 3 Apple Stores terecht voor veel reparaties (wel eerst een afspraak maken), of via de Apple Support website een erkend reparatiepunt bij jou in de buurt vinden.
  • Samsung heeft inmiddels een vergelijkbare direct-klaar-reparatieservice bij 'Samsung Service Centers'.

In de zomer van 2024 vergeleken we de reparatieprijzen van vele aanbieders. Reparatieprijzen variëren sterk tussen reparateurs. Apple vraagt €339 voor een origineel iPhone 12-scherm, terwijl imitatieschermen bij MediaMarkt en GSM Reparatie Centrum €79 kosten.

Originele schermen zijn goedkoper bij Phoneworld, namelijk €150. Voor Samsung-schermreparaties is de fabrikant vaak het goedkoopst. Over het algemeen zijn reparaties bij MediaMarkt vaak scherp geprijsd, terwijl Coolblue vaak vrij duur is.

Omdat het per model en onderdeel kan verschillen wat de beste aanbieder is, is het verstandig om tarieven te vergelijken. Je kunt op internet bijvoorbeeld zoeken naar 'smartphonereparatie' samen met je woonplaats of een stad in de buurt. 

Soepele reparatie in 5 stappen

Heb je eenmaal een reparateur gekozen, dan zorgt een kleine voorbereiding voor een soepele reparatie. Want ga je direct naar een reparatiebalie in een winkel dan is de kans groot dat je niet meteen aan de beurt bent. En misschien hebben ze ook niet het juiste onderdeel op voorraad. Volg ons stappenplan om zulke teleurstellingen te voorkomen.

  1. Maak een afspraak
    Plan vooraf een reparatie-afspraak, meestal kun je dat doen via de website van de reparateur. Zo wordt er tijd voor je gereserveerd en kunnen onderdelen die misschien nodig zijn op tijd worden besteld.

  2. Maak een reservekopie van je smartphone
    Zorg altijd dat je een back-up maakt vlak voordat je je toestel afgeeft of opstuurt.

  3. Bescherm je privacy
    Vraag of de reparateur toegang nodig heeft tot je telefoon. Zo ja, dan kun je kiezen om al je gegevens te wissen na het maken van een back-up. Bij veel Samsung-toestellen kun je in plaats daarvan de 'Onderhoudsstand' activeren (Zoek op 'Onderhoudsstand' bij de instellingen). Dan worden je gegevens beschermd zonder ze te wissen.

  4. Voorbereiding bij opsturen
    Als je je telefoon opstuurt, wordt deze vaak gewist. Bij iPhones wordt doorgaans gevraagd om de 'Zoek mijn iPhone'-functie uit te schakelen (Instellingen > [jouw naam] > Zoek mijn).

  5. Verwijder simkaart en geheugenkaart
    Vergeet niet de simkaart en eventuele geheugenkaart uit je telefoon te halen voordat je deze afgeeft of opstuurt.

  6. Houd wachtwoorden bij de hand
    Bij een bezoek aan de winkel kan het nodig zijn om het wachtwoord van je Apple- of Google-account en de ontgrendelingscode van je telefoon in te voeren. Geef deze gegevens nooit aan de reparateur. Voer ze zelf in en blijf in de buurt tijdens de reparatie.

Nieuwste artikelen

Blijf op de hoogte

Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop en weet je wat je rechten zijn. Al 500.000 lezers gingen je voor.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren.