icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Ontbijtgranen, gezonde keuze of niet?

Ontbijtgranen zijn ongekend populair en een welkom alternatief voor de boterham met kaas. Maar is het ook een verstandig ontbijt? De meeste ontbijtgranen bevatten veel suiker en zijn daarom geen goede keus.

Karin Pop

Karin Pop , Expert Woning & Huishouden Bijgewerkt op:12 november 2018

muesli

Veel keuze in ontbijtgranen

Hoe kies je in het enorme schap aan ontbijtgranen de gezondste? En waar moeten ontbijtgranen nu aan voldoen om een verantwoorde start van de dag te zijn? In de schijf van vijf van het Voedingscentrum staan hierover duidelijke richtlijnen. We zetten het op een rij:

Kies wel voor

  • Granen: graanvlokken zoals haver, tarwe en rogge. Het liefste de volkorenvariant. 
  • Fruit: ongesuikerd fruit
  • Noten: noten en zaden
  • Suiker: geen toegevoegd suiker

Kies liever niet voor

  • Granen: mais (cornflakes) en gepofte rijst
  • Fruit: gesuikerd fruit, zoals cranberry's.
  • Noten: gezouten of gesuikerde noten
  • Suiker: elke vorm van toegevoegd suiker

Hoeveel mag er van dit alles inzitten

  • Granen: hoe meer (volkoren) graanvlokken, hoe beter
  • Fruit: maximaal 20% ongesuikerd fruit
  • Noten: lekker veel, maar niet meer dan 25% noten en zaden
  • Suiker: 0

Ongezonde ontbijtgranen

Veel ontbijtgranen zijn niet erg gezond doordat er veel suiker aan is toegevoegd. Toegevoegde suiker in de vorm van appelsapconcentraat, rietsuiker en honing maken deze ontbijtgranen niet gezonder. Suiker is suiker voor ons lichaam.

Lees meer over langzame en snelle suikers

Voorbeelden:

  • Krokante, geroosterde muesli; vaak ook cruesli genoemd. Bevat altijd veel toegevoegd suiker, tot zelfs 20%. Krokante muesli wordt gebakken in olie en bevat daardoor ook zo’n 10% vet. Dit levert extra calorieën en als het in palmolie gebeurt ook wat verzadigd vet. De basis is gelukkig volkoren granen en daarom meestal met voldoende (minimaal 8%) vezels. Noten en zaden zijn een goede aanvulling. Gedroogd fruit zoals rozijnen zorgt alleen nog maar voor meer suikers.
  • Granola; heeft een gezonder imago dan krokante muesli, maar dit is vaak onterecht. Granola is net als krokante muesli in olie geroosterde muesli met suiker, alhoewel er vaak wel wat minder suiker in zit. Voor granola is dat vaak in de vorm van honing. Dit klinkt gezonder dan suiker, maar is het niet. Noten en zaden zijn een goede aanvulling. Ook hier zorgt gedroogd fruit zoals rozijnen alleen nog maar voor meer suikers.
  • Cornflakes zijn geroosterde maisvlokken. Kellogg’s is het bekendste merk en bevat bijna altijd toegevoegd suiker, zo’n 10%. Mais bevat met 3 gram maar weinig vezels.
  • Volkoren vlokken; deze lijken soms op cornflakes maar bestaan uit granen als tarwe en haver. Hierdoor bevatten ze vaak veel vezels, tot wel 30%. Maar helaas bevatten ze ook vaak tot 20% suiker. 
  • Ontbijtgranen voor kinderen zoals Coco Pops en Smacks; het zal geen verrassing zijn dat deze categorie ontbijtgranen bomvol suiker zitten, tot wel 43%. Bevat ook nog eens weinig vezels.

Gezonde ontbijtgranen

  • cruesliHavermout: havervlokken die in kleine stukjes zijn geknipt om er pap van te kunnen maken. Haver bevat een bijzondere groep vezels met de naam bètaglucanen. Die werken cholesterolverlagend. Let wel, voor het gunstige cholesteroleffect ervan heb je er 3 gram per dag van nodig. Dat betekent flink dooreten: een bord pap van 40 gram levert met 1,6 gram pas de helft. Pas op voor havermout met een smaakje. Zo bevat de havermout kaneel van Quaker 19% suiker.
  • Volkoren graanontbijt: fijngemalen granen (meestal tarwe) om pap van te maken. Brinta is wel de bekendste, maar ook als huismerkvariant verkrijgbaar. Het bevat voldoende vezels (10%). Pas op voor Brinta met een smaakje. Zo bevat de Brinta appel-rozijn 21% suiker, waarvan 10% toegevoegde suiker.
  • Muesli: een mix van verschillende granen, gedroogd fruit en noten en zaden. Let op de juiste samenstelling van deze ingrediënten:
    • Veel granen: over het algemeen graan in de vorm van vlokken; hele, geplette graankorrels, waarbij de kiem en het vliesje nog aanwezig zijn. Volkoren dus, ook al wordt dat niet altijd als zodanig vermeld.
    • Niet te veel fruit (maximaal 20%). Let er op dat er aan dit fruit geen suiker is toegevoegd. Aan cranberry (veenbessen), ananas, mango en papaja is regelmatig wel suiker toegevoegd. Kokos (eigenlijk een vrucht) is niet gezond. In kokos zit namelijk veel vet van het ongezonde verzadigde soort.

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat het kiezen tussen ontbijtgranen nog een hele opgave blijkt te zijn. Daarom pleiten wij voor een onafhankelijk voedselkeuzelogo om deze keuze makkerlijker te maken. 

Lees ook over:

Nieuw & interessant

  • Groepsfoto-rookworsten
    20 nov.

    Geproefd: vegetarische rookworsten

    Niks lekkerder dan op een gure winterdag stamppot met rookworst eten. Die rookworst hoeft niet van vlees te zijn. We proefden verschillende merken vegetarische rookworsten en bekeken hoe gezond ze zijn.
  • gluten vrij
    12 nov.

    Glutenvrije producten gezonder? Zeker niet altijd!

    Glutenvrije producten zijn tegenwoordig overal volop te koop want glutenvrij is hip! Maar zijn ze dan ook gezonder? Zeker niet altijd. 
  • glas-water-nachtkastje-bed
    Nieuws  |  16 okt.

    Hoe lang blijft water 'goed'?

    Als een glas water al dagen op je nachtkastje staat, kun je het dan nog drinken? Of krijgen micro-organismen de overhand? Het antwoord zal je verbazen. Zelfs als het vies smaakt of oud is, blijft het veilig om te drinken.
  • Gezondgids 1200x800

    Gezondgids met korting

    De Gezondgids maakt gezonder en bewuster leven makkelijker. Houd zelf de vinger aan de pols op het gebied van voeding en gezondheid. Lees 'm een jaar lang met 35% korting of kies een boek als cadeau.