! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Alle artikelen

Artikelen binnen Facebook

Overtredingen van Facebook

Facebook schond jouw privacy. Wat ging er precies fout?

Silvia Smit

Silvia Smit , Expert Elektronica Gepubliceerd op:7 juli 2020


'Betalen' met je gegevens

Facebook maakt miljardenwinsten door advertentieverkoop, overeenkomsten met derden en andere 'data monitoring´ waarbij het bedrijf gebruik maakt van privégegevens van Facebookgebruikers. Facebookgebruikers zijn daarover niet goed geïnformeerd en hebben hiervoor geen toestemming gegeven.

Facebook verzamelt meer informatie dan Facebookgebruikers vrijwillig aan Facebook verstrekken. Dat mag niet.

Adverteerders zijn de klant

Niet iedereen realiseert zich dat de klanten van Facebook niet de Facebookgebruikers zijn, maar de adverteerders op het platform. Het verdienmodel van de sociale netwerkdienst is gebaseerd op inkomsten uit gepersonaliseerde advertenties.

Facebook gebruikt de hieronder opgesomde privégegevens om adverteerders in staat te stellen uiterst precieze en gepersonaliseerde advertenties aan jou te presenteren, gebaseerd op jouw persoonlijke eigenschappen en voorkeuren.

  • Geslacht
  • Plekken die je bezoekt
  • Interesses
  • Religie
  • Gezondheid
  • Politieke overtuiging
  • Seksuele geaardheid
  • Foto’s
  • Surfgedrag
  • Vrienden
  • Gebruik diensten/Apps
  • Inhoud van berichten

Hoe komt Facebook aan die gegevens?

Facebook analyseert het door de gebruikers aangemaakte profiel. Maar daar blijft het niet bij:

  • Facebook kijkt mee met wat de gebruikers met vrienden delen.
  • Facebook verzamelt ook gegevens buiten het sociale netwerk om.
  • Met behulp van cookies volgt Facebook het surfgedrag en ingezette apps van gebruikers op talloze websites en mobiele apparaten. 
  • En app-makers konden zelf gegevens verzamelen van de Facebook-vrienden van de gebruiker, terwijl die Facebook-vrienden zelf de app niet gebruikten. Die vrienden hadden hier geen kennis van en Facebook meldde dit niet.

Essentiële informatie niet verstrekt

Ook de Autoriteit persoonsgegevens (AP) deed onderzoek. Daaruit blijkt dat Facebook essentiële informatie over het eigen privacybeleid niet verstrekte. En voor zover informatie wel was verstrekt, was dat op een voor gebruikers onduidelijke, inconsistente en onnodig moeilijk te begrijpen wijze. Zo stond belangrijke informatie verspreid over 13 verschillende pagina’s en bronnen, waarbij sommige relevante informatie volledig was verstopt.

De AP oordeelde dan ook dat Facebook de gegevens van gebruikers zonder hun medeweten of toestemming verwerkte. En dat Facebook anderen in staat stelde gebruik te maken van gegevens die Facebook-gebruikers als privé mochten beschouwen. 

Werkwijze botst met privacyregels

De betreffende praktijken waren zeer gunstig voor Facebook. In 2015 haalde het platform 95% van haar inkomsten binnen met advertenties gebaseerd op Facebook-gebruikersinformatie. Het platform realiseerde in Europa een omzet van ruim 4,2 miljard dollar en wereldwijd ruim 17 miljard dollar.

Als een bedrijf geld verdient aan gegevens en advertenties, moet de manier waarop dit gebeurt wel in lijn zijn met de privacyregels. Dat was hier niet het geval. Facebook was onduidelijk over hoe het de gegevens over gebruikers verkreeg en wie daarvan gebruik konden maken.

Niet gratis

Facebook heeft onrechtmatig gehandeld en verschillende wettelijke privacybepalingen overtreden. Ook maakte Facebook zich schuldig aan oneerlijke handelspraktijken. Dat deed het door aan gebruikers en potentiële gebruikers te melden dat Facebook gratis is en dat altijd zou blijven. De gebruikers betaalden eigenlijk voor het platform doordat hun persoonsgegevens door Facebook werden gebruikt en ook door Facebook werden doorgegeven aan derden.

Ten koste van de gebruikers heeft Facebook zich ongerechtvaardigd voor commerciële doeleinden verrijkt. 

Lees meer:

Artikelen binnen Facebook

Alle artikelen

Artikelen binnen Facebook

Jouw steun is hard nodig!

Vind jij het ook belangrijk dat wij opkomen voor de belangen van álle consumenten in Nederland? Steun ons dan en word lid! Kies het lidmaatschap dat het beste bij je past. Bijvoorbeeld toegang tot al onze testinformatie voor producten en diensten. Of juridische hulp bij consumentenproblemen.

Ja, ik steun de Consumentenbond