Hulp bij online fraude
Slachtoffer van online fraude of een vermoeden daarvan? Bekijk hieronder waar je terecht voor persoonlijke hulp.
Slachtoffer van online fraude of een vermoeden daarvan? Bekijk hieronder waar je terecht voor persoonlijke hulp.
Criminelen hebben een nieuwe oplichtingsvariant bedacht, waarbij ze zich voordoen als jouw bank. De oplichters gebruiken robocalls, automatische telefoongesprekken, om nietsvermoedende slachtoffers te misleiden en toegang te krijgen tot hun bankrekeningen.
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
Nepshops met medicijnen zijn lange tijd actief. Gemiddeld wel 20 maanden. Ze kunnen zo lang online blijven omdat weinig gedupeerden aangifte durven te doen.
Het blijft een plaag: webwinkels die maar enkele weken bestaan en nooit iets leveren. Opvallend: wel 35 van de 61 ‘nepshops’ waarvoor de politie recent waarschuwde boden iDeal als betaalmiddel.
De Stichting Bescherming Privacybelangen en de Consumentenbond zetten de volgende stap in hun strijd tegen Google. Het techbedrijf wordt vandaag voor de rechter gedaagd wegens grootschalige privacyschendingen.
Bij 43% van de nieuwe smartphones in onze test kun je de telefoon ontgrendelen door een portretfoto van de eigenaar voor de selfielens te houden. Een oud probleem, dat nog steeds niet is opgelost.
Consumentenorganisaties in de EU en de VS roepen op om consumentenrechten centraal te stellen bij de ontwikkeling en implementatie van AI en generatieve AI. De organisaties vragen toezichthouders en beleidsmakers in hun land om actie te ondernemen. De Consumentenbond richt haar oproep aan de ACM, de AP en staatsecretaris Van Huffelen (Digitalisering).
De helft van de organisaties met een datalek verstuurt onduidelijke of onvolledige waarschuwingsmailtjes aan de betrokken klanten.
Phishing via e-mail is de meest voorkomende vorm van poging tot bankfraude. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder ruim 11.000 consumenten. 36% van de ondervraagden kreeg hiermee te maken. Ook via sms (15%) en Whatsapp (10%) proberen criminelen regelmatig consumenten geld afhandig te maken.
De Consumentenbond en de Data Privacy Stichting (DPS) hebben de rechtszaak over de bescherming van privacyrechten tegen Facebook gewonnen. Met de uitspraak is de weg vrij voor een schadevergoeding voor Nederlandse consumenten. Daarnaast beginnen de Consumentenbond en DPS direct een nieuwe zaak tegen Facebook.
De politie meldt dat in 2022 het aantal aangiften over malafide webwinkels licht is gedaald ten opzichte van 2021. De schade per gedupeerde verdubbelde echter van €156 naar €347.
Een belangrijke maatregel om je accounts te beveiligen, is het instellen van tweefactorauthenticatie (2FA). Je logt dan in met je wachtwoord én een extra inlogmiddel. Slechts 54% van de populaire sites biedt 2FA aan.
Wil je met een nieuwe wachtwoordmanager van start gaan? Maar heb je al wachtwoorden opgeslagen in een browser of andere wachtwoordmanager? Zo zet je je wachtwoorden over.
Let op voor valse virusmeldingen. Vaak kwam de melding van bijvoorbeeld pcfix.net. Zo'n melding stuurde je dan door naar een malafide pc-hulp of helpdesk. Die wilden je dan een dure virusscanner en abonnement aansmeren. Trap er niet in.
Oplichting via de telefoon neemt toe. Criminelen doen zich bijvoorbeeld voor als Amazon, bank, Fraudehelpdesk of politie. Ga niet in op de verzoeken om je computer over te nemen of geld veilig te stellen.
Met nepadvertenties wordt reclame gemaakt voor beleggen in bitcoins of voor populaire bedrijven als Amazon en Tesla. Wees je bewust van de risico's als je erop klikt.
Het gebruik van QR-codes neemt toe. Daarmee zien ook criminelen een extra kans op mensen op te lichten. Let net zo goed op bij QR-codes als op berichtjes met linkjes. Beide kunnen leiden naar nepwebsites om je (bank)gegevens te achterhalen.
Afterpay gaat alsnog een betere gebruikersverificatie invoeren om bestelfraude tegen te gaan. Dat meldt het bedrijf aan de Consumentenbond. In april riep de Consumentenbond Afterpay op om de beveiliging te verbeteren, nadat onderzoek aantoonde dat fraude via die dienst kinderlijk eenvoudig is.
Wat zijn de gevaren van datalekken, wat kun je doen om het lekken van jouw gegevens te voorkomen en wat moet je doen als je data wel is gelekt?