icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ga naar hoofdinhoud

Microsoft-helpdesk oplichting herkennen

Wees alert voor oplichting door nep-medewerkers van Microsoft die je opbellen en aangeven dat je een computerprobleem hebt. Het gebeurt al jaren, maar maakt nog steeds veel slachtoffers. Trap er niet in, lees onze tips over hoe je deze telefonische oplichters herkent.
Ronald Kamp_S

Ronald Kamp , Expert Elektronica Bijgewerkt op: 15 december 2022

Artikle last-ápass handmatig synchroniseren

Vormen van tefefonische oplichting

Criminelen die zich voordoen als iemand anders aan de telefoon is nog altijd een van de belangrijkste oplichtingsvormen. Hiervan is een groot deel bank spoofing, waarbij er zogenaamd uit naam van de bank wordt gewaarschuwd dat je bankrekening in gevaar is. Ook andere vormen van helpdeskfraude blijven komen voor.

Naast banken doen criminelen zich voor als allerlei partijen, waarvan een van de oudste varianten de helpdeskmedewerker van Microsoft is. Deze Microsoft Tech Scam bestaat al sinds 2008. Na een daling, lijkt deze vorm van oplichting weer in de lift te zitten.

Kenmerken nep Microsoft-bellers

  • Iemand die zich voordoet als helpdeskmedewerker van Microsoft of Windows en zegt dat je een computerprobleem hebt, bijvoorbeeld zogenaamde fouten, een virus, dat je geen officiële/legale Windows zou hebben of dat je bent gehackt.
  • De nepmedewerker spreekt Engels, vaak met een buitenlands (Indiaas) accent.
  • Er wordt gebeld vanaf een buitenlands of afgeschermd telefoonnummer.

Word je gebeld en herken je dit? Verbreek dan meteen de verbinding.

Voorbeeld Microsoft oplichting

Al in 2012 namen wij een gesprek met nep-medewerkers van Microsoft op. De huidige werkwijze is nog vergelijkbaar.

Let op!

Je kunt momenteel geen video's bekijken, omdat je hiervoor geen cookies hebt geaccepteerd. Wil je toch video's bekijken? Wijzig dan je cookie instellingen en accepteer de YouTube cookies

Instellingen aanpassen

Werkwijze oplichters

  • Om je te 'helpen' vragen de oplichters je een programmaatje te downloaden, zodat ze op afstand je pc kunnen bedienen. Bijvoorbeeld AnyDesk of Teamviewer.
  • Ze proberen je te overtuigen dat je een computerprobleem hebt door trucjes. Bijvoorbeeld door logboeken met foutmeldingen te tonen. Deze foutmeldingen komen echter op iedere pc voor, zijn niet ernstig en hoeven niet opgelost te worden. Of ze spelen in op actueel nieuws, bijvoorbeeld een groot computerlek en zeggen dat dit ook bij jouw pc is vastgesteld.
  • Om de zogenaamde problemen op te lossen vragen ze om een betaling.
  • Oplichters die een stapje verder gaan, laten je de betaling online uitvoeren en verhogen dan ongezien het bedrag. Of ze stelen je bankgegevens of creditcardgegevens.

Dit komt minder vaak voor, maar gebeurt ook:

  • Criminelen installeren schadelijke software, zoals gijzelsoftware, die bijvoorbeeld al je bestanden blokkeert. Pas na betaling zou het probleem worden opgelost.
  • Criminelen stelen van privacygevoelige of persoonlijke gegevens, zoals wachtwoorden.
  • Oplichters doen zicht voor als bankmedewerker en zeggen dat er iets mis is met je bank of creditcard. Zo willen ze betaalgegevens aftroggelen. Ook helpdeskfraude uit naam van Google en Ziggo komt voor.

Wat moet je doen als je er in bent getrapt?

Ben je toch ingegaan op een nepmedewerker van Microsoft, beperk dan de schade door de volgende stappen te ondernemen:

  • Wijzig belangrijke wachtwoorden.
  • Blokkeer je creditcard als je deze gegevens hebt verstrekt.
  • Zorg dat je virusscanner up-to-date is.
  • Doe aangifte zodat dit soorten praktijken aangepakt worden. Dit kan nog niet online. Bel 0900-8844 voor een afspraak op een politiebureau.

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.