icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ga naar hoofdinhoud

In gesprek met je kind

Kinderen groeien steeds meer online op. Daarom is het belangrijk om samen te praten over wat je online allemaal tegenkomt. We helpen je op weg met wat gespreksstof.
Irene Joris

Irene Joris , Expert Elektronica Gepubliceerd op: 13 oktober 2022

Moeder en dochter veilig online

Het gesprek starten

Het internet biedt je kind een hoop leuks, maar het is goed om met je kind in gesprek te gaan over wat je allemaal tegen kunt komen. Hoe start je nou zo’n gesprek? Begin met algemene vragen, zoals:

  • Welke apps gebruik je allemaal?
  • Wat is je favoriete app op dit moment? En waarom?
  • Gebruiken je vrienden of vriendinnen deze app ook veel? Of hebben zij een andere favoriete app?
  • Hoeveel tijd per dag zou je online mogen zijn, vind je?

Daarna kun je doorvragen of je kind wel eens minder leuke kanten van het internet heeft gezien:

  • Heb je online weleens iets gezien dat je liever niet wilde zien?
  • Heb je wel eens een chat van een onbekende gekregen in een app? Of heb je gehoord dat iemand anders dit kreeg?

Doorvragen over filterbubbels

Social media en andere apps slaan veel informatie op over je kind. Met hulp van die informatie en slimme algoritmes krijgt je kind filmpjes en content te zien die precies afgestemd zijn op zijn of haar gedrag. Het klinkt handig, maar het kan ervoor zorgen dat je kind in een filterbubbel terecht komt. Met deze vragen en oefening met hulp van YouTube kun je dit uitleggen aan je kind:

  • Probeer eens uit: hoeveel konijnenfilmpjes moet je kijken voordat er alleen nog maar filmpjes over konijnen in de aanbevelingen staan? 
  • En hoeveel kliks zou het duren voordat er geen konijnen meer in staan?

Doorvragen over advertenties

De informatie die over je kind wordt opgeslagen, wordt door social media verkocht. Bedrijven kunnen daar hun reclame op aanpassen. Met deze vragen bespreek je het fenomeen 'profiling en targeting' met je kind:

  • Waarom zijn apps meestal gratis?
  • Waarom denk je dat bedrijven graag jouw privégegevens hebben?
  • Wat voor soort informatie zijn bedrijven naar op zoek, denk je?
  • Vind je het erg dat bedrijven alles van je weten?

Doorvragen over influencers

Beroemdheden op social media prijzen producten aan, vaak op allerlei creatieve, onduidelijke manieren. Je kind heeft zo niet meteen door dat influencers hiervoor worden betaald. Met deze vragen praten jullie samen over influencers en hun invloed:

  • Welke influencers volg je? En waarom deze?
  • Praat je weleens met influencers in de reacties bij berichten?
  • Weet je wat advertorials zijn? En ken je deze samenwerkingen van influencers?
  • Doe je weleens mee aan een challenge van een influencer? Had je toen door dat er een bedrijf achter zat?
  • Bekijk samen ook eens een paar video’s van influencers. Wie van jullie ontdekt het eerste sluikreclame?

Meer dan praten?

Zo ga je een stapje verder:

Nieuw & interessant

  • Veilig online opgroeien
    24 nov.

    Apps pushen kinderen om geld uit te geven

    De game-apps Brawl Stars, Clash Royale, Minecraft en Roblox gebruiken allerlei trucjes om kinderen aankopen te laten doen in de app. Wij vinden dit niet kunnen. Kinderen kunnen zo niet veilig online opgroeien.
  • Fitbit_1200x800
    Nieuws | 24 nov.

    Gratis games zetten kinderen onder druk om aankopen te doen

    Gratis games voor smartphones maken het vaak moeilijk of zelfs onmogelijk om zonder aankopen binnen het spel verder te komen. Daarmee zetten spelmakers kinderen onder druk. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond, die wil dat de toezichthouder ingrijpt.
  • Apps voor kinderen
    10 okt.

    Apps voor kinderen

    Apps voor kinderen zijn er in overvloed, ook voor de allerjongsten. Maar ze zijn niet allemaal geschikt. Wij geven tips per leeftijdscategorie.
  • Gaming pubers
    27 mei.

    Lootboxes: manipulatie en misleiding in videogames

    In videogames komen kinderen ‘lootboxes’ tegen: digitale mysteriepakketjes. Je ziet pas wat er in zit, nadat je hebt betaald. Met echt geld. Wij vinden dat er regels komen voor de manier waarop gamemakers lootboxes presenteren.